تاریخ: ۰۴ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۱۱
بازدید: ۲۰۲
کد خبر: ۱۲۷۱۲۶
سرویس خبر : آهن و فولاد
چین، ترکیه و ایران تنها کشورهایی که رشد تولید فولاد داشتند

کرونا باعث کاهش تولید فولاد دنیا شد

می متالز - در روزهایی که بحران کرونا تمامی بازارها را هدف قرار داده است، بازار فولاد هم از این قاعده مستثنی نیست. افت تولید فولاد در تمامی کشورها به استثنای چین و ترکیه و ایران، موضوعی است که توجه رسانه ها را جلب کرده است.
کرونا باعث کاهش تولید فولاد دنیا شد

به گزارش می متالز، در روزهای اخیر اخباری در مورد افزایش قیمت سنگ آهن در دنیا و شروع روند افزایشی قیمت فولاد به گوش می رسد که به زعم بسیاری از فعالان این صنعت، نشانه های احیای این صنعت است. استیل گورو نوشت: «چین تنها کشوری است که توانست از بحران کرونا خارج شود و در فصل دوم سال جاری رشد اقتصادی را تجربه کند. صنعت فولاد هم در این کشور رشد کرد ولی مهمترین مساله در بازار چین که روی بازار فولاد دنیا اثر گذاشت، اجرایی شدن طرح های زیر ساختی در این کشور است که نیاز به حجم زیادی فولاد دارد. انتشار خبر شروع اجرای این پروژه های فولادی بستر را برای افزایش قیمت سنگ آهن و فولاد در بازار فراهم کرد.»

استیل اینداستری نوشت: «چالشهای این روزهای صنعت فولاد ریشه در  از بین رفتن توازن عرضه و تقاضا داردو تا زماینکه این وضعیت اصلاح نشود، نمی توان انتظار اصلاح بازار  فولاد را داشت.» این وب سایت اصلاح کامل وضعیت عرضه و تقاضا را منوط به اصلاح کامل اقتصاد دانست و پیش بینی کرد این صنعت تا ۵ سال آینده نمی تواند به شرایط قبل از کرونا بازگردد.

 

کرونا باعث کاهش تولید فولاد شد

سایت ورلد استیل در مورد تاثیر بحران کرونا روی صنعت فولاد دنیا نوشت: «همان طور که اثرات اقتصادی بحران کرونا تا سالها در اقتصاد دنیا باقی می ماند، تاثیر آن در صنعت فولاد هم ماندگار خواهد بود و ما انتظار افزایش معنا دار میزان تقاضا در سال ۲۰۲۰ را نداریم.»طبق این گزارش در ماه جولای سال ۲۰۲۰ حدود ۱۵۲.۷ میلیون تن فولاد در دنیا تولید شد که ۲.۵ درصد کمتر از تولید فولاد در سال قبل بود. وب سایت ورلد استیل نوشت: «از آنجا که بحران کرونا همچنان در دنیا وجود دارد، انتظار نمی رود تقاضای فولاد تا انتهای سال جاری رشد معناداری داشته باشد. این پیش بینی برای کل اقتصاد دنیا هم وجود دارد زیرا بی ثباتی های ناشی از کرونا روی اقتصاد دنیا سایه افکنده است. در ادامه آمده است: «به دلیل چالشهای اقتصادی زیادی که در این سال برای صنعت فولاد و اقتصاد دنیا وجود خواهد داشت، شرکتهای فولادسازی نیاز به برنامه ریزی دقیق و سیاستگذاریهای جدیدی دارند تا بتوانند با کمترین آسیب از این دوره بحرانی گذر کنند.»

 

چین و ترکیه و ایران برنده این میدان بودند

بر مبنای این گزارش در ماه جولای سال ۲۰۲۰ کشور چین بزرگترین تولید کننده فولاد در دنیا بود و ۹۳.۴ میلیون تن فولاد  تولید کرد. این کشور که  بالغ بر ۵۰ درصد تولید فولاد دنیا را بر عهده دارد، هر ساله میلیاردها دلار برای توسعه زیر ساختهای صنعت فولاد سرمایه گذاری می کند. مالکیت ذخایر زغال سنگ در این کشور فاکتور مهمی برای رشد تولید فولاد این کشور محسوب می شود.

 در این ماه تولید فولاد در چین در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۹.۱ درصد رشد کرد. تولید فولاد در کشور ترکیه هم در این ماه ۷.۴ درصد رشد کرد. این کشور توانست ۳.۱ میلیون تن فولاد  تولید کند  که بخش زیادی از نیاز داخلی را تامین می کند. ایران هم در زمره معدود کشورهایی بود که در این ماه رشد تولید فولاد را تجربه کرد. حجم تولید فولاد ایران در ماه جولای امسال ۱۴.۴ درصد نسبت به سال قبل رشد کرد و بیش از ۲.۳ میلیون تن رسید. ایران در هفت ماه اول امسال ۱۶.۲۲۵ میلیون تن فولاد تولید کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰.۸ درصد رشد داشته است. حجم فولاد تولید شده در ایران در هفت ماه اول سال ۲۰۱۹ برابر با۱۴.۶۶۴ میلیون تن بود.

 آمارها نشان می دهد در هفتمین  ماه سال جاری تولید فولاد در تمامی تولید کنندگان فولاد با کاهش نسبت به سال قبل همراه بود. در ماه جولای تولید فولاد در کشور ژاپن به مرز ۶ میلیون تن رسید که ۲۷.۹ درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل بود. کره جنوبی هم در این ماه کاهش ۸.۳ درصدی تولید را تجربه کرد.

 

تولید در اروپای غربی و آمریکا کاهش یافت

در قاره اروپا هم تولید فولاد روند نزولی داشته است. وب سایت ورلد استیل  نوشت: «تولید فولاد در کشور آلمان در ماه جولای سال جاری ۲۴.۷ درصد نسبت به سال قبل تنزل یافت. این کشور بزرگترین تولید کننده فولاد در قاره سبز بود. مجموع فولاد تولید شده در اتحادیه اروپا در هفتمین ماه امسال برابر با ۹.۸ میلیون تن بود که بالغ بر ۲۴ درصد کمتراز  تولید این محصول ارزشمند صنعتی در مدت مشابه سال قبل بود.»

 در ماه جولای سال جاری تولید فولاد در کشور امریکا ۲۹.۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافت و به ۵.۲ میلیون تن رسید. کشورهای مشترک المنافع در این ماه ۸.۱ میلیون تن فولاد تولید کردند و اوکراین توانست ۱.۸ میلیون تن فولاد وارد بازار مصرف کند.

در هفتمین ماه سال جاری تولید فولاد در کشور هند نسبت به سال قبل ۲۴.۶ درصد کاهش یافت و مجموع فولاد تولید شده در این کشور در هفت ماه اول امسال در کشور هند ۲۴.۳ درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل بود. هند در هفتمین ماه امسال ۷.۱۵۰ میلیون تن و در هفت ماه اول سال ۲۰۲۰ میلادی ۵۰.۲۷۷ میلیون تن فولاد تولید کرد.

اتحادیه فولادسازان کشورهند کمبود منابع مالی و حمایتهای دولتی را بحرانی جدی برای این صنعت در روزهای کرونایی کنونی قلمداد کرده است. البته شرکتهای بزرگ فولادسازی سرمایه گذاریهای زیاد برای ارتقای تکنولوژیکی صنعت انجام داده اند و انتظار دارند با به نتیجه رسیدن این سرمایه گذاریها توان تولید فولاد در هند و کیفیت محصولات فولادی تولیدی در این کشور ارتقای چشمگیری پیدا کند.

عناوین برگزیده