تاریخ: ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۴:۵۱
بازدید: ۱۸۶
کد خبر: ۱۲۶۵۴
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

شراکت خودروسازان با خارجی‌ها چه نتایجی داشت؟

می متالز - صنعت خودرو ایران طی سال‌های 1391 و 1392 با بحران تولید روبرو شده و تیراژ تولید خودرو به دلیل موانع ناشی از تحریم‌ها به یک سوم سال 90 کاهش یافته بود.
شراکت خودروسازان با خارجی‌ها چه نتایجی داشت؟

یه گزارش می متالز، اما در سال 93 و با تحولات مثبت ناشی از توافق هسته ای و رفع موانع بین المللی تولید خودرو در کشور جان دوباره گرفت و خودروسازان توانستند برای گذر از بحران تولید با شرکت‌های خارجی و برندهای معتبر بین المللی توافقاتی داشته باشند.

در نخستین روزهای بهمن ماه 1394 و همزمان با سفر هیات بلندپایه ایرانی به پاریس، قرارداد از سرگیری همکاری‌های گروه صنعتی ایران خودرو و پژو که پس از مذاکراتی طولانی نهایی شده بود با حضور رییس جمهوری اسلامی ایران، نخست وزیر فرانسه، وزیر صنعت، معدن و تجارت وقت و مدیران ارشد صنعتی 2 کشور به امضای مدیران عامل 2 خودروسازی رسید که بر اساس آن برای نخستین بار یکی از خودروسازان برتر جهان از طریق سرمایه‌گذاری مالی مستقیم در صنعت خودرو ایران حضور پیدا کرد.

پس از توافق هسته ای ژنو بسیاری از برندهای معتبر خودروسازی دنیا در رفت و آمدهای متعدد اقدام به امضای تفاهم نامه هایی با دو شرکت بزرگ ایران خودرو و سایپا کردند.

این شرکت‌ها که اغلب پیش از تحریم ها بازار ایران را تجربه کرده و بازار خودروی کشورمان از نظر انها بازاری با ظرفیت‌های بالقوه بود در عقد قرارداد و انحصاری کردن انها در ایران با یکدیگر به رقابت پرداختند و این رقابت برای فتح بازارهای ایران دست شرکت‌های خوردوساز کشورمان را در انتخاب بازتر گرد.

این مسیر تازه برای همکاری با شرکت های خارجی به جاده مخصوصی های ایران این فرصت را داد تا با استفاده از تجارب همکاری‌های پیشین مدل‌های جدیدی برای همکاری و ایجاد فرصت های نو تعریف کنند.

ایران خودرو به عنوان یکی از دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور در مذاکراتی که با شرکتهای خودروساز بزرگ دنیا داشت به سمت جبران دوران تحریم رفت و با اخذ تعهدات لازم این شرکت ها را به فضایی برای اشتغالزایی و واردات تکنولوژی به ایران سوق داد.

هاشم یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو سال گذشته و در آستانه چهارمین همایش بین المللی صنعت خودرو در بیانیه ای اعلام کرد:

«زمانیکه سومین همایش بین المللی صنعت خودرو برگزار شد، سه هدف بزرگ تا سال ۲۰۱۷میلادی مدنظر قرار گرفت. نخست همکاری با خودروسازان مطرح جهانی برای تولید خودرو جدید، دوم بهبود بهره وری و کیفیت در حد کلاس جهانی و در نهایت به‌کارگیری توان برون‌سپاری برای رسیدن به کیفیت جهانی با قیمت رقابتی.

در آن زمان به دلیل اینکه تحریم ها چند ماهی برداشته شده بود و برجام رنگ و بوی عملیاتی به خود گرفته بود وعده برای رسیدن به سه هدف در سطح بین المللی کار دشواری بود اما با گذشت چند ماه و نتیجه بخش بودن مذاکرات خودرویی فاز اول اهداف عملیاتی شد و توانستیم با شرکت‌های مختلفی گفت و گو کنیم که نتایج آن مشخص شده و در ادامه طی ماه های آینده نیز پدیدار می شود.

نمونه به سرانجام رسیدن بخشی از مذاکرات را می توان در قرارداد ایران خودرو با شرکت های بین المللی پژو و بنز دید. زمانی که در همایش بین المللی خودرو اهداف ما عنوان شد خیلی از شرکت های خارجی که مدیران و یا نمایندگان آن حاضر بودند تمایل بسیاری نشان دادند تا بتوانند سطح همکاری های خود را با ایران گسترش دهند و بتوانند در بازاری که آماده جهش است حضور پیدا کنند. لذا آن همایش فرصت مغتنمی ساخت تا در مورد همکاری ها و سطح تعاملات رایزنی های صورت گیرد.

خوشبختانه صنعت خودرویی که اکنون در مورد آن صحبت می کنیم نسبت به گذشته تغییرات زیادی کرده است و ما می دانیم با چه استرات‌ژی حرکت کنیم که نتیجه بهتری عاید صنعت خودرو شود. یکی از الزام های همکاری صادرات ۳۰ درصدی محصولات مشترک و دیگری داخلی سازی محصولات از شروع ۴۰ درصد در سال نخست و حداقل ۷۰ درصد در سه سال بعد بود.»

این در حالی است که به اعتقاد اغلب کارشناسان، پس از تحریم ها، مسیر صنعت خودروسازی کشور برای به روزرسانی و انتقال فناوری بازتر شده و طی سه سال گذشته اقدامات موثر و مفیدی در این راستا صورت گرفته است.

شم یکه‌زارع، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در گفت‌وگو با روزنامه گسترش صنعت، در زمینه قراردادهای خارجی که میان این گروه خودروساز و شرکای خارجی بسته شده بود، گفت: «سرمایه‌گذاری مستقیم، انتقال دانش و فناوری و صادرات، مهم‌ترین سرفصل‌های ما در مذاکره با شرکت‌های خارجی است. مشارکت ایران‌خودرو با خارجی‌ها باید به افزایش کیفیت محصولات و رضایت مشتریان منجر شود. براساس اصول اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب ابلاغ کرده‌اند دستیابی به داخلی‌سازی به میزان ۷۰درصد و صادرات از سرفصل‌های مهم همکاری با شرکای خارجی است. خودروسازی کشور باید بتواند با ایجاد توازن ارزی از طریق صادرات، ارز موردنیاز خود را تامین کند و از منابع دولتی بی‌نیاز شود و در تمامی مذاکرات این سرفصل‌ها را مدنظر قرار داده‌ایم و اگر به این نتیجه برسیم که اهداف تامین نمی‌شود، دست از مذاکره می‌کشیم و در این زمینه با هیچ شرکتی تعارف نداریم. ایران‌خودرو به‌دنبال این است که با همکاری‌های خارجی به مسئولیت‌های خود در قبال جامعه عمل کند و عملکرد او در مقابل نسل آینده کشور قابل دفاع باشد.»

پس از اجرای برجام، ایران خودرو به بکارگیری تمام ظرفیت های خود و بازار کشور برای به خط کردن شرکت های بین المللی استفاده کرد و با این استراتزی توانست بخشی از امکانات و تکنولوزی این شرکت ها را در قالب قراردادهایی به کشور وارد کند. برندهای بین المللی همچون پژو، رنو، بنز از اروپا و برندهای دیگر از چین و کره و ژاپن این روزها سرخوش از حضور در بازار ایران امتیازات خاصی را به این شرکت اعطا کرده اند و پیش بینی می شود با این امتیازات بتوان روزهای روشنی را برای صنعت خودروسازی و همچنین تحول در بازار خودروی داخل کشور رقم زد.

عناوین برگزیده