تاریخ: ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۲۲
بازدید: ۲۶۹
کد خبر: ۱۲۳۹۶۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناسان و مدیران بازارسرمایه تاکید کردند:

بازارسرمایه، سکه‌ای دورویه

می متالز - تاکید بر تحلیل‌های بنیادی و نگاه بلند مدت و پرهیز از رفتارهای هیجانی از شاخصه های مهمی است که همواره مدیران، فعالان و تحلیلگران بازارسرمایه توجه سهامداران را به آن جلب کردند. در ادامه نظر برخی از فعالان این حوزه آمده است که اکثریت قریب به اتفاق آنها اذعان دارند، نباید از افت قیمت ها در روزهای اخیر نگران بود، زیرا نوسان جزو ذات بازار سرمایه است و تصمیم گیری در این شرایط از اهمیت بسزایی برخوردار است.
بازارسرمایه، سکه‌ای دورویه

حجت الله صیدی، مدیرعامل بانک صادرات ایران

به گزارش می متالز، نوسان و افت و خیز قیمت، ویژگی ذاتی بازار سهام است و به همین دلیل، بازار معمولاً به سهام‌داران و فعالان صبور و مدبر، پاداش بیش‌تری می‌دهد. به دلیل رویکرد مثبت و حمایتی دولت و مجلس نسبت به بازار سرمایه و عزم جدی سهام‌داران عمده برای حمایت از سهام‌های بنیادی، نباید از افت شاخص در روزهای اخیر نگران بود. روزهای خوشی در انتظار بازار سهام است و ما سهام‌داران حقوقی هم همیشه حامی بازار و پویایی آن بوده‌ایم.

شاهین احمدی، کارشناس بازار سرمایه

یکی از اشکالات رفتاری سهامداران قرار گرفتن در جو و چک کردن دفعات زیاد حساب کاربری است. باید تاکید کرد اگر سهم با بنیاد خوب خریداری کرده‌اید که پی بر ای آن از میانگین بازار پایین‌تر است، اصراری به حرکت و قرار گرفتن در صف های فروش نداشته باشید، به طور قطع بازار روند صعودی خود را در پیش خواهد گرفت. آفت این روزهای بازار اصرار به معامله مداوم است. پیشنهاد می‌کنم احساسی عمل نکنید و اگر سهمی با بنیاد قوی، سود انباشته مناسب و آینده سودآوری کارآمد دارد با سهام خود بمانید.

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه

بازار سرمایه یک سکه دو رویه است؛ رویه رشد و بازدهی و طرف اصلاح و استراحت و زیان و یک سهامدار موفق کسی است که برای هر دو سمت بازار برنامه داشته باشد. سهامدار موفق در دوره رونق دچار غرور و هیجان نمی‌شود و در دوره اصلاح و استراحت نیز نامید و احساسی نمی‌شود. در واقع در بازار سرمایه کنترل احساسات دارای اهمیت بالاست، لذا در دوره اصلاح و استراحت سهامداران باتجربه اولا ناامید نمی شوند؛ دوم به ارزیابی سبد سهام خود می پردازند و سعی می کنند سهام ارزنده و نایاب هفته های قبل را در قیمت های پایین به دست  آورند. به همین خاطر بازار سرمایه محلی برای موفقیت افراد صبور و با مطالعه است. بورس ایران پتانسیل زیادی دارد تا برای افراد صبور بازدهی بالا ایجاد کند. البته مسوولان باید برخی مسایل از جمله وضعیت سهام عدالت و همچنین تقویت نقدشوندگی بازار را در دستور کار قرار دهند که در این میان باید هدایت سهام عدالت به سمت صندوق های مختلف از جمله صندوق توسعه و تشویق ابزار مالی لازم برای تداوم سهامداری سهامداران عدالت در دستور کار قرار گیرد.

سیاوش وکیلی، کارشناس بازارسرمایه

 سهامداری کنید. صبوری پیشه کنید مطمئن باشید بازار به روزهای اوج باز میگردد.

ولی نادی قمی، کارشناس بازار سرمایه

سرمایه ها باز می‌گردد، اگر سهامداران علی الخصوص سهامداران حقیقی و تازه‌وارد، رفتار هیجانی خود را کنترل کنند و حقوقی‌های بازار و دولت نیز حمایت کامل خود از بازار سهام را به صورت ملموس نشان دهند.

احسان عسکری، معاون سرمایه گذاری و توسعه بازار تامین سرمایه امید

به سرمایه گذاران توصیه می‌شود به دور از هرگونه رفتارهای هیجانی، مبنای معاملات خود را بر مسائل بنیادی و سودآوری شرکت‌ها قرار دهند و تحت تاثیر اظهارنظرهای افراد غیرمتخصص قرار نگیرند. در مقطع کنونی اصلاح شاخص بازار و قیمت سهام شرکت‌ها، جذابیت سرمایه گذاری را افزایش داده است. سرمایه گذاری در بازار سهام نیازمند دید بلندمدت است و لذا باید آینده شرکت‌ها و سودآوری آنها مورد تحلیل قرار گیرد.

علی آهو، مدیر سبد شرکت سبدگردان کاریزما

بازار سرمایه همواره به عنوان یکی از طبقه های دارایی‌های سرمایه‌ای دارای ریسک شناخته می شود، اساسا وجود این ریسک و نوسانات است که موجب می شود، در بلندمدت بتوان بازدهی مازاد بر نرخ بدون ریسک یا نرخ سود بانکی کسب کرد. لازمه انتفاع از بازده مازاد بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها رصد بازار جهت یافتن فرصت خرید مناسب در سهام با ارزش یا زیر قیمت ذاتی است. یکی از بهترین مواقع برای خرید سهم بنیادی ریزش ها و اصلاحات بازار است، جایی که به قول سرمایه گذاران معروف می توان دارایی ارزشمند را در قیمت پایین خریداری کرد. هیجان همواره اصلی ترین دشمن سرمایه گذاری بوده و موجب می شود سرمایه گذار سهام خود را در کف قیمت فروخته و از رشد و جبران بازدهی جا بماند.

محمد صفری، مدیرعامل شرکت سبدگردان تصمیم نگار ارزش آفرینان

امروز برای بازار سرمایه روز مهمی است. حمایت همه جانبه سهام داران بزرگ بازار، در کنار حمایت های دولت، از هیجان فروش کاذب مخصوصا بین حقیقی های جدید الورود جلوگیری می کند و در این صورت امکان برگشت بازار وجود دارد.

مرتضی بکی حسکویی، مدرس اقتصاد و تحلیلگر مسائل مالی

تصمیم‌گیری در بازار سرمایه نیازمند رویکرد بلند مدت است؛ بنابراین سرمایه گذاران نباید تحت تاثیر نوسانات و هیجانات بازار در کوتاه مدت قرارگیرند؛ همچنین اصلاح، از ویژگی های ذاتی بازار سرمایه است. سرمایه گذاران باید بر اساس ویژگی‌های بنیادین سهام و با دانش و اطلاع از وضعیت آتی سهام اقدام به تصمیم گیری کنند.

مصطفی امیدقائمی، کارشناس بازار سرمایه

دولت مصمم به حمایت از بازار سرمایه است. به سرمایه‌گذاران توصیه میکنم از رفتارها و فروش های هیجانی در بازار دوری کنند.

 کوروش شمس، مدیرعامل سبدگردان پاداش سرمایه

با توجه به نوسان که حقیقت بازار سهام است، به نظر می‌رسد بهترین استراتژی این روزها، پرهیز از رفتارهای هیجانی و در کنار آن داشتن نگاه بلند مدت است. ضمن آنکه همچنان سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری به دلیل داشتن مدیریت حرفه ای بهترین گزینه برای نوسهامداران است. انتخاب درست سهام دارای سود نقدی در پرتفوی، دیگر روش مدیریت ریسک و حضور حرفه ای در بازار سرمایه است.

عباسعلی حقانی‌نسب، مدیرعامل شرکت سبدگردان هدف

تلاش برای فروش ضمن اینکه شما را به هدف نمی رساند، بلکه باعث تشدید صف های فروش شده و شما را از هدف دور می کند، پس صبوری کنید. بازار سهام ارزنده است. البته دولت باید به این قضیه توجه کند و بازار سهام را در اولویت اول خود قرار دهد.

عناوین برگزیده