تاریخ: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۵۶
بازدید: ۱۸۱
کد خبر: ۱۲۳۱۵۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بهره‌برداری ۱۴۷ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری صنعتی در بوشهر

می متالز - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: در هفت سال گذشته ۲۴۱ پروانه بهره‎برداری صنعتی با سرمایه‎گذاری ۱۴۷ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۶هزار و ۴۳۰ نفر در این استان محقق شده‌ است.
بهره‌برداری ۱۴۷ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری صنعتی در بوشهر

به گزارش می متالز، سید حسین حسینی روز یکشنبه افزود: این طرح‌ها هم‌اکنون در زمینه تولید مواد شیمیایی، محصولات پتروشیمی، کانی غیرفلزی و موادغذایی فعال هستند.

وی جوازهای تاسیس واحدهای صنعتی صادر شده در این استان از سال‌های ۹۲ تا ۹۸ را یکهزار و ۵۷۱ مجوز با پیش بینی سرمایه‎گذاری ۳۳۷ هزار و ۳۱۶ میلیارد ریال و اشتغال ۳۶ هزار و ۷۵۲ نفر عنوان کرد.

حسینی ادامه داد: در چند سال اخیر طرح‌‏های مهم صنعتی در استان بوشهر بهره‌‏برداری شد که عمده آنها طرح‌های پتروشیمی بود، و با افتتاح ۲ طرح تولید متانول در هفته گذشته  اکنون سالانه نزدیک به ۱۰ میلیون تن متانول در این استان تولید می‌شود.

وی افزود: کارخانه سیمان دشتی یکی از دیگر واحدهای شاخص استان بوشهر است که در دولت تدبیر و امید مورد بهره‌‏برداری قرار گرفت و ظرفیت تولید سیمان این استان از سه به چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تن در سال افزایش یافت.

حسینی ادامه داد: در این مدت در بخش معدن در مجموع ۶۶ پروانه‏ بهره‌‏برداری با سرمایه‏‌گذاری ۱۴۳ میلیارد و ۳۷۲ میلیون ریال و اشتغال ۲۵۳ نفر در بخش استخراج صادر شده‌است.

وی بیان کرد: شمار واحدهای معدنی استان بوشهر حدود ۲۲۰ واحد است که در زمان حاضر بیش از ۱۴۰ واحد آن فعال است.

توسعه صادرات غیرنفتی و مدیریت واردات 

وی افزود: در شرایط امروز کشور که با مشکل تامین ارز مواجه است از اولویت‌‏های سازمان صنعت، معدن و تجارت توسعه صادرات و مدیریت واردات است که در این این ارتباط ۲ هزار و ۵۰۰ قلم کالایی که تولید داخلی دارند واردت آنها ممنوع اعلام شده‌است.

حسینی عنوان کرد: یک برنامه کلیدی نیز  تعمیق و توسعه ساخت داخل در حوزه صنعت است که در اینزمینه قطعات و تجهیزات موردنیاز واحدهای صنعتی که در سال‎های گذشته وارد می‏‌شد داخلی سازی آنها در دستور کار قرار گرفته است.

وی، با بیان اینکه واردات تجهیزات واحدهای صنعتی برای تکمیل آنها اولویت است افزود: واردات کالا از ۳.۲ میلیارد دلار در کشور به ۳۰۰ میلیون دلار در چهار ماه نخست سال جاری کاهش یافته که نتیجه راه‌اندازی واحدهای تولیدی و تامین کالاها در داخل است.

وی در ارتباط با میزان صادرات غیرنفتی استان بوشهر در هفت سال گذشته نیز عنوان کرد: صادرات غیرنفتی استان بویژه میعانات گازی و پتروشیمی در سال‏های ۹۲ تا ۹۷ با توافق صورت گرفته در موضوع برجام روند صعودی داشت.

حسینی ادامه داد: در مدت یاد شده با احتساب میعانات گازی ۲۰۷ میلیون و ۲۰۹ هزار تن کالا به ارزش ۱۰۶ میلیارد دلار از گمرکات استان بوشهر صادر شد که از این میزان  حدود ۱۲۶ میلیون تن کالا به ارزش ۵۲ میلیارد دلار کالاهای غیر نفتی بدون احتساب میعانات گازی است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: در مدت یاد شده واردات کالا نیز به استثنای سال ۹۳ روندی نزولی تجربه کرد که نقطه مثبت برای اقتصاد کشور محسوب می‏‌شود.

حسینی ادامه داد: در سال ۹۸ استان بوشهر ۵۰۵ هزار تن کالا  واردات داشته است که به لحاظ ارزشی  از ۳.۹ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۲ به۱.۲ میلیارد دلار  کاهش یافته‌است.

وی ادامه داد: در چهارماه امسال نیز ۱۷ پروانه بهره‎برداری صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱۲ رشد داشته‌است.

 رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر در ارتباط با واحدهای صنفی گفت: از سال ۹۲ تا ۹۸  در مجموع ۳۴هزار و ۷۱۵ پروانه صنفی در چهار بخش توزیعی، خدماتی، خدمات فنی و تولیدی استان بوشهر صادر شده‌است.

حسینی ادامه داد: مجموعه کارت‏‌های بازرگانی نیز که از سال ۹۲ تا ۹۸ صادر شده بیش از چهار هزار فقره است که اعتبار این کارت‎ها برای بخش حقیقی یکساله و حقوقی پنج ساله است.

۵۰ طرح صنعتی استان بوشهر تا پایان سال وارد مدار تولید می‏‌شود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده امسال چهار هزار طرح صنعتی نیمه تمام با درصد پیشرفت فیزیکی بیش از ۶۰ درصد در کشور تکمیل و راه‌اندازی می‌شود که از این شمار ۵۰ طرح آن در استان بوشهر واقع است.

وی ادامه داد: همچنین امسال به عنوان سال جهش تولید چهار برنامه راهبردی تکمیل طرح‌های نیمه تمام، اجرای طرح‌های پیشران، توسعه صادرات غیر نفتی و افزایش تولیدات داخلی در دستور کار سازمان صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته است

حسینی ادامه داد: برنامه دیگر پویش «تولید،تداوم امید» که درقالب آن ۲۰۰ طرح پیشران در کشور تا پایان سال ۱۴۰۰ در کشور افتتاح می‏‌شود که از این شمار ۶ طرح آن مربوط به استان بوشهر است.

وی یادآور شد: این طرح‎ها شامل ورق و صفحه پلی استایرن و پلی کربنات، آهک هیدراته، مستربچ پلیمری، انواع کیسه و محفظه و ظروف پلی استایرن و پلی اتیلن، انواع رزین کوپلیمراکریلیک و انواع گازهای صنعتی و تصفیه آب آشامیدنی است که با سرمایه‌گذاری ۷۲۷میلیارد تومان و با اشتغال ۳۳۵ نفر تا پایان سال جاری مورد بهره‌‏برداری قرار می‎گیرد.

حسینی بیان کرد: در هفته دولت امسال نیز هشت طرح صنعتی استان بوشهر با پیش بینی ۱۰۴ فرصت شغلی و سرمایه‎گذاری ۲۲۶ میلیارد ریال مورد بهره‎برداری قرار می‎گیرد.

مذاکره برای جذبا ۲ سرمایه‌گذار با ظرفیت ایجاد سه هزار فرصت شغلی 

وی گفت: یکی از وظایف مهم رسانه‎های استان بوشهر تسهیل‌گری در فعالیت سرمایه‎گذاری در این استان است که تحقق آن به رونق اقتصادی  نیز کمک می‎کند.

حسینی ادامه داد: اکنون سازمان صمت استان بوشهر با ۲ سرمایه‎گذار در حال مذاکره برای جذب آنها است زیرا قابلیت ایجاد اشتغال ۲ تا ۳ هزار فرصت شغلی دارند.

وی گفت: با چند گروه سرمایه‎گذاری نیز رایزنی شده تا طرح‌‏های سیمان اجرا نشده استان بوشهر را پذیرش کنندزیرا  استان بوشهر اکنون پنج طرح تولید سیمان دارد.

حسینی ادامه داد: در زمان حاضر کارخانه‌های سیمان در استان بوشهر با ظرفیت کامل در مدار است که یکی از مزیت‌های این واحدهای صنعتی وجود بازارهای صادراتی در حاشیه خلیج فارس است.

وی اظهار داشت: تا سال ۱۴۰۰ باید ۲۵ میلیون تن به ظفرت تولید متانول کشور افزوده شود که باید صنایع پایین دست آن با سرمایه‌‏گذاری صنعتی انجام شود و بوشهر یکی از استان‏های مستعد برای تحقق این مهم است.

عناوین برگزیده