تاریخ: ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۱۴
بازدید: ۱۳۷
کد خبر: ۱۲۹۳۸۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

زنجیره ارزش «کویر» با طرح توسعه واحد شمش توسعه می‌یابد

می متالز - شرکت فولاد سپید فراب کویر (کویر) امسال تصمیم گرفت در دو مرحله افزایش سرمایه دهد، مرحله نخست در اردیبهشت‌ماه ثبت شد و مرحله دوم نیز در حال پذیره نویسی است، چنانچه این طرح طبق برنامه شرکت عملیاتی شود، شاهد کاهش وابستگی «کویر» برای تأمین شمش واحد نورد خواهیم بود.
زنجیره ارزش «کویر» با طرح توسعه واحد شمش توسعه می‌یابد

به گزارش می متالز، شرکت فولاد سپید فراب کویر در پنج ماه امسال توانست ۲۱,۷۸۳ میلیارد ریال میلگرد را به صورت داخلی و خارجی بفروشد، به‌طوری که ۴۶ درصد آن صادراتی و بقیه در داخل فروخته شده است.

همان طور که در جدول زیر مشاهده می‌شود، شرکت فولاد سپید فراب کویر در اردیبهشت‌ماه ۷۳ هزار تن و بیشترین مقدار فروش را داشته است.

درحالی که در نخستین ماه امسال به‌دلیل مسائل ناشی از شیوع ویروس کرونا و تعطیلات با فروش ۴۲.۷ هزار تن میلگرد کمترین فروش را در پنج ماه نخست امسال به ثبت رسانده است.

از آنجا که درمحدودیت‌های کرونایی و بسته شدن مرزها را در این ماه شاهد بودیم کم بودن فروش در این ماه نسبت به دیگر ماه‌های امسال امری طبیعی به نظر می‌رسد.

طبق نمودار زیر در مردادماه حدود ۴۶.۷ هزار تن فروش و ۶۱.۶ هزار تن تولید داشته است. این درحالی است که در ماه‌های گذشته به جز فروردین ماه شاهد فروش حداقل ۶۰ هزار تن میلگرد بودیم.

همان طور که در جدول زیر مشاهده می‌شود، به غیر از اردیبهشت‌ماه همواره مقدار فروش کمتر از رقم تولید بوده است.

باتوجه به اینکه گزارش‌های شرکت حاکی از تولید میلگرد صادراتی به مقدار فروش بوده است، این نوسان تنها در فروش داخل وجود داشته است.

همان‌طور که در نمودار زیر مشاهده می‌شود، به دلیل فروش بیشتر در اردیبهشت ماه شاهد افزایش مبلغ کل فروش در این ماه بوده‌ایم.

از آنجا که در فروردین‌ماه به دلیل تعطیلات ناشی از شیوع ویروس کرونا و کاهش نرخ دلار افزون بر کاهش فروش داخلی شاهد کاهش فروش صادراتی نیز بودیم.

باتوجه به اینکه در اردیبهشت‌ماه محدودیت‌های مرزی برای تولیدکنندگان از میان رفت مقدار فروش صادراتی نسبت به فروردین ماه افزایش یافت.

از آنجا که شرکت‌های داخلی تولید خود را افزایش دادند، مقدار تقاضای محصول میلگرد نیز افزایش یافت.

همچنانکه می‌دانیم عمده محصولات شرکت فولاد سپید فراب کویر به مشتریان داخلی و خارجی ثابتی به فروش می‌رسد بنابراین این نوسان‌های بازار داخلی چندان تأثیر قابل توجهی بر تولید وفروش این شرکت ندارد.

طبق نمودار بالا، پس از جهش ناگهانی در فروش اردیهبشت ماه که ناشی از خروج محدودیت‌های کرونایی و کاهش قیمت میلگرد بوده است، فروش داخلی و صادراتی به روند خود بازگشتند.

از آنجا که شرکت برای بهبود همکاری خود با مشتریان و کسب نقدینگی در زمان لازم از ضمانت‌نامه‌های بانکی و اعتبارات اسنادی (LC) داخلی استفاده می‌کند. این اقدام سبب تضمین دریافت وجه نقد توسط این شرکت از بانک‌های ضامن شده بنابراین زمینه افزایش فروش و حفظ نوسان‌های فروش در زمان افت و خیزهای قیمت میلگرد می‌شود.

از آنجا که این شرکت فروش محصولات داخلی خود را از طریق بورس کالا انجام می‌دهد بنابراین شفافیت قیمتی دارد.

از آنجا که شرکت مواد اولیه خود یعنی شمش را خریداری می‌کرد براساس برنامه توسعه‌ای تصمیم به تولید این مواد اولیه و تکمیل زنجیره فولاد خود گرفت بنابراین امسال تصمیم گرفت در دو مرحله افزایش سرمایه دهد.

مرحله نخست آن طی اردیبهشت‌ماه ثبت شد و مرحله دوم در حال پذیره نویسی است، در صورتی که این طرح طبق برنامه شرکت عملیاتی شود، شاهد کاهش وابستگی «کویر» برای تأمین شمش واحد نورد خواهیم بود.

عناوین برگزیده