تاریخ: ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۵۷
بازدید: ۳۴۹
کد خبر: ۱۲۶۵۰
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

جایگزینی 700 هزار دستگاه خودروی سنگین سال آینده

می متالز - محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برنامه ما این است که در سه سال آینده 200 هزار دستگاه خودرو فرسوده تجاری و باری نوسازی شود. به طوری که برای سال آینده برنامه‌ریزی برای جایگزینی 700 هزار دستگاه خودرو را داریم.
جایگزینی 700 هزار دستگاه خودروی سنگین سال آینده

به گزارش می متالز، در راستای طرح نوسازی و بهسازی حمل و نقل جاده‌ای سایپا دیزل روز گذشته طی مراسمی ۲۰۰ دستگاه خودرو سنگین جاده‌ای را به متقاضیان تحویل داد.

در این مراسم که با حضور وزیر صنعت،معدن و تجارت ، معاون وزیر نفت، معاون وزیر راه و شهرسازی، رئیس سازمان ملی استاندارد، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا ، مدیرعامل سایپا دیزل و جمعی از مقامات و مدیران خودروسازی کشور برگزار شد وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اجرای این طرح اظهار داشت: مهمترین هدف ما از اجرای چنین طرحی از بین بردن منابع آلایندگی و کاهش مصرف سوخت به عنوان یک سرمایه ملی است.

شریعتمداری ادامه داد: هر کشنده قدیمی به ازای هر 100 کیلومتر 60 لیتر سوخت مصرف می‌کند که با اجرای این طرح این مصرف کاهش قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت.

وزیر صنعت با اشاره به استانداردهای 85 گانه خودرو گفت: برای ارتقای استانداردها همین الان نیز دیر شده است. ما در این خصوص با کسی رودربایستی نداریم و در کنار سازمان ملی استاندارد هستیم منظور ما از عمق داخلی‌سازی بر صنعت خودرو رعایت همین استانداردهاست.

وی تصریح کرد: درست است که راه‌ها و جاده‌ها مشکل دارد اما ما می‌توانیم با اجرای این استانداردها تلفات سوانح رانندگی را کاهش دهیم.

وی افزود: برنامه ما این است که در سه سال آینده 200 هزار دستگاه خودرو فرسوده تجاری و باری نوسازی شود. به طوری که برای سال آینده برنامه‌ریزی برای جایگزینی 700 هزار دستگاه خودرو را داریم.

شریعتمداری افزود: شرکت‌های خودروسازی‌ای که نتوانند منابع این طرح را تامین کنند صندوق توسعه ملی به آنها کمک خواهد کرد.

نوسازی ناوگان حمل و نقل با تولید 8 هزار دستگاه خودروی سنگین توسط سایپا

قاسم جهرودی مدیرعامل سایپا در این مراسم از تعهد این شرکت برای تولید هشت هزار دستگاه خودرو جهت نوسازی ناوگان کشنده و باری در سال آینده خبر داد.

مدیرعامل سایپا گفت: 25 درصد از سهم نوسازی ناوگان کشنده و باری کشور برعهده مجموعه سایپا (سایپا دیزل و زامیاد) گذاشته شده است.

وی گفت: بحث واگذاری شرکت سایپا دیزل به طور کل منتفی شده است و این شرکت سایپایی خواهد ماند و اهداف دولت را از طرح نوسازی ناوگان محقق خواهد کرد.

جهرودی افزود: افزایش بیش از 15 هزار و 400 دستگاه تولید در چهار ماه گذشته سبب شد که رکورد این شرکت شکسته شود به طوری که ما در دی‌ماه 67 هزار و 928 دستگاه خودرو تولید کردیم. این امر سبب شده که ظرفیت اشتغال قطعه‌سازان نیز بالا برود و این یکی از مهمترین دستاوردهای سایپاست.

مدیرعامل سایپا در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران در خصوص تولید خودرو کوئیک گفت: قیمت عرضه مدل پایه این خودرو نزدیک به ۳۰ میلیون تومان خواهد بود که البته براساس آپشن‌های مختلف قیمت آن تغییر خواهد کرد.

وی همچنین از مذاکره با گروه خودروسازی رنو برای جایگزینی پراید خبر داد.

قاسم جهرودی ادامه داد: شرط همکاری ما با رنو در اختیار گرفتن پلتفرم کوئیک است و تاکنون رنو هیچ مشکلی با این شرط نداشته است.

وی در تایید  اظهارات رئیس سازمان ملی استاندارد مبنی بر پاس کردن استانداردهای ۸۵گانه توسط یک مدل خودروی ساخت داخل گفت: خودروی ۳ C که محصول مشترک ما با سیترون است توانسته تمام این استانداردها را پاس کند. این خودرو قرار است در تیرماه در کاشان تولید شود.

تنها یک مدل خودروی ساخت داخل همه استانداردها را دارد

نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد که در این مراسم حضور داشت با تاکید بر این نکته که بهبود کیفیت خودروها و ارتقای تعداد استاندارد خودروهای تولید داخل به 85 مورد نه تنها هزینه نیست،که سرمایه گذاری است، افزود: سازمان ملی استاندارد از سال 82 وارد بحث خودرو شد، پیش از آن نیز بیشتر قطعات خودرو مشمول استاندارد بودند.

پیروزبخت افزود: تعداد استانداردهای خودرویی در نهایت به 52 مورد رسید، اما با توجه به خواست مردم برای تولید خودروهای با کیفیت، چاره ای جز افزایش تعداد استانداردها و تطابق آنها با استانداردهای روز اروپا نداشتیم.

وی بیان داشت: براین اساس، استانداردهای 52 گانه موجود تجدید نظر و بازنگری و با استانداردهای روز اتحادیه اروپا تطابق داده شد.

پیروزبخت یادآور شد: پس از آن، استانداردهای جدید تعریف شد که تا دی ماه 97، به 85 استاندارد افزایش یافت.

وی با تاکید بر اینکه خودروسازان و مردم نباید نگران افزایش قیمت‌ها در نتیجه اعمال استانداردهای جدید باشند، افزود: این سازمان به دنبال بهبود کیفیت و ارتقای امنیت مردم در استفاده از خودروهاست و اگر این اتفاق رخ دهد، ورود خودروهای خارجی به کشور کاهش خواهد یافت.

وی تصریح کرد: یکی از خودروهای ساخت داخل، اکنون 85 استاندارد مدنظر سازمان ملی استاندارد را پاس کرده که در روزهای آینده اعلام خواهد شد.

وی گفت: تعیین زمان برای پاس کردن استانداردها به معنای توقف تولید از فردای آن روز نیست، بلکه بازرسی های سازمان ملی استاندارد از آن پس آغاز می شود.

معاون رئیس جمهوری در ادامه با اشاره به سفر اخیر خود به عراق گفت: در این کشور مردم با وجود وضع بد مالی، سوار خودروهای باکیفیت می‌شوند.

گفتنی است طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی یکی از طرح های سه گانه دولت برای تحریک بخش های مختلف اقتصادی است که طی ماه های اخیر معرفی شده است.

عناوین برگزیده