تاریخ: ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۱۵
بازدید: ۹۶
کد خبر: ۱۲۶۳۰۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تحولات بازار سرمایه از نگاه کارشناسان/ وزنه سنگین حقوقی‌ها در شکل‌دهی به بازار سرمایه

می متالز - تجربه جدیدی با هماهنگی و همراهی همه فعالان بازار شکل گرفته است به‌طوری که این تصور ایجاد شد که بازار ناخدایی پیدا کرده که همه را برای حمایت از بازار هماهنگ و همراه کرده است.
تحولات بازار سرمایه از نگاه کارشناسان/ وزنه سنگین حقوقی‌ها در شکل‌دهی به بازار سرمایه

به گزارش می متالز، در پی تحولات اخیر بازار سرمایه و راهکارهایی که مدیران و تصمیم‌گیران بازار سرمایه و بورس برای بهبود اوضاع دیدگاه‌های چند تن از کارشناسان بازار سرمایه را درباره حال و روز معاملات این روزها و به‌ویژه روز دوشنبه (سوم شهریورماه) بورس تهران و نقش حقوقی‌ها در شکل دهی به دادو ستدها را بررسی می‌کنیم:

محمد هادی، حمیدی کارشناس بازار سرمایه

خریدهای آخر وقت در نمادهای ارزنده بسیار خوب و مدیریت شد.

ای‌کاش به جای اینکه منابع را برای سهم‌هایی مانند شستا، شپنا، فولاد و… هزینه کنند برای نمادهایی کوچکتر در همان گروه‌ها نظیر شبریز، کاوه و… قرار می‌دادند و تعداد مثبت‌هایی بیشتر داشتیم، بازار در این روزها نیاز به امید دارد.

در مجموع معاملات خوبی به‌ویژه در نمادهای ارزنده معدنی فلزی داشتیم و امیدوارم پایانی بر اصلاح بازار باشد.

امیدوارم در روند رو به رشد بازار، سهم‌های ارزنده مورد توجه قرار گیرند و تحلیل جایگاه خودش را بازیابد.

وداد حسینی، مدیرعامل مشاور سرمایه‌گذاری معیار

امروز حمایتی که از بازار آغاز شد با حمایت هایی که در سه تا چهار سال اخیر صورت گرفته بود، کاملا متفاوت بود.

این بار تجربه جدیدی با هماهنگی و همراهی همه فعالان بازار شکل گرفت به طوری که این تصور ایجاد شد که بازار ناخدایی پیدا کرده که همه را برای حمایت از بازار هماهنگ و همراه کرده است.

حضور اکثریتی حقوقی‌ها در کنار سازمان بورس و دسته بندی تمام سهام ها اعم از خوب یا بد بودن اتفتاق مثبتی بود که اعتماد را در این بازار شکل داد.

آنچه که بازار را پیش از ورود نقدینگی و تشکیل شدن صف خرید و فروش شکل می دهد« اعتماد» است و برای صیانت از این بازار باید این اعتماد را حفظ کرد.

طی روزهای اخیر شاهد بروز ترسی در بازار سرمایه بودیم و در تلاش هستیم تا با همراهی و حمایت گسترده حقوقی ها نسبت به مرتفع کردن این ترس اقدام کنیم.

اقدام سازمان در همراه و هماهنگ کردن همه حقوقی و سهمیه بندی صورت گرفته برای حمایت از سهم ها بیانگر یک هوشمندی خاص بود و با توجه به اینکه شاخص از ۲ میلیون واحد امروز به یک میلیون و ۶۱۰ هزار واحد رسیده ؛ این افت معنادار است و دقیقا این نقطه جایی است که باید از بازار حمایت صورت گیرد.

امروز روزی است که باید بازار به شکل گسترده از همه سطوح مورد حمایت قرار گیرد، این نوع حمایت و مداخله دولت‌ها حتی در بازارهای مدرن غربی هم وجود دارد و نمونه آن حمایت دولت آمریکا از سهام جنرال موتورز در بحران اقتصادی ۲۰۰۸ است.

با استمرار حمایت‌ها و صیانت از این بازار همه افرادی که به نوعی امروز از بازار فرار کردند، مجدد در شاخص های بالاتر به آن ورود خواهند کرد و در آن سرمایه گذاری خواهند کرد.

نرخ تورم، نرخ سود شرکت‌ها، نرخ ارز المان‌های اصلی هستند که بازار سرمایه را هدایت می‌کنند و هم‌اکنون هیچ کدام از این موارد نزولی نبوده و همه روند صعودی داشتند.شرایط کنونی بازار تنها به اقدام بازار برای اصلاح باز می گردد و احتمالاً به زودی شاهد بهبودی روند بازار خواهیم بود به طوریکه که شاخص از عددهای قبلی هم گذر خواهد کرد

بهروز زندی فر، کارشناس بازار سرمایه

من حقوقی نیستم، اما اگر حقوقی بودم و منابع حقوقی را در دست داشتم گروه کوچکی مانند دارویی را مثبت می‌کردم بعد آرام آرام گروه‌های کوچک دیگری مانند غذایی یا مسکن و ….

با حرکت گروه‌های کوچک و کمترین هزینه ممکن آرام آرام کلیت بازار به تعادل می‌رسد، افزون بر این، حساسیت روی شاخص هم برای مردم کمتر می‌شد و آن‌ قدر صفحه سهام‌های پالایشی و یا … را چک نمی کردند تا درباره خرید و فروش بگیرند.

عناوین برگزیده