تاریخ: ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۴۹
بازدید: ۱۵۱
کد خبر: ۱۲۵۷۱۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

جهش 29 درصدی درآمد «هرمز» در چهار ماه نخست سال جاری

می متالز - میزان فروش شرکت فولاد هرمزگان به عنوان یکی از تولیدکنندگان اسلب فولادی، در چهار ماه نخست سال جاری به 23 هزار و 94 میلیارد ریال رسیده است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته حدود 29 درصد رشد دارد.
جهش 29 درصدی درآمد «هرمز» در چهار ماه نخست سال جاری

جهش 29 درصدی درآمد «هرمز» در چهار ماه نخست سال جاری

به گزارش می متالز، شرکت فولاد هرمزگان به عنوان یکی از تولیدکنندگان بزرگ اسلب‌های فولادی در کشور توانسته وضعیت تولید و فروش خود را نسبتا ثابت نگاه دارد. این شرکت در عین حال قصد دارد پروژه‌های نسبتا بزرگی همچون افزایش ظرفیت فولادسازی از 1.5 میلیون تن به دو میلیون تن در سال و نیز تولید ورق عریض را آغاز و اجرایی کند. به این ترتیب هم سهم خود را در تولید فولاد کشور افزایش خواهد داد و در همین حال زنجیره خود را تکمیل خواهد کرد؛ همچنین به تولید محصولات نهایی و دارای ارزش افزوده گام خواهد برداشت.

 

کاهش 12 درصدی تولید اسلب در هرمزگان

نمودار 1 نشان می‌دهد شرکت فولاد هرمزگان در چهار ماه نخست سال جاری توانست 431 هزار و 129 تن اسلب فولادی تولید کند که نسبت مدت مشابه در سال گذشته 12 درصد کاهش را نشان می‌دهد. «هرمز» در چهار ماه نخست سال قبل 495 هزار و 211 تن اسلب فولادی تولید کرده بود. در عین حال هرمز توانست در چهار ماه ابتدایی سال جاری 73 هزار و 314 تن سایر محصولات فولادی را تولید کند که رشد 2 درصدی را نسبت به مدت مشابه در سال قبل نشان می‌دهد. در چهار ماه نخست سال قبل «هرمز» توانسته بود 71 هزار و 770 تن سایر محصولات فولادی تولید کند. جمع تولیدات فولاد هرمزگان در چهار ماه نخست سال جاری به 504 هزار و 443 تن رسید که نسبت به مدت مشابه در سال قبل 9 درصد کاهش دارد. این شرکت در چهار ماه نخست سال گذشته 556 هزار و 981 تن محصول تولید کرده بود. گفتنی است این شرکت در حال انجام اصلاحاتی بر روی کوره‌های ذوب خود است تا ظرفیت آن‌ها را به دو میلیون تن در سال برساند. بنابراین بخشی از کاهش تولید به اصلاحات کوره‌های ذوب مربوط می‌شود.

کاهش 13 درصدی حجم فروش

نمودار 2 حاکی از آن است که شرکت فولاد هرمزگان در چهار ماه نخست سال جاری توانست 423 هزار و 41 تن اسلب فولادی را در بازار داخلی به فروش برساند که در مقایسه با مدت مشابه در سال  گذشته 15 درصد کاهش را نشان می‌دهد. در حالی که «هرمز» در چهار ماه اول سال گذشته 498 هزار و 590 تن اسلب فولادی را در بازار داخلی به فروش رسانده بود. همچنین این شرکت در چهار ماه ابتدایی سال جاری موفق به فروش 20 هزار و 111 تن سایر محصولات شد که این میزان نسبت به مدت مشابه در سال قبل 82 درصد رشد یافته است. «هرمز» در سال قبل موفق به فروش 10 هزار و 996 تن سایر محصولات در بازار شده بود. مجموع فروش فولاد هرمزگان (اسلب و سایر محصولات) در چهار ماه نخست سال جاری به 443 هزار و 152 تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل 13 درصد کاهش دارد. فروش این شرکت در چهار ماه نخست سال گذشته 509 هزار و 586 تن بوده است. فولاد هرمزگان در سال جاری 148 هزار و 77 تن صادرات داشت که نسبت به سال گذشته 35 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

لازم به ذکر است که علت کاهش فروش شرکت فولاد هرمزگان سال جاری، دستورالعمل‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت و ستاد تنظیم بازار برای افزایش عرضه محصولات فولادی در بازار داخلی و صادرات بوده و با توجه به اینکه تمام شرکت‌ها ملزم به رعایت آن بوده‌‌اند، شرکت فولاد هرمزگان در بخش فروش و به ویژه صادرات با کاهش مواجه شده است.

رشد 26 درصد فروش اسلب در سال جاری

در نمودار 3 مشاهده می‌شود شرکت فولاد هرمزگان از محل فروش اسلب فولادی خود در بازار داخلی طی چهار ماه نخست سال جاری، توانست 22 هزار و 651 میلیارد و 15 میلیون ریال درآمد کسب کند که این میزان نسبت به مدت مشابه در سال قبل، 26 درصد رشد را نشان می‌دهد. «هرمز» توانسته بود طی چهار ماه ابتدایی سال قبل 17 هزار و 838 میلیارد و 678 میلیون ریال درآمد از محل فروش اسلب فولادی کسب کند. همچنین این شرکت توانست طی چهار ماه اول سال جاری 443 میلیارد و 639 میلیون ریال از فروش سایل محصولات درآمد به دست آورد که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 12 هزار و 425 درصد رشد را نشان می‌دهد. فولاد هرمزگان در سال قبل سه میلیارد و 542 میلیون ریال درآمد از محل فروش سایر محصولات داشت.

شرکت فولاد هرمزگان در چهار ماه نخست سال جاری توانست از محل فروش داخلی و صادراتی خود 23 هزار و 94 میلیارد و 654 میلیون ریال درآمد کسب کند که در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته 29 درصد رشد را نشان می‌دهد. این شرکت در چهار ماه ابتدایی سال گذشته توانسته بود 17 هزار و 842 میلیارد و 220 میلیون ریال درآمد داشته باشد.

نمودار 4 نشان می‌دهد نرخ فروش اسلب فولادی «هرمز» در تیر ماه سال جاری 61 میلیون و 272 هزار ریال به ازای هر تن بوده است. همچنین میانگین نرخ فروش اسلب فولادی هرمز در چهار ماه نخست سال جاری به 53 میلیون و 543 هزار ریال به ازای هر تن رسید.

عناوین برگزیده