تاریخ: ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۲:۱۹
بازدید: ۱۹۴
کد خبر: ۱۲۵۲۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
تولیدکنندگان برتر مس در سال 2017 کدامند

چین؛ معادن کوچک، آرزوهای بزرگ

می متالز - برترین تولیدکنندگان مس دنیا در سال 2017 میلادی مشخص شدند. سال گذشته میلادی اولین سالی است که یک شرکت چینی به جمع تولیدکنندگان برتر مس محتوای معدنی پیوسته. با این حال معادن مس چین هنوز هم جایی بین معادن برتر جهان ندارند.
چین؛ معادن کوچک، آرزوهای بزرگ

به گزارش می متالز، سال 2017 اولین سالی است که شرکت چینی MMG Ltd جزو 10 شرکت برتر تولیدکننده مس محتوای معدنی قرار گرفته است؛ با این وجود نگاهی به معادن تولیدکننده مس در همین سال نشان می‌دهد باز هم مطابق سال‌های گذشته هیچ‌کدام از معادن برتر تولیدکننده مس، چینی نیستند. در سال گذشته میلادی کودلکو، فری‌پورت مک‌موران، گلنکور، مکزیکو گروپ، بی‌اچ‌پی بیلتون، فرست کوانتوم، آنتوفاگاستا، ریو تینتو، MMG Ltd و واله، 10 شرکت تولیدکننده برتر مس محتوای معدنی بوده‌اند. 

از سوی دیگر معدن اسکاندیدای شیلی با تولید 904 هزار تن مس محتوای معدنی همانند سال‌های اخیر هم‌چنان رتبۀ اول تولید مس محتوای معدنی را در دنیا دارد؛ این رقم حاصل مجموع مس محتوای کنسانتره با 666 هزار تن و کاتد لیچینگ با 238 هزار تن است. این در حالی است که به دلیل وقفه‌های تولید در اسکوندیدا در سال 2017 مجموع تولیدات معدنی آن حدود 87 هزار تن نسبت به سال 2016 کاهش یافته است. از طرف دیگر تولید کاتد لیچینگ در این معدن نسبت به سال قبل‌تر از آن به میزان 74 هزار تن کاهش داشته که دلیلش مشکلات کارگری این معدن است. همین موضوع باعث شد این معدن جایگاه اول جهان را در سال 2017 در تولیدات لیچینگ به معدن مورینسی امریکا واگذار کند و خود در جایگاه دوم قرار گیرد. معدن مورینسی در سال‌های اخیر با اجرای روش‌های مختلف هیدرومتالورژی، تولیدات لیچینگ خود را به میزان قابل توجهی افزایش داده است. به‌طوری‌که سال 2016 دومین و سال 2017 اولین جایگاه را در تولید از آن خود کرد.

معادن Zaldivar، Monyw a S&K Letpadaung، Gaby، Buenavista، Spence، Mutanda، Radomiro Tomic، Tenke Fungurume دیگر معادن این فهرست هستند. رتبۀ دهم این فهرست از آن معدن Zaldivar است که تولید آن در سال گذشته میلادی 358 هزار تن مس محتوای معدنی بوده. این در حالی است که بزرگ‌ترین معدن چین که Dexing نام دارد تنها 162 هزار تن تولید مس محتوای معدنی دارد.

با این حال بررسی کشورهای برتر تولیدکننده مس نشان می‌دهد چین یکی از برترین آن‌هاست. در سال 2017 میلادی شیلی با تولید 5481 هزار تن مس محتوای معدنی رتبۀ اول، پرو با تولید 2431 هزار تن مس محتوای معدنی رتبۀ دوم و چین با تولید 1789 هزار تن مس محتوای معدنی رتبۀ سوم دنیا را داشتند. این نشان از اهمیت چین در تولید مس به‌رغم داشتن معادن کوچک دارد. استرالیا، ایالات متحده امریکا، روسیه، قزاقستان، زامبیا، اندونزی و مکزیک نیز رتبه‌های چهارم تا دهم این فهرست را دارند. 

منبع: عصر مس
عناوین برگزیده