تاریخ: ۱۳ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۳۱
بازدید: ۳۰۳
کد خبر: ۱۲۷۹۸۵
سرویس خبر : انرژی

مشوق‌های استفاده سوخت گاز مایع در فرانسه

می متالز - داوود یوسفی پاسندی؛ کارشناس ارشد انرژی از دانشگاه بروکسل استفاده از سوخت گاز مایع در بخش حمل ونقل تاریخچه دیرینه ایی دارد. مصرف سوخت گاز مایع به‌عنوان انرژی محرکه در موتورهای درون سوز موجب خواهد شد که به ازای هر کیلومتر پیمایش این نوع خودرو، ازیک خودروی هم سن وسال بنزینی یا گازوئیلی ۱۳۷ گرم CO2 کمتردر هوا منتشر کند.
مشوق‌های استفاده سوخت گاز مایع در فرانسه

به گزارش می متالز، خودروی LPG سوز حدودا به میزان ۲۰ درصد گاز CO2 کمتر و دیگر گازها NOX و ذرات معلق را در حد صفر، نسبت به دیگر خودرها که از بنزین وگازوئیل استفاده می‌کنند در هوا منتشر می‌کند.

قیمت یک خودروی گاز مایع سوز در کشور فرانسه در مقایسه با یک خودروی بنزینی وگازوئیلی کمتر است. ضمن آنکه تمام خودروی‌های صفر یا کارده می‌توانند موتور آنها به گاز مایع سوز تبدیل شود.

تبدیل خودروی بنزینی با هزینه ای بیش از ۱۵۰۰ یورو

از دیگر مشوق های به‌کار رفته در فرانسه مجانی بودن شماره‌گذاری این نوع خودروها است. ضمن آنکه ممکن است در بعضی از نقاط این کشور پلاک گذاری نصف قیمت باشد.

خودروهای LPG سوز از نظر مشوق های کشوری همانند خودروهایی الکتریکی یا هیدروژنی هستند. در صورت تصمیم برای تبدیل یک خوروی بنزینی یا گازوئیلی به گاز مایع با توجه به فرصت بوجود آمده امکان استفاده از تخفیف ویژه برای تبدیل برخوردار می‌شود. ضمن انکه هر خودروی گازمایع سوز می‌تواند از برچسب معافیت زیست محیطی نیز برخوردار باشد.

در زمان خرید خودروی نو در صورت انتخاب خودروی گاز سوز از تخفیف حق بیمه بمیزان ۳۰۰۰یورو نیز برخوردار می‌شود.

در بخش آلایندگی زیست محیطی، حدودا ۲۰ در صد از میزان الایندگی نسبت به خودروهای بنزینی وگازوئیلی کمتر بوده؛ به نسبت هر قدر از عمر خودروکمتر گذشته باشد میزان الایندگی خودروی گاز مایع سوز نسبت به خودروی مشابه دیگر سوخت فسیلی کمتر خواهد بود.

بنابراین دو فاکتور اصلی که برتری سوخت گاز مایع را نسبت به دیگر خودروهای درون سوز نشان میدهد، یکی از نظر اقتصادی به نسبت ارزانتر بودن قیمت آن و دیگر فاکتور، کمتر بودن الایندگی آنست.

بعلاوه تکنولوژی بکارفته در موتورهای گاز مایع سوز همان تکنولوژی روز جهان بوده وهیچ مشکلی از این از این نظر وجود ندارد. در کشور فرانسه تعداد ۲۰۰۰۰۰خودروی گاز مایع سوز وجود دارد.این تعداد حدوداَ ۱۵ میلیون خودروی گاز مایع سوز در اروپا در حال چرخش هستند.

سوخت گاز مایع برای خوردوها از نظر قیمت حدودا۲۷در صد نسبت به سوخت های بنزین وگازوئیل ارزانتر است.  از برتری ها گاز مایع در خودروها انکه می‌توان حدودا با مبلغ ۱۵۰۰ یورو یک خودرو را LPGسوز کرد.

از نظر مزیت اقتصادی به منظور ایجاد انگیزه در کل کشور فرانسه پلاک گذاری برای خودروهای LPGسوز بجز یک منقطه که آنهم۵۰ در صد تخفیف دارد، مجانی بوده است.

در مقایسه پیمایش سالیانه اگر یک خودرو گاز مایع سوز در صورتیکه ۱۰۰۰۰کیلومتر را بپیماید قیمت سوخت آن ۶۶۰ یورو خواهد بود .این در حالی است در صورت استفاده از سوخت بنزین سوپر معادل ۹۲۴ یورو بایستی بپردازد. در مقایسه این دوعدود به این نتیجه می‌رسیم که حدودا گاز مایع ۲۷ درصد اقتصادی تر است ودر نتیجه بنفع مصرف کننده خواهد بود که این سوخت را انتخاب کند.

از دیگر مزایای اجتماعی که سوخت گاز مایع در خودرو در بر خواهد داشت به‌عنوان مثال در بسیاری از شهرهای فرانسه در نقاط خاص که بنام منطقه سبز نامیده می‌شود برای پارک خودروهای گاز مایع سوز ۵/۱ تا ۲ساعت از پارک خودرو بصورت مجانی برخوردار خواهند شد یا در بعضی از پارکینگ‌های خصوصی نیز که در منطقه سبز واقع هستند ازتعرفه‌های تخفیف برخوردارند.

از دیگر معافیت‌های دولتی برای خودروهای گاز مایع سوز عبارتست از معافیت از پرداخت مالیات به مدت سه سال (برای خودروهایی که تا ۱۰۰گرم CO2برای هر کیلومتر تولید می‌کنند).

خودروهای عمومی وشخصی گاز مایع سوز تا ۱۰۰ در صد از معافیت مالیاتی برخوردارند هر مارک از خودروی گاز مایع سوز از روز اول شماره گذاری تا بمدت یک سال به‌عنوان خودروی نو محسوب می‌شود.

در  جدول ذیل به‌طور کلی میزان انتشار یک خودرو با سه نوع متفاوت سوخت که یک پیمایش سالیانه ۱۰۰۰۰ کیلومتر ارائه شده است:

در شکل ذیل مقایسه سه نوع خودرو با سه نوع سوخت متفاوت از نظر انتشار آلاینده‌ها مقایسه شدند. اولین خودروی سمت راست (خودروی مشگی)گازوئیل سوز، دومین خودرو گازمایع سوز(خودروی ابی) و آخرین خودرو بنزین سوز(خودروی سبز رنگ) است.

خودروهای بنزین‌سوز نو کارکرده می‌توانند باک قبلی با یک باک جدید که دارای ظرفیت ۴۰ تا ۱۵۰ لیتر جایگزین شود.

حدودا ۸۰ درصد حجم باک را می‌توان از گاز مایع پر کرد بطوریکه یک مخزن ۵۰ لیتری بنزینی قابلیت جایگزینی با یک باک گاز مایع با حجم ۴۰ لیتر است.

به منظور رعایت مسائل ایمنی خودروهای گاز مایع سوز یک باز دید کامل از تمام نقاط مربوط به موتور وهمچنین کمک فنرها، شمع، لوله اگزوز، کاتالیزور هر ۶۰۰۰۰ کیلومترپیمایش، مورد بازرسی فنی کامل قرار گیرد.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده