تاریخ: ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۲۶
بازدید: ۱۴۳
کد خبر: ۱۲۷۳۶۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
آیا شاهد افت معنادار قیمت سهام این بانک خواهیم بود؟

"بانک سامان" و تعدیل منفی ۵۰ درصدی

می متالز - این بانک با تحقق بیش از ۲.۱۵۱ میلیارد ریال سود خالص در سال مالی ۱۳۹۸ و البته کمتر از ۵۰ درصد این مبلغ در سال مالی ۱۳۹۷، ۲۶۹ ریال به ازای هر سهم سود شناسایی کرد.
"بانک سامان" و تعدیل منفی ۵۰ درصدی

آیا شاهد افت معنادار قیمت سهام این بانک خواهیم بود؟

به گزارش می متالز، در حالی که ارزش بانک سامان تنها در یک سال گذشته رشدی بیش از ۱۰۰۰ درصدی را تجربه کرد، صورت‌های مالی حسابرسی شده این شرکت حاکی از تعدیل منفی ۵۰ درصدی سودآوری در این مدت دارد.

آیا شاهد افت معنادار قیمت سهام این بانک خواهیم بود؟

باید دید که بازار پایه‌ای که این روز‌ها به جولانگاه سفته‌بازان به خصوص در سهام بانک‌های معلوم الحالی شده، چگونه بخش معناداری از سرمایه‌های سرمایه گذارانش را در روز‌ها و شاید ماه‌های آتی سوخت خواهد کرد.

از جمله موارد قابل تامل و توجه صورت‌های مالی منتشر شده این شرکت در مقایسه با سال مالی گذشته می‌توان به کاهش کسری ۴.۱۵۶ میلیارد ریالی درآمد‌های ناشی از فعالیت‌های بانکداری آن هم در سایه رشد ۵.۱۷۳ میلیارد ریالی درآمد‌های حاصل از سرمایه گذاری‌ها اشاره کرد که این موضوع نشاندهنده عدم بهبود فعالیت‌های بانکداری این بانک از منظر درآمد‌های ناشی از اعطای تسهیلات و سود سپرده‌های پرداختی است.

از دیگر نکات نگران‌کننده این بانک در سال مالی ۱۳۹۸ در مقایسه با سال مالی قبل می‌توان به کاهش در حدود ۲۸۵۰ میلیارد ریالی درآمد‌های غیر مشاع عمدتا ناشی از کاهش درآمد‌های حاصل از مبادلات ارزی اشاره داشت که این موضوع در کنار افزایش هزینه‌های کارکنان و مطالبات مشکوک الوصول از اصلی‌ترین دلایل کاهش ۵۰ درصدی سود خالص این بانک نیز بوده است.

در انتها، این بانک با تحقق بیش از ۲.۱۵۱ میلیارد ریال سود خالص در سال مالی ۱۳۹۸ و البته کمتر از ۵۰ درصد این مبلغ در سال مالی ۱۳۹۷، ۲۶۹ ریال به ازای هر سهم سود شناسایی کرده که مسلما با قیمت‌های بیش از ۲۲.۰۰۰ ریالی کنونی این سهم همخوانی ندارد.

عناوین برگزیده