تاریخ: ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۴۳
بازدید: ۲۰۵
کد خبر: ۱۲۹۴۱۴
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

جزئیات فروش فوق العاده خودروسازان تا پایان سال

می متالز - مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تا پایان سال ایران خودرو ۱۱۰ هزار دستگاه و سایپا ۴۲ هزار دستگاه خودرو به صورت فروش فوق العاده عرضه خواهند کرد.
جزئیات فروش فوق العاده خودروسازان تا پایان سال

به گزارش می متالز، برخی کاربران با ثبت سوژه ای با عنوان «برخورد قاطع با احتکارکنندگان خودرو» اعلام کردند: «متاسفانه بارها توسط عکاسان مشاهده شده که خودرو در نقاط مختلف ایران احتکار شده است آن هم به بهانه‌های مختلف و توسط برخی تولیدگان خودرویی کشور که باید پیگیری شده و توسط هر کسی باشد برخورد قاطع و جدی صورت گیرد تا از تکرار آن جلوگیری شود.»

در این خصوص سهیل معمارباشی، مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: با توجه به مشکلات موجود در بازار خودرو و ضرورت افزایش عرضه برای مدیریت این بازار، در جلسه اخیر کمیته خودرو تصمیم گرفته شد فروش‌های فوق‌العاده با تحویل حداکثر یک تا سه ماهه افزایش یابد.

وی افزود: بر اساس ظرفیت تولید که از برنامه تولید خودروسازان تا آخر سال باقی مانده است، ۱۵۲ هزار دستگاه خودرو در ۶ ماهه دوم سال به صورت فروش فوق العاده توسط شرکت های ایران خودرو و سایپا عرضه می‌شود.

وی اضافه کرد: در این برنامه سهم ایران خودرو ۱۱۰ هزار دستگاه و سهم شرکت سایپا ۴۲ هزار دستگاه خودرو تعیین شده است.

معمارباشی تصریح کرد: در بررسی انجام شده از سوی نهادهای بازرسی، وزارت صمت و حتی رسانه ها، کسری قطعات خودروهای موجود در پارکینگ ها مشخص بوده و تعداد خودروهای ناقص بالغ بر ۱۰۰ هزار دستگاه است که در پارکینگ خودروسازان قرار دارند.

مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: این قطعات وارداتی هستند و دلایل عدم تامین و ترخیص به موقع آنها تا حدود زیادی مشخص است و گمرک جمهوری اسلامی و همچنین بانک مرکزی و سایر دستگاه مرتبط از شرایط این موضوع به طور کامل آگاهی داشته و مطلع هستند.

معمارباشی افزود: به مردم عزیز کشورمان اطمینان خاطر می‌دهیم که به هیچ عنوان احتکار خودرو از سوی خودروسازان مطرح نیست و عمدی برای عدم عرضه به بازار وجود ندارد و به شدت این مساله کنترل می شود و نهادهای نظارتی و بازرسی این موضوع را مورد رصد دقیق قرار داده‌اند.

وی اضافه کرد: خودروهای موجود در کف پارکینگ ها اغلب متعلق به تعهدات معوق خودروسازان بوده و به دلیل عدم تکمیل و تحویل، خودروسازان در حال پرداخت جریمه به مشتریان خود هستند.

مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: تحویل خودرو ناقص به مشتری مورد تایید وزارت صمت نیست و به هیچ عنوان این اتفاق رخ نمی دهد.

معمارباشی گفت: در شرایط حاضر عملاً امکان واردات خودرو به کشور وجود ندارد و با شرایط موجود در خصوص تامین نیاز بازار باید برنامه‌ریزی لازم انجام شود.

وی در خصوص قیمت موعد تحویل خودرو به متقاضیان نیز اعلام کرد: هم اکنون فروش فوق العاده و همچنین شرایط فروش به صورت پیش فروش توسط شرکت ها انجام می شود که در فروش فوق العاده قیمت ثابت بوده و طبق قیمت اعلام شده از سوی شورای رقابت در روز انعقاد قرارداد خودرو باید تحویل مشتری شود.

معمارباشی ادامه داد: در شرایط فروش به صورت پیش فروش نیز که به صورت تعهدات زمانی 4 تا 12 ماهه و 12 تا 24 است، قیمت در روز تحویل محاسبه و خودرو تحویل مشتری می شود.

مدیر کل صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: مردم موارد شکایتی خود را می توانند از طریق سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و اداره کل بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت صمت دنبال کنند.

منبع: نبض بورس
عناوین برگزیده