تاریخ: ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۱۷
بازدید: ۱۵۷
کد خبر: ۱۲۰۴۸۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرکل گمرکات استان گلستان:

گشایش مرز زمینی به افزایش صادرات از گمرک اینچه برون کمک می‌کند

می متالز - حسینی، مدیرکل گمرکات استان گلستان گفت: ترکمنستان به بازگشایی مرز زمینی تمایل نشان نداده است در شرایطی که بازگشایی مرز زمینی می‌تواند به افزایش صادرات از گمرک اینچه برون کمک کند.
گشایش مرز زمینی به افزایش صادرات از گمرک اینچه برون کمک می‌کند

به گزارش می متالز، سید ابراهیم حسینی اظهار کرد: پس از شیوع بیماری کرونا طرف ترکمنستانی مانع ورود و خروج کالا به ترکمنستان شد و پس از رایزنی‌های فراوان از سوم تیر مبادلات ریلی مرز اینچه برون از سر گرفته شد.

وی افزود: تا پایان تیرماه حدود ۴۴ هزار تن کالا به ارزش ۳۱ میلیون دلار از گمرک اینچه برون صادر و یک میلیون و ۵۸۷ هزار و ۳۳۰ کیلوگرم کالا به ارزش شش میلیون و ۵۲۶ هزار و ۱۴۱ دلار  وارد گلستان شد.

مدیرکل گمرکات استان گلستان بیان اینکه قیاس میزان صادرات و واردات با مدت مشابه سال قبل خیلی معنادار نیست، توضیح داد: در سال گذشته به دلیل سیل به مدت دو ماه ارتباط ریلی و زمینی مرز اینچه برون با ترکمنستان و کشورهای آسیای میانه برقرار نبود و امسال هم در سه ماه نخست به دلیل شیوع کرونا صادرات و واردات از این مرز متوقف شد.

به گفته وی میزان صادرات چهار ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد از نظر ارزشی و ۵۰ درصد از نظر ریالی کاهش و واردات بیش از ۷۰ درصد کاهش داشته است.

وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی ترانزیت کالا، جابه‌جایی مسافر و صادرات چمدانی از گمرک اینچه برون متوقف است، تصریح کرد: اگر مرز زمینی بازگشایی شود شاهد افزایش صادرات از مرز اینچه برون خواهیم بود.

حسینی با یادآوری اینکه تونل ضدعفونی و تمام شرایط برای ورود و خروج بهداشتی کالا از مرز اینچه برون فراهم است اما تاکنون طرف ترکمنستانی به بازگشایی مرز زمینی تمایل نشان نداده، ادامه داد: هزینه حمل و نقل زمینی به مراتب کمتر از حمل و نقل ریلی است و بازگشایی مرز زمینی می‌تواند به جبران کاهش صادرات از گمرک اینچه برون کمک کرده و روند صادرات را تسریع کند.

عناوین برگزیده