تاریخ: ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۲۳
بازدید: ۱۶۱
کد خبر: ۱۲۶۸۵۱
سرویس خبر : انرژی
بگلریان:

مردمی سازی حوزه آب و انرژی چه پیش نیازی لازم دارد؟

می متالز - عضو کمیسیون انرژی مجلس معتقد است اگرچه مردمی‌سازی حوزه آب و انرژی ضروری است اما باید پیش نیازهای لازم آن را فراهم کرد تا بخش خصوصی متضرر نشود، نمونه این تضرر، بدهی بالای دولت به پیمانکاران است.
مردمی سازی حوزه آب و انرژی چه پیش نیازی لازم دارد؟

روبرت بگلریان

به گزارش می متالز، روبرت بگلریان با تاکید بر اصلاح ساختار آب و انرژی با ساز و کار مردمی و رویکرد تمرکززدایی، گفت: اگرچه مردمی‌سازی حوزه آب و انرژی ضروری است اما باید پیش نیازهای لازم آن را فراهم کرد تا رابطه میان دولت و بخش خصوصی سالم تعریف شده و بخش خصوصی متضرر نشود، نمونه این تضرر بدهی بالای دولت به پیمانکاران است.

نماینده ارامنه جنوب کشور در مجلس شورای اسلامی، اصلاح ساختار بخش آب و انرژی با ساز و کار مردمی و رویکرد تمرکززدایی ضروری دانست و افزود: باوجود آنکه بخش خصوصی در حوزه تولید برق درگیر شده اما هنوز از ظرفیت‌های مردمی در بخش توزیع، استفاده نشده است.

وی با اعتقاد به اینکه ابتدا باید نگاه جامع به تمام بخش‌های انرژی پیدا کرد و سپس بخش خصوصی را درگیر شود، اضافه کرد: در شرایطی که دولت هنوز نتوانسته اصل 44 را درست اجرا کند درگیر کردن بخش خصوصی موجب تضعیف آن‌ها می‌شود.

بگلریان توضیح داد: "خرید تضمینی برق" نمونه دیگر از تضرر بخش خصوصی در جریان ورود به حوزه انرژی است چراکه از سال 94 تاکنون قیمت خرید تضمینی برق تغییری نکرده و فشار سنگینی به این بخش وارد شده است و دولت نیز به دلیل کمبود منابع مالی نمی‌تواند قیمت خرید را تغییر دهد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در رابطه با "اصلاح ساختار بخش آب و انرژی با ساز و کار مردمی و رویکرد تمرکززدایی" ابتدا یک آسیب شناسی کلی انجام شود و در ادامه اراده کافی برای ایجاد تغییر وجود داشته باشد، همچنین دیدگاه مجلس و دولت به چنین سمتی رود.

عناوین برگزیده