تاریخ: ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۰۶
بازدید: ۲۱۶
کد خبر: ۱۲۸۰۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

طرح نوسازی صنایع شکست نخورده؛ تقاضا نداشت

می متالز - وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تاسیس اعتبار جهت بهسازی و نوسازی صنایع که از سال گذشته صورت گرفته است و گفته می‌شد که یک طرح شکست خورده است، گفت: این طرح شکست نخورده بلکه صنعتگران تقاضایی برای آن ارائه نکرده‌اند.
طرح نوسازی صنایع شکست نخورده؛ تقاضا نداشت

به گزارش می متالز، یکی از طرح‌های کلیدی وزارت صنعت، معدن و تجارت جهت خروج از رکود و رونق تولید، طرح بهسازی و نوسازی صنایع از طریق ارائه تسهیلات یا یارانه سود تسهیلات بود که به خاطر مشارکت کم صنعتگران در این طرح و عدم تقاضای کافی گفته می‌شود که این طرح شکست خورده است؛ به طوری که حتی معاون صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت هم درباره این طرح همین نظر را ارائه کرد.

در همین رابطه محمد شریعتمداری - وزیر صنعت، معدن و تجارت - در حاشیه بازدیدی که به صورت میدانی از تعدادی واحد تولیدکننده و عرضه‌کننده پوشاک که از لوگوی "با افتخار ساخت ایران" استفاده می‌کنند، درباره طرح نوسازی و بهسازی صنایع کشور گفت: بر خلاف برخی گفته‌ها، معتقدم این طرح شکست نخورده است بلکه سال گذشته دو طرح جهت ایجاد رونق در صنعت به طور همزمان به اجرا درآمد یکی از آنها طرح رونق تولید از طریق ارائه تسهیلات بانکی با نرخ سود ۱۸ درصد بود و دیگری طرح تسهیلات نوسازی و بهسازی صنایع ایران که با توجه به همزمانی این دو طرح اقبالی که صنعتگران از خود نشان داده‌اند، بیشتر مربوط به طرح اول بود، به همین خاطر تقاضا برای طرح بهسازی و نوسازی صنایع کمتر ارائه شد.

وی همچنین با اشاره به روند اجرای این طرح در سال آینده نیز گفت: بر اساس بودجه‌بندی انجام شده در سال ۱۳۹۷ معادل ۳۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار جهت ارائه تسهیلات نوسازی و بهسازی صنایع ایران در نظر گرفته شده است که از طریق پرداخت یارانه سود تسهیلات بانکی به صنتعگران کمک خواهد کرد و پیش‌بینی می‌شود با شرایطی که در پیش رو داریم، در سال آینده شاهد اجرای کامل و استقبال از این طرح صنعتی باشیم.

در ادامه این بازدید وزیر صنعت، معدن و تجارت بعد از دریافت نظرات تولیدکنندگان به برخی از موانع تولید داخلی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تولیدات پوشاک در داخل با کیفیت مناسبی صورت می‌گیرد اما در حوزه‌هایی موانعی برای تولید وجود دارد که باید برطرف شود و از جمله مواردی که می‌تواند به تولید پوشاک کمک کند، برندسازی و تبلیغات است، به طوری که مردم خود باید پوشاک ایرانی را انتخاب کنند.

وی ادامه داد: اگر قصد ما پایداری رونق در صنعت پوشاک باشد، باید بدانیم که خرید اجباری یا خریدی که با کمک یارانه باشد، ادامه نخوواهد یافت و تنها راه ممکن این است که مردم خودشان کالای ایرانی را انتخاب کنند و با خود به خانه ببرند که این مستلزم پیش‌بینی ساز و کارهای تبلیغاتی و کمک دستگاه‌هایی مانند صدا و سیما با حتی در اختیار گذاشتن تبلیغات رایگان برای تولیدکنندگان کالای ایرانی، برند آنها را بین مردم جا بیندازند.

شریعتمداری همچنین موضوع قاچاق را یک مانع جدی در تولید داخلی دانست و اظهار کرد: ساز و کار تعرفه‌ای جهت حمایت از تولید داخلی ساز و کار مناسبی است ولی زمانی جواب می‌دهد که مرزهای ایران به روی قاچاقچیان بسته باشد و هزینه قاچاق نیز برای آنها بالا برود؛ به گونه‌ای که دیگر ارزش ریسک کردن را نداشته باشد.

عناوین برگزیده