تاریخ: ۰۴ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۲۲
بازدید: ۱۶۶
کد خبر: ۱۲۷۲۱۰
سرویس خبر : انرژی
کارشناس واحد متالورژی فولاد مبارکه از دستاوردی دیگر در عرصه تولید ملی خبر داد:

تولید تختال خط لوله گوره-جاسک تا پایان شهریور ماه به اتمام می رسد

می متالز - کارشناس واحد متالورژی و روش های تولید فولاد مبارکه در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی متالورژی، فولاد، ریخته‌گری، ماشین‌آلات و صنایع وابسته، از اتمام تولید تختال خط لوله انتقال نفت خام ترش گوره به جاسک تا پایان شهریورماه امسال خبر داد.
تولید تختال خط لوله گوره-جاسک تا پایان شهریور ماه به اتمام می رسد

به گزارش می متالز، بابک شهریاری درباره طرح احداث خط لوله انتقال نفت خام ترش گوره به جاسک گفت:  این طرح در واقع یک طرح استراتژیک و امنیت ملی است؛ خط لوله ای به طول 1100 کیلومتر که از تلمبه خانه گوره تا مخازن جاسک و پایانه صادراتی در منطقه مکران را در بر می گیرد و با هدف ایجاد ظرفیت انتقال یک میلیون بشکه نفت خام در روز از کوره به جاسک برای ذخیره‌سازی نفت خام و صادرات آن راه اندازی شده است. تامین تختال کل لوله های این خط بر عهده مجتمع فولاد مبارکه است و باید برای این طرح، تختال ها به پلیت های مختلف با ابعاد و ضخامت های مختلف اما با گرید ثابت (API X60MSPSL2) تبدیل شوند.

وی در ادامه به تفاوت تولید فولادهای ترش با فولادهای معمولی و توانمندی فولاد مبارکه در زمینه تولید این تختال خاص اشاره کرد و افزود: یکی از مهمترین تفاوت هایی که سیستم تولید فولادهای API ترش با فولادهای معمولی دارد، تست های خوردگی HIC وSSC  است و عمده مشکلاتی که ممکن است برای این تست ها در خانه تولیدکننده پلیت ایجاد شود؛ ناشی از تولیدکننده تختال ساز است. اگر مشاهده می شود که این همه تولیدات بدون هیچگونه ایراد و اشکالی در سیستم پلیت و لوله سازی به سرانجام می رسد؛ در واقع تاثیر و سهم به سزای مجتمع فولاد مبارکه را به عنوان تختال ساز نشان می دهد. 

شهریاری به سرمایه گذاری فولاد مبارکه در بخش تجهیزات گاززدایی و سولفورزدایی اشاره کرد و افزود:  تامین و تولید لوله های API نفت خام ترش پیش از این توسط شرکت‌های اروپایی، چینی و یا کره‌ای انجام می شد که با سرمایه گذاری فولاد مبارکه در بخش تجهیزات گاززدایی (برای خروج گاز هیدروژن از فولاد مذاب) و سولفورزدایی این پتانسیل و توانمدسازی در بخش فولاد مبارکه به تحقق پیوست و باعث شد برای نخستین بار تولید این لوله ها با استفاده از توان داخلی به تولید و بهره برداری برسد.  

کارشناس واحد متالورژی فولاد مبارکه به دانش فنی مجتمع فولاد مبارکه و تعامل سازنده شرکت مهندسی توسعه نفت ایران در این پروژه اشاره کرد و گفت: دانش فنی در زمینه طراحی از قبل هم در مجتمع فولاد مبارکه وجود داشته اما در این طرح استراتژیک کمک شرکت های نفتی مثل شرکت مهندسی توسعه نفت ایران و زنجیره تامین گوره به جاسک بسیار موثر بود. به خصوص شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران که واقعا مثل عضوی از مجمع فولاد مبارکه به میدان آمد و به ما کمک کرد تا ما از تست هایی که خود این شرکت برای تولید تختال برای ما در نظر گرفته بود؛ موفق بیرون بیاییم و بتوانیم تولیدات را به سطح تولید انبوه برسانیم.

وی در ادامه این گفتگو به روند اجرایی این پروژه در فولاد مبارکه اشاره کرد و افزود: ما از انتهای سال 97 تا الان درگیر این پروژه بوده ایم و تاکنون بیش از 400 هزارتن از تولیدات خط لوله نفت و گاز گوره به جاسک توسط فولاد مبارکه به اتمام رسیده و چیزی به انتهای پروژه از سمت ما باقی نمانده است و به یاری خدا تا انتهای شهریورماه تولید تختال را به صورت کامل به سرانجام خواهیم رساند و این جای بسیار خوشحالی دارد که مجمع فولاد مبارکه توانسته است در چنین طرح عظیمی مشارکت داشته باشد.

وی در خاتمه به صرفه جویی ارزی در این پروژه پرداخت و گفت: این طرح از بزگترین و مهمترین طرح های صنعتی کشور محسوب می شود و هم مقام معظم رهبری و هم رئیس جمهور و وزیر نفت تاکنون چند مرتبه در سخنرانی های خودشان به آن اشاره کرده اند و مقام معظم رهبری از آن به عنوان استراتژیک‌ترین کار دولت یاد کردند و آن را کاری بزرگ، عظیم و بی نظیر در تاریخ ایران ارزیابی کردند. کاری که با صرفه جویی عرضی و با قیمت پایین تر به صورت کاملا بومی و با توان مهندسان فولاد مبارکه و شرکت توسعه نفت ایران به سرانجام رسید و من جا دارد تشکر ویژه بکنم از آقای دکتر علی کلاکی رئیس محترم بازرسی فنی شرکت توسعه نفت ایران که به صورت شبانه روزی برای این پروژه زحمت کشیدند.

شایان ذکر است که با اجرای طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک، امکان انتقال روزانه یک میلیون بشکه نفت خام از پایانه نفتی گوره در استان بوشهر به منطقه جاسک در ساحل دریای عمان فراهم می‌شود. هدفی که از دهه ۶۰ به نوعی دغدغه کشور بوده و اگر همه چیز مطابق برنامه پیش برود، از ابتدای سال ۱۴۰۰ موقعیت ممتازتری را برای صنعت نفت ایران و امنیت کشور ایجاد خواهد کرد و پایانه‌های صادراتی نفت خام ایران را متنوع‌تر خواهد کرد و اجازه می‌دهد کشور در شرایط حساس، توان بیشتری برای مدیریت صادرات داشته باشد.

عناوین برگزیده