تاریخ: ۲۱ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۱۴
بازدید: ۱۶۵
کد خبر: ۱۳۰۲۱۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

توضیح معاون گمرک درباره اصلی‌ترین مشکل ترخیص کالاهای غیراساسی/ آخرین وضعیت کالاهای موجود در بنادر و گمرکات کشور

می متالز - معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران خبر داد: در حال حاضر بیش از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن کالای غیر اساسی غیرکانتینری در بنادر کشور موجود است که در گروه کالایی ۲۱ تا ۲۷ هستند.
توضیح معاون گمرک درباره اصلی‌ترین مشکل ترخیص کالاهای غیراساسی/ آخرین وضعیت کالاهای موجود در بنادر و گمرکات کشور

به گزارش می متالز، مهرداد جمال ارونقی درباره آخرین وضعیت کالاهای موجود در بنادر و گمرکات کشور گفت: در حال حاضر ۶ میلیون تن کالای اساسی و غیراساسی در گمرک وجود دارد که این میزان کالا موجودی بنادر و گمرکات کشور را نشان می دهد و کل این اقلام رسوب کالا تلقی نمی شود. از این میزان کالا، ۳ میلیون و ۲۹۳ هزار تن کالای اساسی در بنادر کشور موجود است.

وی افزود: از این ۳ میلیون ۲۹۳ هزار تن نیز بیش از ۴۱۶ هزارتن گندم، یک میلیون و ۴۰۵ هزار تن ذرت، ۳۸۲ هزار تن جو، ۲۰۱ هزار تن کنجاله سویا، ۳۹۱ هزار تن شکر، ۳۲۵ هزار تن روغن و ۱۴۲ هزار تن دانه های روغنی است. ‌

معاون گمرک تصریح کرد: براساس آخرین آمار ارائه شده از مراجع رسمی، ۱۰ فروند شناور محتوی ۳۱۹ هزار تن کالای اساسی در بنادر درحال تخلیه است. ۱۸ فروند شناور نیز محتوی ۹۱۲ هزار تن کالای اساسی در لنگرگاه بنادر درحال پهلوگیری است.

ارونقی گفت: اما بیش از ۳ میلیون و ۶۰۰  هزار تن نیز کالای غیر اساسی غیر کانتینری در بنادر کشور موجود می باشد که در گروه کالایی ۲۱ تا ۲۷ هستند.

وی خاطرنشان کرد: بیش از ۸۰ درصد این کالاها مواد اولیه و یا واسطه‌ای واحدهای تولیدی، ماشین‌آلات مرتبط با تولید، تجهیزات پروژه‌های راهبردی و ملی است. اصلی‌ترین مشکل جهت ترخیص این اقلام، عدم انتقال ارز و مالکیت این کالاهاست.

عناوین برگزیده