به گزارش می متالز، روحالله ایزدخواه مسوول کارگروه خودرو در کمیسیون صنایع و معادن مجلس درخصوص ساماندهی وضعیت بازار خودرو گفت: بسیاری از مشکلات فعلی بازارهای کالایی به دلیل تعیین قیمت های دستوری از سوی دولت است از این رو مجلس با سرکوب قیمتی و کاهش انگیزه تولیدکنندگان مخالف بوده و در طرف مقابل نیز موافق رهاسازی کامل قیمت کالاها از جمله خودرو نیست از این رو، عرضه محصول در بورس کالا به عنوان بازاری شفاف و قابل رصد بهترین گزینه است.
وی افزود: قیمت گذاری دستوری مشابه تخصیص دلار 4200 تومانی و مشکلات عدیده برای اقتصاد است. شفافسازی مسیر توزیع خودرو از مواردی است که میتواند جلوی نوسانات قیمتی ایجاد شده به واسطه دلالی را بگیرد و طبق این طرح ساز و کار عرضه و توزیع خودرو بر اساس نظام بورس کالا منظم خواهد شد. طرح ساماندهی بازار و صنعت خودرو به منظور کوتاه کردن دست دلالان از بازار خودرو با 20 ماده تدوین شد و در این طرح، عرضه خودرو تنها در بورس امکانپذیر است تا نحوه عرضه به بازار شفاف شود. همچنین قیمت خودرو بر اساس عرضه و تقاضا تعیین میشود.
ایزدخواه عنوان کرد: اگر قیمت تعادلی خودرو در بورس بالاتر از قیمت تمامشده باشد از اختلاف قیمت بین قیمت بازار و تمامشده، مالیات گرفته میشود تا رانت موجود بهجای اینکه به جیب دلالان یا خودروساز رود در اختیار دولت قرار گیرد و صرف افزایش تولید خودرو شود تا قیمتها پایین بیاید. در این طرح پیشنهاد شده از مالیات اخذ شده معاملات خودرو، 20 درصد به خزانه برود و صرف توسعه ناوگان حملونقل عمومی شود و 70 درصد هم به خودروسازها وام کوتاهمدت داده شود تا تولید را افزایش دهند. در این میان 10 درصد برای پاداش به خودروسازان در نظر گرفته شده تا اگر عرضه خودرو بالا بود به تشخیص شورای رقابت به خودروسازان تعلق گیرد و به این ترتیب تلاش شده سود خودروساز صرفاً در افزایش تولید قرار گیرد.
محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در این خصوص گفت: اگر تقاضای کاذب بازار خودرو حذف شده و تاثیر نرخ ارز بر بهای تمام شده تولید مشخص شود، بازار خودرو ساماندهی میشود. در طرح ساماندهی بازار و صنعت خودرو از ظرفیت های بورس کالا استفاده می شود. قیمتگذاری خودرو ارتباط چندانی با محل عرضه ندارد بلکه بحث اصلی این است که تغییرات نرخ ارز چه تاثیری در بهای تمام شده تولید خودرو دارد.
وی ادامه داد: باید مشخص شود از قیمت کنونی خودرو چه میزان حباب بوده و افزایش تولید تا چه میزان میتواند قیمتها را منطقی کند. طبق بررسیهای انجام گرفته بخشی از تقاضاها که موجب افزایش قیمت شدید خودرو شده، سفتهبازی و سرمایهگذاری بوده و مصرفی نیست. در دنیا نه تنها خودرو کالای سرمایهای محسوب نمیشود بلکه مانند برنج، یخچال و… مصرفی است. مشکلات کنونی نظام اقتصادی موجب شده، مردم به دنبال خرید کالاهای مصرفی مانند خودرو برای سرمایهگذاری باشند. مادامیکه تقاضای غیرواقعی موجود در بازار با روشهای واقعی حذف نشود، نگرانی از استمرار وضعیت کنونی وجود دارد.