تاریخ: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۲۸
بازدید: ۲۵۷
کد خبر: ۱۲۷۲۸۰
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
پس از ۵ سال کار تحقیقاتی و به دست متخصصان شرکت کروز:

کنترلر بومی سازی شده ایربگ به تولید انبوه رسید

می متالز - بزرگترین و پیشرفته‌ترین قطعه ساز کشور با شروع تحریم‌ها و قطع ارتباط با شرکای تجاری اقدام به تولید داخل ایربگ خودرو‌های سواری کرد تا کشور را از وابستگی برای تامین این قطعه هایتک مبرا سازد. در ابتدا نمونه اولیه تولید و به جهت اهمیت بالای آن در بحث ایمنی تست‌های لازم انجام شد و سرانجام در سالی که با عنوان "جهش تولید" مزین شده است به تولید انبوه رسید.
کنترلر بومی سازی شده ایربگ به تولید انبوه رسید

به گزارش می متالز، ایربگ از دو قسمت اصلی رایانه کیسه هوا (ACU) و مدول کیسه هوا تشکیل شده که در گذشته همه آن‌ها وارداتی بودند و شرکت کروز پس از پنج سال کار تحقیقاتی، انجام آزمایش‌های متعدد و سرمایه گذاری چشمگیر، بدون کمک از خارج و با تکیه بر دانش و توانمندی مهندسان ایرانی موفق به تولید آن شده است. این قطعه استراتژیک علاوه بر طراحی سخت افزار که در خودرو‌های متفاوت یکسان است، مستلزم اجرای مرحله به مرحله یک نرم افزار چندین هزار خطی است و پس از طی مراحل تست، در گام نخست با تیراژ ۵۰۰ عدد کنترلر ایربگ در روز به تولید انبوه رسید و تیراژ تولیدی آن در حال افزایش است.
در اصل ایربگ از ۲ بخش پلتفرم و کالیبراسیون تشکیل شده که پلتفرم آن مشتمل بر الگوریتم تشخیص تصادف و همچنین تشخیص سناریو‌هایی است که نباید با تصادف اشتباه گرفته شود و فرمان باز شدن ایربگ صادر شود. بخش کالیبراسیون نیز متناسب با نوع خودرو تنظیم می‌شود. کروز در حال حاضر کالیبراسیون مربوط به خانواده خودرو‌های سواری ایران خودرو و سایپا را آماده سازی کرده و تا پایان سال جاری کالیبراسیون نرم افزار برای همه‌ی خودرو‌های داخلی انجام می‌شود. کروز تامین کننده اصلی ایربگ مورد نیاز خودروسازان کشور است و ایربگ‌های خودرو‌های داخلی مانند تیبا، ساینا، ال ۹۰، ساندرو، سمند، ۴۰۵، پارس، ۲۰۶، ۲۰۷، وانت آریسان، کارا و... را تولید می‌کند.
یکی از مشکلات اصلی خودروسازان در دوران تحریم، همین خودرو‌های ناقص در کف کارخانه‌ها بود و است. در بین قطعاتی که خودروسازان کمبود داشتند، نام کیسه هوا نیز به چشم می‌خورد و حالا این امیدواری هست که این چالش کمتر به چشم آید. به هر حال مشخص نیست تحریم‌ها علیه خودروسازی ایران تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و تا آن وقت، چالش تامین قطعاتی مانند کیسه هوا هم کم و بیش است؛ بنابراین داخلی سازی کیسه هوا به کمرنگ شدن این مسئله می‌انجامد.
واحد تحقیق و توسعه کروز برای بومی سازی بخش‌های متفاوت سیستم ایربگ با دانشگاه‌های شریف، امیرکبیر و تهران همکاری داشته که علاوه بر پیشبرد پروژه، نخبگان دانشگاه‌های مذکور با گذراندن آموزش‌های مورد نیاز جذب کروز شدند.
در واقع یک همکاری دو سر برد میان کروز و جامعه دانشگاهی صورت گرفته که شرکت‌های صنعتی کشور از ظرفیت نخبگان و دانشگاهیان بهره می‌برند. در واقع کروز توانسته در عرصه بومی سازی کیسه هوا، شعار ارتباط صنعت و دانشگاه را تا حدی و به نوبه خود عملی کند. همچنین با بومی سازی قطعات متفاوت ایربگ و افزایش ظرفیت تولید، نیروی انسانی مستقر در خطوط تولیدی این محصول نیز افزایش پیدا کرده است.
این واحد اثر بخش بر روی پروژه‌هایی مانند بومی سازی و تولید مولتی مدیا و ECU نسل جدید برای خودرو‌های دوگانه سوز در حال تحقیق و انجام تست‌های لازم است که به زودی زنجیره وابستگی این قطعات به خارج از کشور قطع می‌شود.

عناوین برگزیده