تاریخ: ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۴۳
بازدید: ۲۰۵
کد خبر: ۱۳۱۴۵
سرویس خبر : آهن و فولاد
چشم‌انداز تقاضای محصولات فولادی در اروپا

رشد مثبت اقتصاد اروپا در سال 2018، چشم‌انداز مطلوب مصرف محصولات فولادی را رقم می‌زند

می متالز - رشد صنایع مصرف‌کننده فولاد در اروپا طی سال جاری مثبت ارزیابی می‌شود و این موضوع محرک تقاضای محصولات فولادی در اروپا خواهد بود؛ به‌طوری که پیش‌بینی می‌شود مصرف محصولات فولادی اروپا در سال 2018 به 125 میلیون تن برسد. رشد مثبت شاخص‌های اقتصادی و صنایع مصرف‌کننده نظیر ساختمان و خودرو زمینه‌ساز این رشد مصرف محصولات فولادی در اروپا خواهد بود.
رشد مثبت اقتصاد اروپا در سال 2018، چشم‌انداز مطلوب مصرف محصولات فولادی را رقم می‌زند

به گزارش می متالز، در سال 2016، اروپا 13 درصد از کل مصرف محصولات فولادی را به‌خود اختصاص داد و آینده مطلوب مصرف در اروپا می‌تواند بر بازار جهانی فولاد نیز تأثیری مثبت داشته باشد.

سال 2008 (سال پیش از رکود ناشی از بحران مالی جهانی) به‌عنوان معیاری برای بررسی وضعیت پیشرفت شاخص‌های اقتصادی در نظر گرفته می‌شود. هرچند وضعیت اقتصادی اروپا همچنان با پیشرفت قابل توجه سال‌های 8 -2006 فاصله دارد، اما گذر از دوران رکود نیز به وضوح مشهود است. شاخص تولید صنعتی اروپای غربی طی سال گذشته میلادی 2.6 درصد بود که پس از سال‌های 2010 و 2011 (دراین سال‌ها اقتصاد جهان دوران نقاهت را می‌گذراند) این رقم بالاترین رکورد است. مؤسسه تحقیقاتی CRU رشد 2.1 درصدی شاخص IP را برای اروپا در سال 2018 پیش‌بینی می‌کند. روند رشد شاخص صنعتی در غرب اروپا در نمودار 1 نشان داده شده است.

رشد صنایع ساختمان و ساخت و تولید خودرو در اروپا نیز به‌عنوان مصرف‌کنندگان فولاد، دورنمای مطلوبی برای تقاضای فولاد در سال جاری نشان می‌دهد. به گزارش «فلزات آنلاین» رشد ساخت و ساز در بخش غربی اروپا در سال 2018 به 1.4 درصد خواهد رسید که بیشترین مقدار رشد از سال 2010 تاکنون است. همچنین رشد بخش ساخت و تولید در سال جاری مشابه سال 2017 و بالغ بر 2.3 درصد خواهد بود. تولید خودرو در سال 2018 حدود 13.2 میلیون دستگاه خواهد بود که البته همچنان با تولید 15 میلیون دستگاه در اوایل دهه 2000 میلادی فاصله دارد. همچنین تمایل خودروسازان به استفاده از آلومینیوم به‌منظور کاهش وزن خودرو نیز موجب خواهد شد تا رشد تقاضای فولاد در بخش خودرو مشابه سایر صنایع نباشد. در این بین نکته قابل توجه، رشد ناهمگون صنایع ذکر شده در کشورهای اروپایی است. ارزش افزوده صنعت ساخت‌و‌ساز در اروپا پس از بحران مالی جهانی همچنان نزولی است. البته این شاخص در آلمان روند صعودی دارد؛ رشد بخش ساخت‌و‌ساز ایتالیا نیز هرچند کند اما مثبت بوده است. انتظار می‌رود صنایع مصرف‌کننده فولاد ایتالیا در سال جاری نسبت به سال 2017 رشد قابل توجهی داشته باشد؛ در مقابل این صنایع در آلمان در سال 2018 در مقایسه با سال پیش از آن، رشد کندتری را تجربه خواهد کرد.

رشد شاخص‌های اقتصادی اروپا چشم‌انداز مثبت تقاضای فولاد در سال جاری را نیز به‌دنبال دارد؛ به‌طوری که پیش‌بینی می‌شود تقاضای محصولات طویل فولادی در 2018 با 2.3 درصد رشد به 49 میلیون تن برسد. همچنین تقاضای محصولات تخت فولادی 76 میلیون تن خواهد بود که رشد 4.1 درصدی را در پی خواهد داشت. انتظار می‌رود مصرف ظاهری محصولات نهایی فولاد در سال 2018 به 125 میلیون تن برسد که بیشترین مقدار از سال 2011 تا کنون است؛ البته پیک مصرف محصولات فولادی در سال 2007 (پیش از رکود جهانی) بود به‌طوری که در این سال مصرف محصولات فولادی به 163 میلیون تن رسید. با این وجود همچنان رشد مصرف در سال جاری مطلوب ارزیابی می‌شود. برای درک بهتر از عدد رشد، باید در نظر داشت که رشد مصرف محصولات فولادی در سال 2018 در چین 0.1 درصد پیش‌بینی می‌شود و رشد مصرف محصولات در اروپای غربی از ژاپن، کره جنوبی و تایوان نیز پیشی خواهد گرفت. بنابراین رشد مصرف محصولات فولاد در اروپا در مقایسه با سایر نقاط جهان، در سال 2018 قابل توجه خواهد بود. در سال 2016 اروپا 13 درصد از کل مصرف محصولات فولادی را به خود اختصاص داد که این رقم در مقایسه با سایر مناطق توسعه یافته جهان عدد قابل توجهی است (جایگاه اول مصرف از آن چین است که 45 درصد از کل مصرف را شامل می‌شود) و تصویر مثبت از تقاضای محصولات فولادی در این منطقه نیز تأثیری مثبت بر بازارهای جهانی خواهد داشت.

عناوین برگزیده