تاریخ: ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۳۶
بازدید: ۱۲۰
کد خبر: ۱۲۷۳۰۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد:

تشریح وضعیت "بورس" با یک مثال ساده

می متالز - ریزش های موقت چند روزه‌‌ و حرکت شاخص کل بورس در محدوده ۲ میلیون واحدی، شبیه همان استراحت کوهنوردان است.
تشریح وضعیت "بورس" با یک مثال ساده

تشریح وضعیت بازار سرمایه با یک مثال ساده

به گزارش می متالز، در چند روز اخیر بورس تهران افت تقریبا ۷ درصدی داشته و این افت، نگرانی‌هایی برای فعالان بازار سرمایه ایجاد کرده است. تا حدی که برخی تصمیم به فروش عجولانه سهم ها و خروج از این بازار گرفته اند.

حسین خزلی کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت بازار بیان کرد: بازار سرمایه شبیه کوهنوردی است که هر چه در زمان بالا رفتن از کوه، سنگین‌وزن‌تر باشد و از شیب تندتر و با سرعت بیشتری، صعود کند؛ زودتر خسته خواهد شد. حتما باید در فواصلی، استراحت کند، در غیر این صورت مرگ کوهنورد قطعی است. حتی گاهی لازم است کوهنوردان ۲ الی ۳ روز در کوه کمپ زده و استراحت کنند تا بدن شان به ارتفاع عادت کند.

وی افزود: بازاری که ارزش آن ۸ هزار هزار میلیارد تومان، معادل تقریبا ۳ برابر حجم نقدینگی کشور شده و ظرف ۴ ماه رشد بیش از ۲.۵ برابری داشته، یعنی وزن بالایی دارد و با سرعت بسیار زیاد و با شیب تند صعود کرده است. این بازار نیازمند استراحت است و این استراحت به شرایط متعددی مرتبط است. از آنجا که عوامل بنیادی تاثیرگذار بر رشد بازار یعنی تورم انتظاری، رشد نقدینگی و انتظار افزایش نرخ ارز، همچنان وجود دارند؛ پس جای نگرانی برای ریزش و سقوط بازار نخواهد بود. اما بازار سرمایه می بایست مدتی استراحت کند و در این مدت، برخی سرمایه گذاران اقدام به خروج کنند و برخی دیگر، پرتفوی خود را اصلاح کنند و به برخی از سرمایه گذاران هم فرصت ورود داده شود. بنابراین ریزش های موقت چند روزه‌‌ و حرکت شاخص کل بورس در محدوده ۲ میلیون واحدی، شبیه همان استراحت کوهنوردان است. امیدواریم با ذکر این مثال، ذهن برخی سرمایه گذاران تازه وارد را که تصور میکنند بازار هر روز باید رشد کند، روشن کند.

عناوین برگزیده