تاریخ: ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۱۰
بازدید: ۳۱۷
کد خبر: ۱۲۳۸۰۹
سرپرست کارنه تیر

کریدور کتای، مزیت ترانزیتی ایران را افزایش می‌دهد

می متالز - سرپرست واحد حمل‌ونقل بین‌المللی و کارنه تیر اتاق ایران، معتقد است: کریدور کتای به دلیل هزینه کمتر و کوتاه‌تر بودن مسافت برای کشورهای منطقه و به‌ویژه در حوزه اکو می‌تواند توجیه اقتصادی بیشتر داشته باشد و اتصال کشورهای آسیای میانه به آب‌های آزاد از طریق بنادر خلیج‌فارس و دریای عمان مزیت‌های ترانزیت کشور را بشدت افزایش خواهد داد.
کریدور کتای، مزیت ترانزیتی ایران را افزایش می‌دهد

سرپرست واحد حمل‌ونقل بین‌المللی و کارنه تیر اتاق ایران، معتقد است: کریدور کتای به دلیل هزینه کمتر و کوتاه‌تر بودن مسافت برای کشورهای منطقه و به‌ویژه در حوزه اکو می‌تواند توجیه اقتصادی بیشتر داشته باشد و اتصال کشورهای آسیای میانه به آب‌های آزاد از طریق بنادر خلیج‌فارس و دریای عمان مزیت‌های ترانزیت کشور را بشدت افزایش خواهد داد.

به گزارش می متالز، کریدور کتای از کشور‌های قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان، ایران تشکیل‌شده و به‌عنوان مسیر کوتاه و جایگزین برای ارسال کالا از بندرها جنوبی ایران به کشور‌های آسیای میانه راه‌اندازی شده است.

به باور سرپرست واحد حمل‌ونقل بین‌المللی و کارنه تیر اتاق ایران، کریدورکتای به دلیل هزینه کمتر و کوتاه‌تر بودن مسافت برای کشورهای منطقه و به‌ویژه در حوزه اکو می‌تواند توجیه اقتصادی بیشتر داشته باشد و اتصال کشورهای آسیای میانه به آب‌های آزاد از طریق بنادر خلیج‌فارس و دریای عمان مزیت‌های ترانزیت کشور را بشدت افزایش خواهد داد.

بهنام فرامرزیان اعلام کرد: پس از افتتاح کریدور کتای (KTAI) در اوایل مردادماه سال جاری و اعزام چند دستگاه کامیون به مقاصد تاجیکستان، قرقیزستان از طریق افغانستان، تحت رویه تیر، 2 کامیون دیگر به‌صورت آزمایشی از گمرک شهیدرجایی بندرعباس به مقصد ازبکستان از مسیر افغانستان بارگیری کردند.

او همچنین تأکید کرد: همکاری نزدیک و تنگاتنگ اتاق ایران و گمرک در نشست‌های کمیته تیر سازمان ملل و همچنین حضور فعال دو سازمان در پروژه‌های بین‌المللی ازجمله رویه الکترونیکی تیر« eTIR» باعث شده تا نقش ایران در حوزه کارنه‌تیر بیش از گذشته بین  76 کشور عضو پررنگ‌تر شود

فرامرزیان همچنین تصریح کرد: با توجه به تمایل ازبکستان جهت اجرای پروژه eTIR می‌توان این کریدور را به کریدور eTIR مبدل ساخت. در همین زمینه، همکاری مراجع ذیصلاح کشورهای عضو کتای و همچنین مؤسسات ضامن و صادرکننده کارنه تیر نقش بسزایی در دوام و رونق تجارت در بین کشورهای عضو خواهد داشت.

سرپرست کارنه تیر ابراز امیدواری کرد که با همکاری سازمان اکو، سازمان ایرو و دبیرخانه تیر سازمان ملل نشست ویژه‌ای در خصوص کریدور KTAI با محوریت میزبانی ج.ا.ایران برگزار شود تا ضمن تقویت همکاری‌های فی‌مابین نقش کریدور مذکور در منطقه بیش از گذشته مطرح شود.

عناوین برگزیده