به گزارش می متالز، روحالله ایزدخواه نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس و عضو کمیسیون صنایع و معادن، در نشست امروز طرح تحول بازار و صنعت خودرو سبک در محل اندیشکده سیاستگذاری امیرکبیر با اشاره به ارجاع این طرح در زمانی کوتاه به صحن علنی مجلس گفت: در حال حاضر ایران ظرفیت تولید خودرو با تیراژ بالا را دارد اما بهدلیل توزیع غیرشفاف و غیرمنطقی این محصول، بازار دچار مشکلات فراوان شده است.
وی افزود: وقتی کالای مصرفی مانند خودرو به یک کالای سرمایهای تبدیل میشود، بازار خودرو دچار التهاب شده و قیمتها به صورت غیرواقعی بالا میرود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: در همین راستا با همکاری منتقدین و اندیشکدهها طرحی با عنوان طرح تحول بازار و صنعت خودرو سبک در مجلس شورای اسلامی آماده شده و بعد از اعلام وصول اکنون در کمیسیون صنایع و معادن مجلس در حال بررسی است.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر با بیان اینکه پایه این طرح، اصلاح روش توزیع خودرو و عرضه آن در بورس کالاست، اظهار کرد: هدف از ارائه این طرح مسدود تمامی روشهای توزیع خودرو صفر به غیر از مسیر بورس کالا مسدود است تا خودروسازان نتوانند از درهایهای پشتی خودرو را به فروش برسانند. با فروش خودرو در بورس کالا، تعیین کننده قیمت خودرو، عرضه و تقاضا است و قیمتگذاری دستوری جایگاهی نخواهد داشت.
ایزدخواه با اشاره به کشف قیمت متعادل در بورس کالا بیان کرد: اگر قیمت تعادلی خودرو در بورس کالا بالاتر از قیمت تمام شده باشد، از اختلاف قیمت بورس کالا و قیمت تمام شده، مالیات اخذ شده تا رانت موجود به جای اینکه در اختیار دلالان یا خودروساز قرار بگیرد، به صورت مستقیم در اختیار دولت قرار گرفته و صرف افزایش تولید خودرو شود که این روش باعث کاهش قیمتها نیز میشود.
وی افزود: در طرح تحول بازار و صنعت خودرو سبک این مطلب گنجانده شده است تا از مالیاتی که از بورس خودرو اخذ میشود، 20 درصد به خزانه رفته و صرف توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی شود و 70 درصد نیز به صورت وام کوتاه مدت به خودروسازان داده شده تا تولید خودرو را افزایش دهند. در این میان 10 درصد نیز برای تشویق خودروساز در نظر گرفته شده است تا اگر عرضه خودرو آنها بالا بود با نظر شورای رقابت به ایشان تعلق شود، این مورد سبب ایجاد انگیزه برای افزایش تولید خودرو است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: بر اساس این طرح، به هر کد ملی فقط یک خودرو در سال تعلق میگیرد و پیشنهادی هم مطرح شده که اگر فردی تا دو سال بعد از خرید خودرو صفر، اقدام به فروش کرد، مالیاتی گرفته شود تا تقاضای سرمایهای به حداقل برسد. با این روش، قیمت گذاری دستوری وجود ندارد بلکه قیمت تمام شده کارخانه که با فرمول شورای رقابت تعیین میشود، ملاک قرار گرفته و این فرمول قیمتگذاری نیز به صورت شفاف، اعلام میشود.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس گفت: در شاخصهایی که برای فرمول جدید قیمتگذاری قیمت تمامشده خودرو پیشنهاد شده، مولفههایی مانند ایمنی، مصرف سوخت و صادرات خودرو هم در نظر گرفته شده است، با این روش در صورتی که خودرویی ایمنی بالایی داشته باشد، خودروساز با اجازه قانون میتواند سود بیشتری از فروش خودرو بهدست آورد و عملا مجبور به افزایش کیفیت خودرو میشود.
ایزدخواه افزود: در طرح تحول بازار و صنعت خودرو سبک امکان تولید خودرو دست ساز و غیر کارخانهای هم فراهم شده است تا با این روش به کاهش قیمت خودرو از جنبههای مختلفی کمک شود.
وی در خصوص جایگاه خودروهای اسقاطی در طرح تحول بازار و صنعت خودرو سبک هم اظهار کرد: در طرح مورد نظر خودروسازان مکلف شدهاند تا به ازای هر 5 خودروی جدیدی که تولید میکنند، یک دستگاه خودرو را اسقاط کنند، این موضوع به افزایش اسقاط خودروها و کاهش آلودگی هوا کمک شایانی خواهد کرد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد: در طرح مورد نظر سهامداری لایهای و چرخشی برای خودروسازها ممنوع شده و خودروسازان مکلف شدهاند به فاصله کمی بعد از لازمالاجرا شدن قانون، سهامهای لایهای خود را به فروش برسانند. همچنین براساس طرح تحول بازار و صنعت خودرو سبک، قراردادهای خارجی باید پیوست فناورانه داشته و معاونت علمی موظف است که پیوستهای فناوری قراردادها را بررسی کند.
نماینده مردم تهران ، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس گفت: در طرح مورد نظر پیشنهاد شده است تا صنایع نظامی هم اجازه داشته باشند تا با رعایت قوانین و با شفافیت کامل به صنعت خودرو ورود کرده و بهطور مثال به انتقال فناوری در صنعت خودرو بپردازند.
این نشست با حضور تعدادی از پژوهشگران صنعت خودرو برگزار و درباره این طرح توضیحاتی جامع ارائه شد.