تاریخ: ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۰۳
بازدید: ۱۷۲
کد خبر: ۱۲۶۳۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
تراز تجاری مفتول مسی ترکیه

روسیه، بزرگترین تأمین‌کننده مفتول ترکیه

می متالز - بررسی تراز تجاری مفتول مسی ترکیه نشان می‌دهد که این کشور، عمدتا واردکننده این نیمه‌ساخته مسی است. ترکیب تأمین‌کنندگان تقاضای وارداتی مفتول ترکیه، به یمن توافق‌نامه‌های تجاری، عمدتا متشکل از کشورهای اروپایی و مستقل مشترک‌المنافع است. در این میان روسیه با متوسط سهم 50 درصدی، مهمترین تأمین‌کننده مفتول مسی ترکیه محسوب می‌شود. ترکیه صادرات مفتول مسی نیز دارد که بخش عمده آن نیز، به مقصد کشورهای اروپایی است.
روسیه، بزرگترین تأمین‌کننده مفتول ترکیه

به گزارش می متالز، ترکیه، به عنوان یکی از واردکنندگان مطرح مفتول مسی در سال 2016، طی 8 سال گذشته، به طور متوسط بیش از 47 هزار تن مفتول مسی وارد کرده است. تأمین‌کنندگان مفتول مسی ترکیه، کشورهای روسیه، ازبکستان و فرانسه هستند که به طور متوسط بیش از 80 درصد واردات این کشور را تشکیل می‌دهند. در این میان، روسیه با متوسط سهم 50 درصدی، تأمین‌کننده اصلی این کشور محسوب می‌شود. واردات مفتول مسی ترکیه، طی 2 سال 2015 و 2016، افت قابل توجهی را به ثبت رساند و این در حالی است که تا سال 2013  این موضوع با رشد همراه بود.

نمودار 1، آمار تجارت (واردات و صادرات) مفتول مسی را برای سال‌های 2012 تا 2016 به تصویر می‌کشد و همانطور که مشاهده می کنید، نرخ رشد واردات مفتول مسی ترکیه طی 5 سال اخیر برابر با 15- درصد بوده است. در مقابل، صادرات مفتول مسی این کشور، در بازه مورد بررسی، برابر با 8- درصد برآورد می‌شود. با توجه به نمودار، ترکیه واردکننده مفتول مسی در خاورمیانه محسوب می‌شود و طی سال‌های اخیر، خالص واردات قابل توجهی داشته است.

ترکیب تأمین‌کنندگان مفتول مسی ترکیه نشان می‌دهد که این کشور عمدتا نیاز خود را از کشورهای مستقل مشترک‌المنافع و سایر کشورهای اروپایی تأمین می‌کند به طوری که سهم روسیه، ازبکستان و فرانسه از واردات مفتول مسی ترکیه در سال 2016، به ترتیب برابر با 38، 27 و 20 درصد بوده است؛ البته ایران نیز، سهم اندکی از تأمین تقاضای وارداتی مفتول مسی این کشور را در دست دارد. علت اصلی این ساختار از ترکیب تأمین‌کنندگان ترکیه را می‌توان به توافق‌نامه‌های تجارت آزاد این کشور نیمه آسیایی- نیمه اروپایی با کشورهای اتحادیه اروپا مرتبط دانست. علاوه بر این، اعمال تخفیف قابل توجه بر تعرفه واردات مفتول مسی در خصوص خرید از کشورهای مستقل مشترک‌المنافع نیز، دیگر عامل شکل‌گیری چنین ترکیبی از تأمین‌کنندگان است.

همانطور که بیان شد، ازبکستان یکی از مهمترین تأمین‌کنندگان مفتول مسی ترکیه محسوب می‌شود؛ علاوه بر این، ترکیه نیز، تقریبا مهمترین خریدار مفتول مسی ازبکستان طی 8 سال گذشته بود. متوسط سهم خرید ترکیه از کل صادرات مفتول مسی ازبکستان در دوره مورد بررسی، بیش از 86 درصد برآورد می‌شود. نکته حایز اهمیت اینجاست که به یمن توافق‌نامه‌های تجاری، خریداران مفتول مسی ترکیه نیز، عمدتا شامل کشورهای اروپایی اعم از بلغارستان، رومانی، یونان و انگلستان هستند. به طور کلی، ترکیه علاوه بر کاتد، خالص واردات مفتول مسی نیز دارد که نهایتا، علاوه بر مصرف داخلی خود، بخش قابل توجهی را به صورت سیم و حتی کابل صادر می‌کند.

عناوین برگزیده