تاریخ: ۰۸ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۱۱
بازدید: ۲۵۳
کد خبر: ۱۲۷۱۹۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
نگاه سهامداران به سودآوری باید بلندمدت باشد

سهام پالایشی‌ها و پتروشیمی همواره کمترین ریزش را داشته‌ است

می متالز - دبیر انجمن صنفی کارفرمایی انجمن صنعت پالایش نفت گفت: در همه دوره‌ها تقریبا سرمایه و سهامی که خیلی حالت ریزشی ندارد و کمترین حالت ریزش را داشته باشد، جای خود را پیدا می‌کند، سهام شرکت‌های پالایشی و پتروشیمی چنین شرایطی دارد.
سهام پالایشی‌ها و پتروشیمی همواره کمترین ریزش را داشته‌ است

به گزارش می متالز، ناصر عاشوری درباره اعتبار ذاتی پالایشگاه‌ها گفت: اعتبار پالایشگاه‌ها به چند عامل بستگی دارد و نخستین عامل حضور پالایشگاه‌ها به عنوان صنعت مادر است، دوم مربوط به خوراک پالایشگاه‌هاست که از منابع داخل تأمین می‌شود و وابستگی به خارج را از بین می‌برد.

وی درباره عامل سوم هم توضیح داد: ساخت پالایشگاه زمانبر است و به سرمایه‌گذاری‌های کلان نیاز دارد، در واقع هر کسی نمی‌تواند به راحتی پالایشگاه بسازد زیرا اگر پول، امکانات، مسائل فنی و ماشین‌آلات و دیگر موارد تأمین باشد راه‌اندازی آن حداقل ۵ تا ۶ سال زمان می‌برد.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت عنوان کرد: بنابراین، صنعت پالایش مجموعه‌ای بزرگ و معتبر است که امکان مقایسه‌اش با تشکیلات کوچک زیر‌پله‌ای یا یک صادرکننده و واردکننده وجود ندارد، بنابراین صنعت پالایش به لحاظ اقتصادی و اعتباری جایگاه ویژه‌ای دارد که سهام و سرمایه‌شان در بازار بورس مشخص و روشن است.

عاشوری با اشاره به جایگاه صنعت پالاشی در اشتغال کشور گفت: بیش از ۳۰ هزار نفر به‌طور مستقیم در این صنعت فعالیت می‌کنند و ارز آوری هم از دیگر ویژگی‌های این صنعت است.

نقش پالایشگاه‌ها در ارزآوری و ممانعت از خام فروشی

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت تصریح کرد: همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب در روزهای اخیر عنوان کردند، پالایشگاه‌ها و مینی‌پالایشگاه‌ها مانع خام فروشی می‌شوند، این صنعت با تبدیل نفت خام به فرآوردهای اصلی و ویژه از دو جهت برای کشور مفید است.

عاشوری دربار تأثیر صنعت پالایشی بر اقتصاد کشور گفت: حمایت و تامین خوراک صنایع کوچک و راه‌اندازی آن‌ها در کنار رونق بخشیدن به صادرات می‌تواند به ارزآوری کشور کمک کند.

فروش مازاد بر مصرف بنزین در خارج

عاشوری گفت: پالایشگاه‌ها به لحاظ اقتصادی و مصرف داخلی، ارتباط تنگاتنگی با امنیت ملی، امنیت جامعه و امنیت روانی مردم دارد، برای نمونه فرض کنید اگر یک روز در کشور با کمبود بنزین روبه‌رو باشیم، چه اتفاقی می‌افتد.

وی افزود: به همت کارکنان و متخصصان صنعت پالایش هم‌اکنون ایران توان تولید روزانه ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین دارد که این رقم بیشتر از اوج مصرف روزانه حدود ۹۵ میلیون لیتر است و مازاد آن روانه بازارهای جهانی و سبب ارزیآوری برای کشور می‌شود.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت با اشاره به نقش عوامل سیاسی و نوسان‌های بازار سرمایه بر شرکت‌های پالایشی گفت: منهای مباحث سیاسی و نوسان‌های بازار سرمایه و بورس، معتبرترین حوزه‌ای که می‌توانیم هم‌اکنون به آن نمره خوب و ملموس دهیم، پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها هستند.

عاشوری افزود: پالایشگاه‌ها حتی در شرایط سخت تحریمی یک روز هم غیرفعال نشده‌اند. به عبارت دیگر با اتکا بر دانش فنی خود و همه نیروهای متخصص بدون وابستگی حتی یک نفر در حوزه فنی و مهندسی به خارج از کشور تولید می‌کنند.

کنترل پالایشگاه‌ها با برخورداری از نیروی داخل

وی عنوان کرد:  مدیریت همه پالایشگاه‌های به‌عهده متخصصان و سرمایه انسانی ایرانی است. در زیرمجموعه انجمن پالایشی نفت ایران حدود ۸ پالایشگاه مادر و بزرگ قرار دارند که دولت در آنها سهم ۲۰ درصدی دارد.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت با شاره به عرضه سهام «پالایش» گفت: بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی توزیع ثروت باید در بین آحاد ملت انجام شود، صحیح‌ترین شیوه اجرای آن است که به صورت بلوکی عرضه نمی‌شود بلکه به صورت انفرادی است.

عاشوری اظهار کرد: فرد می‌تواند تا سقف حدود ۵ میلیون تومان سهام بخرد و افراد با دید بلندمدت می‌توانند سود سالانه سهام خود را به دست آورند، بنابراین پالایشگاه‌هایی که هم‌اکنون دولت در آنها سهام مدیریتی ۲۰ درصدی دارد در حال واگذاری هستند و در بازار بورس معامله می‌شود.

فرآیند تخصصی قیمت‌گذاری سهام پالایشی‌ها

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت گفت: فرآیند قیمت گذاری کالا یا حتی سهام، ساز و کار ویژه خود را دارد بنابراین کاری تخصصی است و هیات وزیران یا دیگران دخالت نمی‌کنند. آنچه که مسلم است این است که که سهم دولتی پالایشگاه‌ها به صورت «صندوق پالایش» در میان مردم در حال توزیع است.

عاشوری تأکید کرد: قرار است برای تشویق مردم نیز ۲۰ درصد زیر قیمت تمام شده یا قیمت روز داده شود که به صورت تخفیف ۲۰ درصدی است. این ساز و کاری است که بورس دارد و سهام بر اساس آن فروخته می‌شود.

وی با شاره به روند سهام پالایشی‌ها در بازار سرمایه یادآور شد: در همه دوره‌ها تقریبا سرمایه و سهامی که خیلی حالت ریزشی ندارد و کمترین حالت ریزش را داشته باشد، جای خود را پیدا می‌کند. سهام شرکت‌های پالایشی و پتروشیمی چنین است.

عناوین برگزیده