تاریخ: ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۴۳
بازدید: ۲۳۴
کد خبر: ۱۲۵۶۷۹
سرویس خبر : متالورژی و مواد

عمر قالب ماشین‌های ریخته‌گری افزایش یافت

می متالز - فولاد مبارکه و یک شرکت دانش‌بنیان در یک همکاری مشترک، برای نخستین‌بار در کشور، موفق به پوشش‌دهی ورق‌های مسی قالب‌های ریخته‌گری مداوم شدند.
عمر قالب ماشین‌های ریخته‌گری افزایش یافت

به گزارش می متالز، با این اقدام در فرآیند ریخته‌گری و با افزایش میزان ذوب از تعداد ورق‌های کمتری می‌شود و همین امر سبب صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌ها خواهد شد. غلامرضا سلیمی، مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری فولاد مبارکه اصفهان در این‌باره خاطرنشان کرد: افزایش عمر قطعات که بخشی از آنها در کشور تولید می‌شود و عمده آنها در کشور قابل تولید نیست، از اهمیت زیادی برخوردار است به همین منظور سعی شد به سمت پوشش‌دهی حرکت کرده و میزان ذوب در قالب‌ها را افزایش دهیم. در همین زمینه، با شرکت دانش‌بنیان پارس پلاسما پوشش مذاکراتی انجام و تست‌هایی انجام‌شد که موفقیت‌آمیز بود و درحال‌حاضر نیز بخشی از این تست‌ها در حال انجام است. وی صرفه اقتصادی را یکی دیگر موارد حرکت فولاد مبارکه به سمت پوشش‌دهی ورق‌ها دانست و خاطرنشان کرد: با این اقدام در فرآیند ریخته‌گری و با افزایش میزان ذوب از تعداد ورق‌های کمتری می‌شود و همین امر سبب صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌ها خواهد شد. مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری فولاد مبارکه درباره صرفه‌جویی ارزی حاصل از این اقدام نیز گفت: تاکنون از خروج ارز به میزان ۴۰۰ هزار یورو در سال جلوگیری شده است و با افزایش تعداد ماشین‌هایی که از این روش استفاده می‌کنند این رقم تا ۷۰۰ هزار یورو قابل پیش‌بینی است.

 

کیفیتی همپای تولیدات خارجی

سلیمی درباره کیفیت ورق‌های تولیدی پوشش‌دهی شده با مشابه خارجی گفت: در واحدهای فولادسازی هر پلنتی را با نمونه خودش مقایسه می‌کنند از این جهت می‌توان به سرعت ماشین‌آلات ریخته‌گری و نوع فولاد ساخته‌شده اشاره کرد. به‌عنوان مثال، عمر یک قطعه در فولادهای اسپشیال‌گرید شاید اهمیتی نداشته باشد، اما در ساخت فولادهای ساختمانی مانند پروفیل‌ها در صورتی که بخواهند به‌طور مداوم صفحات مسی را تعویض کنند، به صرفه نیست و باید به سمتی حرکت کرد که تعداد ذوب بیشتری از آن گرفته شود. به همین منظور باید مقایسه میان شرکت‌ها با تولیدات مشابه انجام شود. از این‌رو و با توجه به مقایسه‌های جهانی کیفیت تولیدات ما در پوشش‌دهی ورق‌های مسی نزدیک به بنچ‌مارک‌های جهانی است.

 

افزایش عمر صفحات مسی

وی درباره افزایش عمر صفحات مسی با انجام پوشش‌دهی ورق‌های مسی قالب‌های ریخته‌گری عنوان‌کرد: با این اقدام، عمر صفحات ما از ۲۲ هزار تن به ۵۴ هزار تن افزایش یافته است، ضمن اینکه رکورد ۹۰ هزار تن با ۶ بار پوشش‌دهی در صفحات مسی نیز به ثبت رسیده است.
سلیمی درباره موادی که در پوشش‌دهی این ورق‌های استفاده می‌شود، افزود: پوشش استفاده‌شده در این ورق‌ها متشکل از نیکل، کبالت، تنگستن و یک سری اکسیدهاست که به سرمت(sermet) معروف است و به آن( پوشش‌های سرامیک متال) نیز گفته می‌شود.

 

تأمین صفحات مسی پوشش داده شده

مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری فولاد مبارکه درباره ارسال ورق‌های مسی به خارج از کشور به‌منظور انجام پوشش‌دهی گفت: این اقدام به‌طور روتین انجام نشده و گاه به صورت تست و برای برخی گریدها انجام شده است. ضمن اینکه چند سال قبل یک‌مرتبه اقدام به ارسال صفحات به کشور ترکیه برای پوشش‌دهی کردیم که هزینه حمل‌ونقل آن از خود صفحه بیشتر شد، اما درحال‌حاضر با قراردادی که با شرکت دانش‌بنیان داخلی منعقد شده و تمامی اقدامات پوشش‌دهی در داخل کشور انجام می‌شود.

 

عمر مفید ورق‌های مسی پوشش‌داده شده

وی درباره عمر مفید پوشش‌دهی ورق‌های مسی قالب‌های ریخته‌گری گفت: با توجه به اینکه استفاده از این ورق‌ها عمر مفیدی داشته و پس از آن دچار خوردگی شده و نازک می‌شوند و احتمال رسیدن ذوب به آب داخل آن وجود دارد باید بعد از مدتی از مدار خارج شده و دوباره عملیات پوشش‌دهی روی آنها انجام شود به همین منظور، پوشش‌دهی هر ورق مسی تا ۶ بار امکان‌پذیر است و بعد از آن باید به‌طور کلی، از رده خارج شده و اسقاط شود.

 

کیفیت تختال افزایش می‌یابد

سلیمی درباره کیفیت تختال‌های تولیدی در ورق‌های پوشش داده‌شده، افزود: کیفیت سطح تختال تولید شده با این صفحات در مقایسه با سایر صفحات بسیار بهتر و با عیوب سطحی به مراتب کمتری است.
مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری فولاد مبارکه درباره پوشش‌دهی ورق در دیگر کشورها خاطرنشان کرد: این پوشش در کشورهای آلمان امریکا ژاپن و روسیه انجام می‌شود. ضمن اینکه پوشش انجام‌شده در فولاد مبارکه با دیگر کشورها قابل رقابت بوده و جزو جدیدترین و پیشرفته‌ترین پوشش در جهان به‌شمار می‌رود.

 

ماشین‌های ریخته‌گری تجهیز می‌شوند

 سلیمی درباره ماشین‌هایی که از این ورق‌های پوشش داده استفاده می‌کنند، افزود: قرارداد اول ما با شرکت دانش‌بنیان به این صورت بود که ورق‌های پوشش داده شده روی یک ماشین ریخته‌گری نصب و تست‌های آن انجام شد و پس از اینکه نتیجه تست‌ها با موفقیت روبه‌رو شد، فولاد مبارکه با این شرکت قرارداد منعقد کرد. در مرحله بعدی و برای دیگر دستگاه‌های ریخته‌گری نیاز بود تا زمان بیشتری برای عملکرد آن داشته باشیم و پس از آن نیز ۳ ماشین ریخته‌گری دیگر نیز در دستور کار قرار گرفت که درحال‌حاضر مراحل تحقیقاتی آن در دست بررسی است.

 

روند توسعه با شتاب جلو خواهد رفت

وی درباره اینکه روند سرعت‌بخشی به استفاده از پوشش‌دهی ورق‌های مسی عنوان کرد: در گام نخست مسیری که ما به‌دنبال آن بوده‌ایم به‌دلیل شناخت نسبت به این موضوع و اطمینان از عملکرد و هزینه‌های آن به‌طور قطع زمانبر بوده است. با توجه به اینکه اکنون کار روی ۳ ماشین دیگر در حال انجام است، انتظار می‌رود روند پیشرفت کار با سرعت بیشتری همراه بوده و سال آینده نیز ۲ ماشین دیگر فولاد مبارکه نیز از قالب‌های پوشش‌دهی داده شده استفاده کنند.
مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری فولاد مبارکه ادامه داد: درحال‌حاضر، اجرای پروژه واحد نورد گرم ۲ فولاد مبارکه کلید خورده و به همین منظور پروژه‌هایی برای این واحد فولادسازی تعریف شده است.
در پیش‌نیازهای آن لازم است خوراک آن تأمین شود و با توجه به اینکه ماشین‌های ریخته‌گری نقش عمده‌ای در تعریف پروژه و تأمین خوراک دارند، ملاحظاتی به همین منظور در نظر گرفته می‌شود؛ از این‌رو و بسته به شرایط می‌توان امیدوار بود در سال آینده از این ورق‌ها در ۵ ماشین ریخته‌گری دیگر نیز استفاده شود.

 

ارتباط صنعت و دانشگاه نتیجه‌بخش است

سلیمی در پایان گفت: حرکت به سمت پوشش‌دهی ورق‌های مسی قالب‌های ریخته‌گری مداوم کاری ارزشمند و لذت‌بخش است ضمن اینکه اجرای آن به‌طور کاملا بومی و در داخل و با همکاری پیمانکاری از اساتید دانشگاه انجام شد.
نقش پررنگ ارتباط میان صنعت و دانشگاه نیز از نقاط قوت آن به‌شمار می‌رود. کار پوشش‌دهی این ورق‌ها از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار دارد است و هر فرد یا گروهی نمی‌تواند به آن ورود پیدا کند، اما با انجام موفقیت‌آمیز این کار توانستیم برگ زرینی بر دیگر افتخارات کشور بیفزایم و در همین راستا دانش بهره‌گیری از این فناوری به دیگر فولادسازان و صنایع معرفی کردیم تا از آن استفاده کنند.

منبع: صمت
عناوین برگزیده