تاریخ: ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۰۵
بازدید: ۱۹۴
کد خبر: ۱۲۸۲۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مصطفی محرابی، دبیر ستاد اقتصاد مقاومتی وزارت صنعت، معدن و تجارت:

بهره برداری از 27 طرح ملی در یازده ماهه سال 96

می متالز - دبیر ستاد اقتصاد مقاومتی وزارت صنعت ، معدن و تجارت از افتتاح و بهره برداری 27 طرح ملی با سرمایه گذاری 4544 میلیارد تومان خبر داد و افزود : از 35 پروژه اقتصاد مقاومتی هم 12 پروژه بیش از پیش بینی صورت گرفته پیشرفت فیزیکی و 14 پروژه از 35 پروژه پیشرفت فیزیکی بالای 70 درصد دارند.
بهره برداری از 27 طرح ملی در یازده ماهه سال 96

به گزارش می متالز، مصطفی محرابی دبیر ستاد اقتصاد مقاومتی وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای اجرای سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب در سال 92 ، سال 96 دو حکم تحت عنوان تکمیل و راه اندازی 50 طرح مهم وملی و تقویت ،‌توانمند سازی و توسعه بنگاههای خرد ،‌کوچک و متوسط با هدف افزایش صادرات غیر نفتی به ارزش 2 میلیارد دلار با پیشرفت فیزیک 93 درصد به وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شد.
وی افزود : 33 پروژه هم تحت عنوان بسته رونق تولید و اشتغال که مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی بود به این وزارت ابلاغ شد .
محرابی یاد‌آور شد: امسال جمعا 35 پروژه بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان مجری گذاشته شد که از این پروژه ها 12 پروژه طرح رونق تولید برای صیانت و نگهداشت شرایط فعالیت و اشتغال بنگاههای کوچک و متوسط ، بیش از پیش بینی انجام شده پیشرفت فیزیکی دارند.
همچنین پروژه حمایت از صنایع بسته بندی محصولات صادراتی را با 80 درصد پیشرفت فیزیکی پیش بینی کردیم که الان 93 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

 

14 پروژه از 35 پروژه پیشرفت فیزیکی بالای 70 درصد دارند

وی با بیان اینکه 14 پروژه از 35 پروژه تکلیفی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی بیش از 70 درصد ، 6 پروژه بین 50 تا 70 درصد و مابقی زیر 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارند افزود : یک پروژه از 35 پروژه تکمیل و راه اندازی 50 طرح ملی و مهم در حوزه خودرو ، زنجیره فولاد غذایی و دارویی نفت و پتروشیمی ، مواد سلولوزی کانی غیر فلزی سیمان ماشین سازی و .. در سطح کشور بوده است که 20 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز دارد .
محرابی با اشاره به اینکه در همین پروژه اخیر باید 50 طرح عملیاتی شود، که در حال حاضر 25 طرح در حوزه های مختلف با سرمایه گذاری 4544 میلیارد تومان و اشتغالزایی 5250 نفر بهره برداری شده اند و ما بقی هم بالای 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارند تصریح کرد : پروژه هایی که عملیاتی نمی شوند برخی ممکن است در فرآیند دریافت مجوزهای زیست محیطی دچار مشکل باشند ویا به دلایل مشکلات دریافت تسهیلات مالی ممکن است عملیات پروژه رابا تاخیر مواجه کنند. .


تکمیل و راه اندازی5 هزارو 166 طرح صنایع کوچک و متوسط طی یازده ماهه سال 96

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت یاد آور شد: یکی دیگر از طرحها، تکمیل و راه اندازی حداقل 6 هزار طرح صنعتی و معنی است که عمدتا طرحها و صنایع کوچک و متوسط را در تحت عنوان یک پروژه از 35 پروژه تعریف کرده ایم و تاکنون 5 هزارو 166 پروژه آن عملیاتی و تکمیل شده است.
دبیر ستاد اقتصاد مقاومتی وزارت صنعت ،‌معدن و تجارت با بیان اینکه طرحهای بزرگ را در 50 طرح بزرگ و طرح های کوچک و متوسط را در6 هزار طرح دسته بندی کردیم گفت: در برخی پروژه ها ممکن است روندهای اقتصادی وسیاسی به گونه ای باشد که اجرای پروژه به گونه ای که انتطارداریم پیش نرود و برخی پروژه ها نیز عملیاتی و اجرایی نیست بلکه طراحی ؛ سیاستگذاری ، مطالعه و ارسال به مبادی ذیربط برای عملیاتی شدن تعریف شده است و برخی پروژه ها خودشان زیر پروژه هایی دارند و خود چندین فعالیت را شامل می شوند و بنابراین 35 پروژه تکلیفی به پروژه های مختلف تقسیم می شوند.

 

تعیین پروژه های اقتصاد مقاومتی سال آینده بر اساس اسناد بالا دستی و ابلاغ رهبری

وی با تشریح پروژه های سال آینده گفت : برای سال 97 با سایر استانها و سازمانهای زیر مجموعه مکاتباتی داشتیم و با توجه به اینکه آنها در بطن کارهستند بهترمی توانند پیشنهاداتی ارائه بدهند و اکنون در مرحله پاسخگویی هستند ، این پیشنهادات تقریبا مواردی است که با توجه به فرمایشات رهبری در ابلاغ سیاستهای اقتصاد مقاومتی و توجه به اسناد بالادستی باید باشد .
به بیان وی ایجاد ارزش افزوده ، جلوگیری از خام فروشی ، جلوگیری از مونتاژ کاری و تبدیل صنعت به صنعت نوآورانه طبق فرمایشات رهبری طی ده سال ، کلید واژه هایی برای تعریف پروژه ها درحوزه های مختلف هستند.

محرابی تاکید کرد: دغدغه رهبر معظم انقلاب و رییس جمهور و وزرا هم جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده و هوشمند سازی صنایع و است که البته در زنجیره تولید و فولاد اقدامات خوبی در حال انجام است و پیشنهاد می کنیم پروژه های سال آینده را نیز با توجه به همین کلید واژه ها پیش ببریم و تعریف کنیم ، البته سازمان برنامه و بودجه متولی برنامه های کلی کشور است و پروژه هایی را باتوجه به برنامه های ارسالی ما در حوزه صنعت و تولید تنظیم می کنند.
وی یا آورشد : طبق گفته دبیر ستاد اقتصاد مقاومتی وزارت صنعت ،‌معدن و تجارت پیگیری و نظارت بر مصوبات استان تهران ، مرکزی و خراسان رضوی به عنوان استانهای معین بر عهده وزیر صنعت ،‌معدن و تجارت به عنوان جانشین فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی در این سه استان و در حوزه های مختلف علاوه بر حوزه های صنعت ، معدن وتجارت و با این دبیر خانه و ریاست ستاد نیز با استاندار است.

عناوین برگزیده