تاریخ: ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۰:۵۱
بازدید: ۱۰۷
کد خبر: ۱۲۶۳۹۷
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

وضعیت رضایتمندی مشتریان خودرو در سال گذشته

می متالز - روابط عمومی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران: براساس گزارش نظرسنجی مشتریان در رابطه با عملکرد، اجرا و چیدمان خودرو در سال ۹۸ برندهای ژاپنی، چینی و کره‌ای به ترتیب مقام اول تا سوم رضایتمندی مشتریان را از آن خود کرده‌اند. در بین خودروهای ساخت داخل دناپلاس نیز در لیست بالاترین رضایت مشتریان قرار گرفته است.
وضعیت رضایتمندی مشتریان خودرو در سال گذشته

به گزارش می متالز، طبق گزارش نظرسنجی مشتریان از عملکرد، اجرا و چیدمان خودرو که در سال گذشته، از بین پنج کشور اصلی عرضه‌کننده خودرو به ایران، ژاپن‌(با کسب میانگین ۷۳۸ امتیاز) بیشترین رضایت مشتریان ایرانی را از آن خود کرده و کشورهای چین‌(۷۱۶ امتیاز)، کره‌جنوبی‌(۷۰۳ امتیاز)، فرانسه (۶۵۴ امتیاز) و ایران‌(۶۴۱ امتیاز) به ترتیب در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند.

میانگین نمره رضایت مشتریان ایرانی از خودروهای ارزیابی شده در شاخص APEAL نشان می‌دهد که آریزو۶ اکسلنت شرکت چری از چین با میانگین رضایت ۷۹۰، هیوندای آزرا با میانگین رضایت ۷۸۸ از کره‌جنوبی، مزدا‌۳ صندوقدار با میانگین رضایت ۷۴۴ از ژاپن، پژو ۲۰۰۸ با میانگین رضایت ۷۴۱ از فرانسه و دنا پلاس ایران‌خودرو با میانگین رضایت ۷۲۲ از ایران بالاترین امتیاز را در میان سایر خودروها در کشورهای مذکور را به خود اختصاص داده‌اند.

در طول سال گذشته، نظرسنجی مشتریان در رابطه با عملکرد، اجرا و چیدمان خودرو (APEAL) نشان می‌دهد که بیشترین رضایت مشتریان به ترتیب از سه برند خودرویی ژاپنی، چینی و کره‌ای بوده است.

بنابر گزارش رضایتمندی مشتریان ایرانی از APEAL‌(عملکرد، اجرا و چیدمان خودرو)، طی سال ۱۳۹۸ نسبت به سال پیش از آن، تعداد خودروهای تحویلی ۵/ ۷ درصد افزایش داشته است. همچنین تعداد خودروهای مورد سنجش ۲۳/ ۴ درصد کاهش داشته که در این بین ۴/ ۴ درصد میانگین امتیاز رضایت مشتریان کاهش داشته است.

در این نظرسنجی که از ۲۴ هزار و ۳۹۶ مالک خودرو در طول مدت دو تا ۹ ماه ابتدایی مالکیت انجام شده است، ۵۹ مدل محصول از شش شرکت عرضه‌کننده خودرو درخصوص شاخص‌های سیستم تهویه، سیستم صوتی و وسایل تزئینی قابلیت دید و ایمنی، طراحی داخلی و خارجی، صندلی‌ها و ارگونومی راننده مورد ارزیابی قرار گرفته است.

باتوجه به میانگین امتیازات ثبت شده در این گزارش، می‌توان گفت بیشترین رضایت مشتریان با امتیاز ۶۹۴ متعلق به شاخص قابلیت دید و ایمنی بوده است. پس از آن به ترتیب طراحی داخل و خارج خودرو، ارگونومی راننده، سرمایش، گرمایش و سیستم تهویه هرکدام با دریافت میانگین امتیاز ۶۸۳، ۶۷۳ و ۶۶۳ توانستند رضایت مشتریان را به خود جلب کنند. این در حالی است که دو معیار صندلی‌ها با ۶۲۹ امتیاز و سیستم صوتی و وسایل تصویری با ۶۲۳ امتیاز، با رضایت کمتر مشتریان روبه‌رو بوده است.

عناوین برگزیده
علت بروز چالش در مجمع بیمه ملت وکالت‌های اخذشده از بازنشستگان توسط صندوق بازنشستگی بوده است/ دعوت‌کننده مجمع باید درباره پذیرش حق رأی سهام وکالتی اتخاذ تصمیم کند/ سازمان بورس بر حفظ حقوق سهامداران و رعایت نظم در برگزاری مجامع تأکید دارد
توضیحات مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس درباره حواشی مجمع بیمه ملت:

علت بروز چالش در مجمع بیمه ملت وکالت‌های اخذشده از بازنشستگان توسط صندوق بازنشستگی بوده است/ دعوت‌کننده مجمع باید درباره پذیرش حق رأی سهام وکالتی اتخاذ تصمیم کند/ سازمان بورس بر حفظ حقوق سهامداران و رعایت نظم در برگزاری مجامع تأکید دارد