تاریخ: ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۹:۱۲
بازدید: ۱۸۶
کد خبر: ۱۲۹۰۳۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

صادرات مواد استخراجی از معادن ایران، به چه قیمت؟

می متالز - بخشی از مواد استخراجی از معادن کشورمان به کشور‌های دیگر صادر می‌شود، در حالی که در داخل ایران به آن نیاز داریم.
صادرات مواد استخراجی از معادن ایران، به چه قیمت؟

به گزارش می متالز، حسین حسین زاده فعال و صاحب نظر حوزه معادن با اشاره به صادرات بعضی از مواد معدنی با توجه به نیاز کشور خودمان گفت: موضوع صادرات یعنی ارزآوری برای کشور و این گونه صادرات به منظور تامین ارز و حفظ بازار‌های خارجی صورت می‌گیرد.
او افزود: در حال حاضر آهن اسفنجی از ایران صادر می‌شود که نیاز کشور خودمان است، ارز حاصل از این صادرات، صرف تامین مواد اولیه مورد نیاز و خرید ماشین آلاتی می‌شود که بسیار گران است، خیلی از ملزومات کار معدن باید از خارج از کشور تهیه شود که این امر سبب انجام صادرات اجباری می‌شود.


عضو هیات مدیره انجمن تخصصی معادن خراسان رضوی با اشاره به وضعیت معادن در این استان، ادامه داد: باتوجه به وضعیت بعضی از معادن که به دلیل گرانی و کمبود ماشین آلات لازم، در شرایط خوبی به سر نمی‌برند، برخی از آن‌ها مانند معادن سنگ آهن خواف و معدن مس در جنوب غربی استان وضعیت بهتری دارند.


حسین زاده بیان کرد: گرانی ماشین آلات معادن، توجیه اقتصادی ندارد و معدنکاران را با کمبود آن مواجه کرده است.

او با بیان اینکه نظارت بر کار معدن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، تصریح کرد: چون کارشناس کافی در سازمان صمت وجود ندارد، این نظارت‌ها به خوبی انجام نمی‌شود، ولی حضور مسوولین فنی به همین منظور توانسته این نقیصه را مرتفع سازد.

این فعال اقتصادی به ضعف کار پنجره واحد در معدن اشاره و تاکید کرد: وجود پنجره واحد معدن هنوز به صورت مطلوب انجام نمی‌شود و جواب استعلام‌های مورد نیاز در یک زمان صورت نمی‌گیرد و همین امر باعث اتلاف وقت و تاخیر در عملکرد معادن می‌شود.

حسین زاده اظهار کرد: در ماده ۲۴ مکرر در قانون معادن آمده است که اگر در بین سازمان‌های پاسخگو اختلافی به وجود آمده، هیئتی تشکیل شود تا با افراد ذیربط راه حل نهایی و قطعی ارائه شود.

او افزود: کاهش فعالیت معادن، چه اکتشافات و چه استخراج مربوط به پرسه‌های طولانی اداری، مجوز گرفتن و استعلام‌های زمانبر است.

عناوین برگزیده