تاریخ: ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۱۲
بازدید: ۱۸۱
کد خبر: ۱۲۰۱۶۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

توقف پروژه‌های غول بزرگ مسی، تهدیدی برای چشم‌انداز عرضه مس

می متالز - شرکت کودلکو تنها برای حفظ میزان تولید، باید ۴۰ میلیارد دلار هزینه کند. میزان مس در معرض تهدید، معادل مس مصرفی برای تولید ۷ میلیون خودروی برقی است.
توقف پروژه‌های غول بزرگ مسی، تهدیدی برای چشم‌انداز عرضه مس

به گزارش می متالز، همه‌گیری کروناویروس باعث شده تا توانایی بزرگ‌ترین تولیدکننده مس دنیا یعنی کودلکو برای حفظ میزان تولید در سال‌های آینده و تامین تقاضای جهانی زیر سوال برود.

شرکت دولتی کودلکو نیز مانند بسیاری از همتایان خود در بخش خصوصی، در حال حاضر توسعه پروژه را تا حد زیادی کنار گذاشته است تا تمرکز خود را بر ادامه فعالیت معادن فعال با کاهش تعداد کارکنان قرار دهد. اما تاخیرهای طولانی در احداث پروژه‌ها، عواقب بسیار سنگین‌تری برای این غول شیلیایی خواهد داشت.

با توجه به چندین دهه سرمایه‌گذاری کمتر از نیاز، کودلکو باید تنها برای حفظ میزان تولید، بیش از ۴۰ میلیارد دلار در دهه آینده هزینه کند. تولید کودلکو بدون این پروژه‌ها افت شدیدی خواهد داشت و این شرکت جایگاه اول تولید را در جهان از دست خواهد داد؛ در نتیجه، عرضه جهانی حدود ۲ درصد افت خواهد داشت و بازار نسبتا متعادل جهانی را دچار کسری عرضه خواهد کرد.

البته برنامه‌های توسعه‌ای سرانجام از سر گرفته خواهد شد و در برخی موارد نیز پیشرفت مناسبی داشته است. سایر تولیدکنندگان نیز می‌توانند تا حدودی کسری عرضه را جبران کنند. اما سرمایه‌گذاران، ریسک تاخیر پروژه‌های کلیدی را برای تامین تقاضای آینده دست‌کم گرفته‌اند و تصور می‌کنند که تولید کودلکو می‌تواند در همین سطح باقی بماند.

شرکت کودلکو در حین تلاش برای مهار شیوع کروناویروس، فعالیت معدن روباز Chuquicamata را متوقف کرده است تا این معدن را به حالت زیرزمینی تبدیل کند؛ این شرکت همچنین فعالیت یکی از پروژه‌های بزرگ در بزرگ‌ترین و سودآورترین معدن خود یعنی El Teniente را متوقف کرده است. شرکت‌های بخش خصوصی نیز پروژه‌های خود را از جمله معادن تحت مالکیت Teck Resources Ltd. و Antofagasta Plc. متوقف کرده‌اند.

طبق داده‌های موسسه تحلیلی CRU Group، پروژه‌های ساختاری کودلکو قرار است که بیش از نیمی از تولید خود را تا پایان دهه جاری عرضه کند. اگر کودلکو دارایی‌های خود را ارتقا ندهد، با ریسک افت ۶۰۰ هزار تنی تولید مواجه خواهد بود که برای تولید بیش از ۷ میلیون خودروی برقی کافی است.

در خصوص معدن El Teniente که نزدیک به یک سوم تولید کودلکو را به خود اختصاص می‌دهد، هر گونه تاخیر قابل توجه در تکمیل پروژه می‌تواند تولید را پس از سال ۲۰۲۲ تحت تاثیر قرار دهد.

به گفته انجمن مس شیلی، تاخیر پروژه‌های کودلکو می‌تواند پیش‌بینی تولید این شرکت را برای دوره بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴ تحت تاثیر قرار دهد.

سلاطین مس

شرکت معدنی دولتی کودلکو در صدر تولیدکنندگان مس در جهان قرار دارد. اما عواقب تاخیر پروژه‌ها برای کودلکو، فقط به درآمد آینده مربوط نمی‌شود. کیفیت کانسنگ در ذخایر قدیمی این شرکت در حال کاهش است؛ حجم بیشتری از کانسنگ باید با هزینه بیشتری فرآوری شود تا همان میزان فلز محتوی تولید شود.

در نتیجه، سود شرکت کاهش می‌یابد و ممکن است نیاز بیشتری به بازار اوراق قرضه داشته باشد که نشان‌دهنده افزایش هزینه‌های اعتباری خواهد بود. بدهی این شرکت در حال حاضر نیز در بیشترین سطح قرار دارد. این موضوع باعث کاهش درآمد دولت شیلی به عنوان مالک کودلکو خواهد شد، در حالی که خواسته‌ها و نیازهای اجتماعی باعث افزایش هزینه عمومی شده است.

جهش قیمت مس به بالاترین قیمت در بیش از یک سال اخیر، قسمتی از این فشار را کاهش می‌دهد و چشم‌انداز بلندمدت تقاضای این فلز در بخش سیم و مفتول، همچنان قوی است.

مدیرعاملکودلکو در ماه نوامبر، بودجه پروژه این شرکت تا سال ۲۰۲۸ را حدود ۸ میلیارد دلار کاهش داد و آینده پروژه‌های توسعه‌ای Andina، Radomiro Tomic و Salvador را دچار ابهام کرد. برخی از این پروژه‌ها که قرار بود در اواخر دهه ۲۰۲۰ یا اوایل دهه ۲۰۳۰ به بهره‌برداری برسد، به احتمال زیاد به زمان نامعلومی موکول خواهد شد و می‌تواند باعث کاهش ۵۰۰ هزار تنی تولید شود. ریسک کاهش پیش‌بینی عرضه در سال‌های آینده وجود دارد.

عناوین برگزیده