به گزارش می متالز، اصغر خسروشاهی با اشاره به اینکه سیاست و رویکرد وزارت صنعت، حمایت از تولید داخلی است، گفت: صنعت خودرو، به عنوان یکی از صنایع بزرگ است که باید توجه ویژه ای به آن شود.در حال حاضر نیاز ایران به تولید سالانه ۲ میلیون خودرو است که چنین ظرفیتی در بازار داخلی، فرصت بسیار مناسبی برای نوسازی و توسعه صنعت خودرو است.
وی با اشاره به اینکه صحیح نیست چنین بازار بزرگی صرفا در اختیار خارجی ها قرار گیرد،افزود: نیاز بازار داخلی به خودرو و از طرف دیگر وجود ظرفیت مناسب تولید و وجود نیروهای متخصص فنی بومی زمینه را برای رشد و توسعه صنعت خودرو مهیا کرده است.معتقدم باید به سمت تولید داخل حرکت کنیم ولی این به معنای آن نیست که رقابت وجود نداشته باشد. ما در داخل می توانیم رقابت ایجاد کنیم تا تولیدکنندگان در رقابت با یکدیگر بهترین محصول را با قیمت و کیفیت مناسب به مردم ارائه کنند.
این مقام مسئول حرکت به سمت خصوصی سازی واقعی را بهترین راه برای توسعه و نوسازی صنعت خودرو عنوان کرد و گفت: یکی از سیاست هایی که باید دنبال شود، خصوصی سازی شرکت های خودروسازی است که باعث ایجاد رقابت و مدیریت حرفه ای در صنعت خودرو خواهد شد.دولت به شدت از سیاست های خصوصی سازی حمایت می کند و در صنعت خودروسازی عملیاتی است. خصوصی سازی شرکت های خودروسازی در برنامه دولت است ولی از نظر اجتماعی در جامعه باید آمادگی لازم وجود داشته باشد.
خسروشاهی ادامه داد: با توجه به جایگاه و وسعت صنعت خودرو، دولت صرفا تصمیم گیر نیست. نهادهای دیگری نیز تاثیرگذار هستند که باید همه دست به دست همدیگر دهند.ظاهرا سهم دولت در خودروسازان حدود ۲۰ درصد است اما واقعیت امر این است که شرکت های خودروسازی همچنان دولتی هستند.
وی با انتقاد از نحوه خصوصی سازی خودروسازان در دولت های قبلی گفت: سیاست های دولت های قبلی در خصوصی سازی خودروسازان اشتباه بوده و خصوصی واقعی صورت نگرفته است.این شرکت ها باید به بخش خصوصی واقعی واگذار شوند که اهلیت آن را داشته و تخصص آنها در حوزه خودرو باشد.متاسفانه در روند خصوصی سازی، شرکت های زیرمجموعه ایران خودرو و سایپا اقدام به خرید سهام این دو شرکت کرده اند لذا به نحوی اکثریت هیئت مدیره این دو شرکت در اختیار مدیران دولتی است.
مشاور خودرویی وزیر صنعت در پاسخ به سوال آیا ایجاد قطب سوم با محوریت ایدرو عملیاتی است، گفت: با این شکل که دولت باید قطب سوم ایجاد کند، مخالف هستم. قرار است خصوصی سازی کنیم. این به آن معنا است که دولت حضور نداشته باشد. پس معنا ندارد که قطب سوم با محوریت دولت صورت گیرد. باید سیاست هایی ایجاد کنیم که خودروسازان خارجی یا بخش خصوصی در صنعت خودرو سرمایه گذاری کنند و قطب سوم با محوریت بخش خصوصی شکل گیرد. وزارت صنایع و دولت باید زمینه را مهیا کند نه اینکه خود سرمایه گذاری کند.
خسروشاهی در خصوص قرارداد ایدرو و رنو نیز گفت: سهم ایدرو در قرارداد رنو حداقل و حدود ۲۰ درصد است. این سهم به نوعی تضمین کننده سرمایه گذار بخش خصوصی داخلی و سرمایه گذار خارجی است.قرارداد ایدرو و رنو در حال مذاکرات نهایی است و به زودی مراحل اجرایی کار آغاز می شود.