به گزارش می متالز، البته این اقدامات آیتمهای فراوانی در زمینه قراردادها، روشهای کار، بهرهوری نیروی انسانی، پیمانکاران، واگذاری بخشهایی به شرکتهای خصوصی و... بودهاند که بیش از 300 اقدام میشوند.
صادقی همچنین به دیگر اقدامات ذوب آهن بهویژه در بعد فنی پرداخت و بیان داشت: در کنار پروژههای مدیریتی اصلاح ساختار فنی این شرکت نیز انجام شد تا هزینههای تولید کاهش یابند و این شرکت به تراز شرکتهای چینی رسید که بتواند از نظر قیمت تمام شده و رقابتپذیری محصولات با آنها رقابت کند. خوشبختانه ذوب آهن طی دو سال گذشته توانست با توجه به توان داخلی و تکیه به درون به این مهم دست یابد و در صورتی که این شرکت قصد داشت نیازهای خود را از خارج تامین کند، ممکن بود بهدلیل بنیه مالی، روند بهبود این شرکت سالها بهطور انجامد.
وی در خصوص اقدامات در زمینه تولید افزود: بیش از 50 اقدام انجام شد که از این تعداد بیش از 45 اقدام بهصورت بومی و داخلی طراحی، مهندسی، مدیریت و ساخته و راهاندازی شدند. نتیجه این اقدامات این شد که طی یکی دو سال گذشته حتی با وجود تورم در کشور بهویژه در زمینه مواد اولیه فولاد مانند سنگ آهن و زغالسنگ، قیمت تمام شده تولید در ذوب آهن کاهش پیدا کرده است و بهای تمام شده هر کیلو محصول در این شرکت در مقایسه با سال 1394 حدود 37.7 تومان کاهش داشت. همه این عوامل باعث شدهاند که ذوب آهن به نقطه سر به سر برسد و از آن عبور کند و وارد فاز سوددهی شود.
صادقی با بیان اینکه ذوب آهن برای اینکه به تمامی ظرفیت تولید خود دست یابد، باید بتواند توازن میان بازار داخل و خارج را برقرار کند تصریح کرد: مهمترین پارامتر در این زمینه قیمت مناسب است که محصول باید بر مبنای آن فروخته شود تا از این طریق ذوب آهن جایگاه خود را در بازار پیدا کند. این در حالی است که این شرکت متاسفانه جایگاه خود را در بازار از دست داده بود. بهگونهای که قیمت رقبا گرانتر از قیمت محصولات ذوب آهن بود، در حالی کیفیت آنها پایینتر بود. اما در حال حاضر قیمت محصولات ذوب آن هر کیلو 100 تا 200 تومان گرانتر از محصولات مشابه در بازار است، اما خریداران بهسرعت آن را خریداری میکنند.
مدیرعامل شرکت ذوب آهن خاطرنشان کرد: ذوب آهن برای افزایش تولید و ظرفیت خود با محدودیت بازار مواجه است. البته با بازاریابی صادراتی بسیار خوبی که انجام شده است، ذوب آن توانست از 400 هزار تن صادرات در سال 1395، به یک میلیون و 100 هزار تن در سال 1396 برسد. بنابراین با گرفتن استاندارد care بازارهای جدید صادراتی برای این شرکت یافت شده است. در نتیجه ذوب آهن موفق شد صادرات خود را به کشورهای اروپایی افزایش دهد. بهطور مثال برای نخستین بار محصولات ذوب آهن به کشور انگلستان صادر شده است. این شرایط باعث شده است که ذوب آهن بیش از گذشته امیدوار باشد که در سال آینده بیش از ظرفتی اسمی خود که 2 میلیون و 600 هزار تن است تولید کند و برنامه تولید 3 میلیون و 100 هزار تن را داشته باشد.