به گزارش می متالز، بنزین فوب سنگاپور در معاملات روز آغازین هفته (دوشنبه) با حدود 3 درصد کاهش نسبت به جمعه کار خود را آغاز کرد. به گفته کارشناسان، هراس از اعمال قرنطینه بیشتر به دلیل شیوع کرونا مهمترین دلیل این کاهش قیمت بوده است و این موضوع در طول هفته یکی از عوامل تاثیرگذار بر حاملهای انرژی باقی خواهد ماند.
به گزارش پلتس، در بازار محصولات میانتقطیری مانند نفت سفید/سوخت جت و گازوئیل، انتظار میرود نگرانی درباره تقاضا نقش اول را در تعیین قیمتها داشته باشد، هرچند مداومت حجم پایین عرضه احتمالا از افت زیاد قیمتها جلوگیری کند.
بنزین فوب سنگاپور برای سررسید سپتامبر با عدد اکتان 92، معاملات روز دوشنبه را با حدود 3 درصد کاهش آغاز کرد تا به قیمت 42.65 دلار در هر بشکه برسد. افزایش سنگین شمار جهانی مبتلایان فشار رو به پایینی بر قیمتهای بینالمللی نفت وارد آورده است. به نظر میرسد رشد دوباره تعداد میتلایان به کرونا در آسیا اثر مخرب خود را بر عوامل بنیادین بنزین منطقهای بگذارد، چراکه بسیاری از کشورها مجددا اقدامات محدودکنندهای برای کنترل شیوع کووید-19 را اعمال میکنند. رییسجمهور فیلیپین، رودریگو دوترته یکشنبه اعلام کرد این کشور که یکی از اولین کشورهایی آسیایی در بازگرداندن فعالیتهای تجاری بود، سطحی از قرنطینه را در پایتخت این کشور، مانیل اعمال خواهد کرد.
کشورهای شمال شرق آسیا مانند تایوان، ژاپن، کره جنوبی و هنگکنگ گزارش هایی از موارد جدید ابتلا منتشر کردهاند که بیش از پیش چشمانداز تقاضای بنزین آسیا را تیره کرده است. با این وجود، نگاهها در هفته پیشرو به نتیجه مناقصههای خرید بنزین اوکتان 88 و 92 از سوی پرتامینا دوخته میشود. نتیجه هر دو مناقصه قرار است سهشنبه اعلام شود. تقاضای بنزین اندونزی نیز کماکان به دلیل پاندمی کرونا نامطمئن است. تا اوایل دوشنبه، تعداد مبتلایان در این کشور از 110 هزار نفر گذشت.
اختلاف قیمت سوخت جت برای سررسید ماههای آگوست و سپتامبر در معاملات دوشنبه سنگاپور از منفی 43 سنت به منفی 45 سنت رسید. به دلیل ظهور دوباره کرونا، تقاضا برای سوختهای هوایی هنوز نامناسب است. به گزارش الجزیره، فیلیپین پس از اندونزی بیشترین تعداد مبتلایان را در جنوب شرق آسیا ثبت کرده است. همین موضوع باعث شده قیمت نقدی سوخت جت/نفت سفید فوب سنگاپور با 43 سنت تخفیف برای هر بشکه نسبت به بهای این سوختها با ارزیابی پلتس معامله شود.
منابع بازار نگاهی بدبینانه به بخش سوخت هوایی آسیا اتخاذ کردهاند. انجمن بینالمللی حمل و نقل هوایی 28 جولای در این مورد گفت ترافیک هوایی برای پروازهای مسافربری به دلیل کندی روند کنترل ویروس، کاهش مسافرتهای اعضای شرکتها و ضعف اعتماد مصرفکنندگان تا سال 2024 به حالت قبلی باز نخواهد گشت.
اختلاف قیمت گازوئیل برای تحویل در ماههای متوالی آگوست و سپتامبر از مثبت 6 سنت به مثبت 1 سنت رسیده که تضعیف بازار را نشان میدهد. نواسان در بازار گازوئیل آسیا منجر به بروز نااطمینانی میان فعالان این حوزه شده؛ از این رو، آنان در مورد چشمانداز گازوئیل در ماه آگوست نظرات متفاوتی دارند. برخی معاملهگران میگویند حس بازار گازوئیل در آسیا ممکن است طی ماه جاری تضعیف شود چراکه انتظاراتی از صادرات بالاتر از از سوی مراکز عمده عرضه این سوخت در شمال شرق این قاره بهخصوص چین وجود دارد.
با ظهور موارد ابتلا در مناطقی از آسیا مانند ویتنام و همچنین در استرالیا، دولت این کشورها سریعا اقدام به محدودسازی عبور و مرور کردهاند که بر نگرانیها برای تقاضا افزوده است. با این حال، دیگر معاملهگران میگویند عوامل بنیادین گازوئیل ممکن است پایدار باقی بماند زیرا نرخ عملکرد پالایشگاهها در شمال شرق آسیا به شدت پایین است که عرضه را محدود میکند.