تاریخ: ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۱۶
بازدید: ۱۸۱
کد خبر: ۱۲۷۳۱۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

عدم درک مسوولین از اصل" اعتماد" بورس

می متالز - مسوولین و سیاست گذاران درکی از شخص سرمایه گذار در بازار سرمایه نداشته و از اصل "اعتماد" سرمایه گذار به سیاست‌های بازار بی اطلاع است.
عدم درک مسوولین از اصل" اعتماد" بورس

به گزارش می متالز، روزبه شریعتی، مدیرمعاملات کارگزاری اقتصاد بیدار در بررسی بازار سرمایه گفت: طی هفته اخیر مسائل ایجاد شده مابین سازمان خصوصی سازی، وزیر نفت و وزیر اقتصاد همگی باعث شد مشکلات دارا دوم رقم بخورد. 


وی ادامه داد: نکته مهمی که مسوولین سیاسی در خصوص بازار سرمایه نمی‌دانند این است که بورس علاقمند به ثبات و منطق بوده و مایل است با این رویه ثابت اعتماد سرمایه گذار را جلب کند. در شرایط از بین رفتن اعتماد سرمایه گذاری که با پذیرش درصد ریسک نسبت به سود بانکی (که به محدوده ۲۰ درصد رسیده) دو نشانه را می‌توان دنبال کرد: اینکه مسوولین و سیاست گذاران درکی از شخص سرمایه گذار در بازار سرمایه نداشته و از اصل "اعتماد" سرمایه گذار به سیاست‌های بازار بی اطلاع است. 

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: عدول از پروسه بانکی و ثبات بر ۱۵ درصد، عدم استقبال از اوراق جدید دولت، عدول بانک مرکزی از پافشاری بر نرخ خود و رسیدن اوراق به محدوده ۲۰ درصد و افزایش قیمت دلار که متوقف شد، همه بهانه بازار برای اصلاح شد و اتفاقات روز چهارشنبه هفته گذشته که دارا دوم و سهام عدالت به دلیل کج سلیقگی برخی افراد در کارگزاری‌ها، با فروش قابل توجهی مواجه شد، می‌توانست رخ نداده و جو مثبت بازار روز سه شنبه ادامه دار باشد که این اتفاق نیفتاد. 

مدیرمعاملات کارگزاری اقتصاد بیدار روند بازار را غیر قابل پیش بینی ندانست و گفت: مجموع اتفاقات ذکر شده، اتفاق خوب سیاسی و عدم تمدید تحریم تسلیحاتی، زمزمه انجام مذاکرات و گشایش اقتصادی همگی باعث شد بازار از روند ابتدایی خود که رو به رشد و تحت تاثیر افزایش قیمت دلار، تورم انتظاری و کاهش سود بانکی است، عدول پیدا کرده و چشم انداز شرکت‌ها براساس ارزش جایگزینی و دلار ۳۵ هزار تومانی کاهش یابد. 
 
 

بورس خود را  در برزخ قرار داده است

شریعتی بازار سرمایه را در "برزخ " دانست و عنوان کرد: بورس خود را در این برزخ قرار داده و منتظر سمت و سوی اتفاقات سیاسی طی دو ماه آینده خواهد ماند. بهبود شرایط و از بین رفتن تنش ها، کاهش انتظارات تورمی را رقم زده و بازار سرمایه از روش "ارزش گذاری براساس تورم و دلار بالا" به سمت " تحلیل " رفته و عواملی، چون گشایش اقتصادی و بهبود نقشه ارزی را به دنبال خواهد داشت. 

این کارشناس بازار سرمایه در پایان اضافه کرد: روند منفی، متعادل بازار امروز نیز طی خواهد شد، اما اینکه شاخص بتواند سقف ۲ میلیون واحد را با قدرت رد کند، امری بعید بوده و به نظر می‌رسد در محدوده ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ نوسانات خود را حفظ کند.
عناوین برگزیده