تاریخ: ۰۵ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۳۶
بازدید: ۲۲۸
کد خبر: ۱۲۶۷۶۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عنابستانی:

چهار گام برای جهش تولید؛ از اصلاح نظام پولی و بانکی تا شفاف شدن ساختار گمرک

می متالز - عضو کمیسیون اجتماعی در مجلس تسهیل کسب و کار، اصلاح ساختار مالیاتی و شفاف شدن ساختار گمرک را از جمله راهکارها جهش تولید دانست.
چهار گام برای جهش تولید؛ از اصلاح نظام پولی و بانکی تا شفاف شدن ساختار گمرک

علی اصغر عنابستانی

به گزارش می متالز، علی اصغر عنابستانی عضو کمیسیون اجتماعی در مجلس با اشاره به تاثیر جهش تولید بر رفع مشکلات اقتصادی و اشتغالزایی، گفت: جهش تولید اشتغالزا بوده و ظرفیت درونی را مولد می‌سازد از سوی دیگر موجب رشد GDP ( تولید ناخالص داخلی) و درآمد سرانه و بهبود معیشت مردم می‌شود.

 

قدم اول برای جهش تولید؛ تسهیل کسب و کار

نماینده مردم سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای تحقق جهش تولید باید نظام کسب و کارها را اصلاح کرده و تسهیل کرد، افزود: تسهیل کسب و کار در گرو حذف مجوزها است؛ باید مبنا بر عدم نیاز به مجوز باشد مگر در مواقع استثنا، در حالیکه در شرایط کنونی هر فردی که به دنبال اشتغال‌زایی است باید مسیری طولانی برای اخذ مجوزها طی کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه ساختار فعلی اخذ مجوزها  مانع کسب و کار است، ادامه داد: منظور از حذف مجوزها عدم نظارت دولت نیست بلکه بهتر است کنترل پسین به نظارت پیشین تبدیل شود، در شرایط کنونی دولت پیش از آغاز کسب و کارها در صدد نظارت است.

 

تدوین طرح تسهیل کسب و کار در مجلس یازدهم

وی اضافه کرد: از آنجایی که کشورهای بسیاری از جمله هندوستان، مالزی، اندونزی، عمان و... روش مذکور را اجرایی کرده و نتایج مناسبی گرفتند، باید از آنها الگو برداری کرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس از تدوین طرح تسهیل کسب و کار در مجلس یازدهم خبر داد، گفت: اصل این طرح بر حذف مجوز است جز در موارد خاص مانند مسائل مربوط به سلامت مردم و مسائل امنیتی.

 

گام دوم برای جهش تولید؛ اصلاح ساختار مالیاتی

وی اصلاح ساختار مالیاتی را دومین گام لازم برای بهبود معیشت و نظام اقتصادی دانست و ادامه داد: در حال حاضر نظام مالیاتی کشور ضد تولید است زیرا حدود ۸۰ درصد مالیات از حوزه تولید اخذ می‌شود؛ به عبارتی دیگر ۶۰ درصد از مالیات کشور حاصل مالیات بر درآمد مستقیم است که بخش عمده‌ای از آن از تولید گرفته می‌شود، از سوی دیگر ۲۰ درصد دیگر نیز مالیات بر ارزش افزوده است که عمده این بخش نیز از تولیدکنندگان دریافت می‌شود.

 

اخذ مالیات از سرمایه‌های راکد؛ رویکرد مالیاتی سایر کشورها

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در تشریح نظام مالیاتی سایر کشورها، توضیح داد: سایر کشورها از سرمایه‌های راکد مالیات اخذ می‌کنند و به سرمایه‌های در جریان و مولد یارانه می‌دهند، ایران نیز باید از این روش الگوبرداری کند.

عنابستانی اضافه کرد: باید به تولیدکننده یارانه پرداخت شود تا قیمت تمام شده ارزان شده و قدرت رقابتی کالاها افزایش یابد این در حالی است که در ایران از سرمایه‌های راکد مالیات اخذ نمی‌شود.

عضو کمیسیون اجتماعی با بیان اینکه باید مالیات از عواید سرمایه از جمله سکه، طلا، ارز، مسکن، زمین و... دریافت شود، گفت: هر رشدی که منطبق با عمل اشخاص نباشد باید مالیات سنگین پرداخت کند.

 

گام سوم برای جهش تولید؛ شفاف شدن نظام گمرکی

این نماینده مردم در مجلس یازدهم معتقد است در صورت اخذ مالیات بر عایدی سرمایه، سرمایه‌ها به سمت تولید هدایت می‌شوند.

عنابستانی نظام گمرکی کنونی را مانع تولید توصیف کرد و ادامه داد: هرچند دشمنان کشور را تحریم کرده‌اند اما باید به این نکته نیز توجه شود که اثرگذاری تحریم داخلی بیشتر است؛ نظام گمرکی باید اصلاح شده و ضد فساد شود که تحقق این امر در گروی ایجاد شفافیت در این حوزه است.

 

گام چهارم برای جهش تولید؛ اصلاح نظام پولی و بانکی

وی با بیان اینکه اصلاح نظام پولی و بانکی نیز می‌‎تواند تاثیر شگرفی درجهش تولید داشته باشد، تصریح کرد: بانک‌ها باید تسهیل‌کننده ضوابط اقتصادی باشند در حالی که خود به بنگاهدار و فعال اقتصادی تبدیل شده‌اند.

عضو کمیسیون اجتماعی یادآور شد: در شرایط کنونی بانک‌ها با سود بالا سپرده‌ها را جذب می‌کنند و ناچارند ۱۸درصد سود به مردم پرداخت کنند از سوی دیگر هزینه نگهداری پول حدود 7 درصد است بنابراین بانک ها ناچارند به ازای سپرده های مردم حدود ۲۵ درصد سود به دست آورند و از آنجایی که نمی‌توانند این سود را در شرایط کنونی از تولید به دست آورند ناچارند به دنبال دلالی باشند.

عناوین برگزیده