تاریخ: ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۵۱
بازدید: ۱۷۰
کد خبر: ۱۲۴۸۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
ساختار مصرف محصولات اکستروژن آلومینیومی جهان

صنعت ساختمان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده محصولات اکستروژن آلومینیوم است

می متالز - بنا به تخمین‌های انجام شده، در حدود 27 میلیون تن محصولات اکستروژن آلومینیومی در سال 2016 در کل سطح جهان تولید شد که با توجه به مصرف آلومینیوم اولیه و ثانویه می‌توان گفت؛ تقریبا نزدیک به یک‌سوم کل آلومینیوم مصرف شده جهان به تولید محصولات اکستروژنی اختصاص یافته است و در بین صنایع مصرف‌کننده این محصولات، صنعت ساختمان بیشترین سهم را داشته است.
صنعت ساختمان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده محصولات اکستروژن آلومینیوم است

به گزارش می متالز، فلز آلومینیوم به‌دلیل چقرمگی بسیار بالایی که دارد، امکان شکل‌دهی آن به‌صورت سرد ایجاد شده است. فرآیندهای شکل‌دهی سرد، نه‌تنها می‌تواند از هزینه‌های تولید بکاهد، چرا که نیاز به کوره و صرف انرژی برای حرارت‌دهی ندارد؛ مضافا این‌که در این فرآیندها، محصولات تولید شده عموما از تلورانس ابعادی کمتری برخوردار هستند. از بین فرآیندهای مختلف شکل‌دهی سرد، اکستروژن یکی از مهم‌ترین فرآیندهای شکل‌دهی آلومینیوم است که در صنعت این فلز، کاربردهای گسترده‌ای دارد. توسط این روش، انواع پروفیل‌های توخالی و توپر آلومینیومی تولید می‌شود. همچنین لوله‌های بدون درز آلومینیومی نیز عمدتا توسط این روش تولید می‌شود.

در حالی که عمده پروفیل‌های توخالی آلومینیومی به‌دلیل کاربردهایی که در صنایع مختلف دارند و بایستی از استحکام بالایی برخوردار باشند از انواع آلیاژی آن تولید می‌شوند، در مورد پروفیل و مقاطع توپر آلومینیومی از آلومینیوم‌های غیر آلیاژی (یا حاوی بسیار کمی از عناصر آلیاژی) نیز تولید می‌شوند. لازم به‌ذکر است که پروفیل و مقاطع توخالی عمدتا به‌صورت مستقیم به مصرف نهایی می‌رسد، در حالی که مقاطع توپر می‌توانند تحت فرآیندهای دیگری از اکستروژن نیز قرار بگیرند یا خود به‌طور مستقیم مورد استفاده شوند.

بنا به تخمین‌های انجام شده، در حدود 27 میلیون تن محصولات اکستروژن آلومینیومی در سال 2016 در کل سطح جهان تولید شد که با توجه به مصرف بیش از 87 میلیون تنی آلومینیوم در این سال (با احتساب منابع اولیه و ثانویه) می‌توان گفت که نزدیک به یک‌سوم کل آلومینیوم مصرف شده جهان برای تولید انواع نیمه‌ساخته‌ها، به تولید محصولات اکستروژنی اختصاص یافته است. این امر به‌خوبی نمایان‌گر جایگاه ویژه این نیمه‌ساخته‌ها در صنعت جهانی آلومینیوم است.

به‌وسیله اکستروژن آلومینیوم، می‌توان متنوع‌ترین پروفیل‌ها با پیچیده‌ترین سطح مقطع را به راحتی تولید کرد. این امر سبب شده تا محصولات اکستروژن در صنایع بسیار زیادی رسوخ پیدا کند. به‌جرأت می‌توان گفت که محصولات اکستروژن آلومینیوم، متنوع‌ترین کاربردهای این فلز را شامل می‌شود. در حالی که سازه‌های ساختمانی، بیشترین مصرف پروفیل‌های آلومینیومی را به‌خود اختصاص می‌دهند، صنایع مربوط به حمل و نقل (در سازه‌هایی از جمله خودروهای سبک و سنگین، هواپیما، قطار و حتی کشتی) و تجهیزات و ماشین‌آلات در رتبه‌های بعدی مصرف‌کننده‌های محصولات اکستروژن آلومینیوم قرار می‌گیرند. همچنین از این محصولات در صنایع تولیدی لوازم مصرفی بادوام و الکتریکی نیز مصرف می‌شود.

در نمودار 1، میانگین جهانی مصرف محصولات اکستروژن در صنایع مختلف نشان داده شده است. همان‌طور که در این نمودار مشاهده می‌شود، حدود 62 درصد کل نیمه‌ساخته‌های اکستروژن تولید شده در سطح جهان در ساخت و ساز مصرف می‌شود. صنایع تولیدکننده دستگاه‌های حمل و نقل شامل موارد فوق و صنایع مربوط به اتوماسیون (تجهیزات و ماشین‌آلات) به‌ترتیب 14 و 12 درصد این نیمه‌ساخته‌ها را مصرف می‌کنند. در نهایت صنایع الکتریکی و لوازم مصرفی بادوام در مجموع با حدود 9 درصد مصرف کل محصولات اکستروژن آلومینیوم از صنایع خرد مصرف‌کننده این محصولات به‌شمار می‌روند.

عناوین برگزیده