به گزارش می متالز، بازار حمل و نقل دریایی متاثر از شرایط تجارت بین المللی و اقتصاد جهانی است. کرونا نیز بر اقتصاد جهان سایه سنگینی انداخته است و به تبع آن، مبادلات تجاری بین کشورها کاهش پیدا کرده و در نتیجه شاهد کاهش تقاضا برای حمل و نقل دریایی هستیم.
این در حالی است که سازمان بنادر قول داده است که در سال جهش تولید، طرح تحول صنایع دریایی را با سفارش ساخت ۹۰ فروند انواع شناورها و تجهیزات دریایی و بندری در داخل کشور و تجهیز کارگاه و زیرساخت های تولیدی در کشور پیگیری کند.
در همین زمینه یکی از اعضای مرکز تحقیقات و بررسی های اقتصادی اتاق ایران با بیان اینکه رشد و توسعه صنعت دریایی در این اوضاع اقتصادیِ متاثر از تحریم ها و کرونا و همچنین ساخت کشتی و تعمیر و نگهداری آن هزینهبر و نیازمند حمایت مالی است گفت: در داخل کشور نیز کسانی که خریدار یا فروشنده کشتی هستند، امکان هزینه و تأمین منابع مالی خود را ندارند.
احمد موسوی ادامه داد: این در حالی است که در اکثر نقاط دنیا کشتیرانی بعنوان یک صنعت مهم و درآمدزا مورد حمایت بانکها و دولت قرار گرفته و این عمدهترین علت رونق این صنعت در کشورهاست.
موسوی با بیان اینکه در حال حاضر فرآیند سرمایهگذاری برای تامین نیازهای کشور در بخشهایی مانند حمل LPG و فرآوردههای گازی و نفتی نیز با مشکل روبهروست، تصریح کرد: یکی از عمدهترین این چالشها بهره بالا برای ارایه خدمات و تسهیلات بانکهای داخلی است که در این زمینه نیز لازم است همکاری های لازم صورت بگیرد تا این صنعت جان تازه ای بگیرد.
وی تصریح کرد: اما در بخش زیرساخت های دریایی و توسعه بنادر بازرگانی و رشد عملیات تخلیه و بارگیری امسال رشد و توسعه محسوس بوده است.
گفتنی است که در حال حاضر عملیات کارامد دریانوردی در سراسر دنیا به ویژه در شرایط کنونی شیوع بیماری کرونا بسیار حائز اهمیت است و شیوع آن روی همه چیز تاثیر گذاشته و کشتیرانی نیز از این قائده مستثنی نیست و دریانوردان به همین ترتیب تحت تاثیر قرار گرفته اند. بنابراین می توان گفت توسعه حمل ونقل دریایی از مهمترین شاخص های رشد اقتصادی برای همه کشورها محسوب می شود و با توجه به نیاز سایر کشورها به حمل کالا از مبادی آبی کشور ما می توان در این زمینه به رشد قابل توجهی دست یافت.