تاریخ: ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۲۷
بازدید: ۲۸۴
کد خبر: ۱۳۱۵۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
افزایش موجودی شمش سرب در انبارهای بورس فلزات لندن

خروج سرمایه‌گذاران از بازار کامودیتی‌ها، زمینه کاهش قیمت سرب را فراهم کرد

می متالز - طی 3 هفته اخیر میزان موجودی شمش سرب انبارهای بورس فلزات لندن روند صعودی به‌خود گرفت و به محدوده 130 هزار تن رسید، مهم‌ترین علت این امر کاهش تقاضا برای شمش سرب ناشی از خروج سرمایه‌گذاران از بازار کامودیتی‌ها بود و همین امر موجب روند نزولی قیمت سرب در این مدت شد، هرچند که بعید می‌رسد این روند قیمتی ادامه‌دار باشد.
خروج سرمایه‌گذاران از بازار کامودیتی‌ها، زمینه کاهش قیمت سرب را فراهم کرد

به گزارش می متالز، نمودار 1 قیمت نقدی و موجودی انبارهای بورس فلزات لندن از شمش سرب را طی یک ماه گذشته یعنی از 22 فوریه تا 23 مارس 2017 نشان می‌دهد. طی یک ماه اخیر میزان موجودی انبارهای بورس فلزات لندن از شمش سرب، روند نسبتا صعودی را طی کرد. این روند صعودی از 28 فوریه شروع شد و در ماه مارس نیز ادامه داشت. همان‌طور که در نمودار 1 نیز مشاهده می‌شود، میزان موجودی شمش سرب در انبارهای بورس فلزات لندن در روز 27 فوریه به 112 هزار و 875 تن رسید، با وجود روند صعودی موجودی انبارهای بورس فلزات لندن از شمش روی در سال 2017، این میزان کمترین میزان موجودی این انبارها پس از سال 2009 بود، اما این روند صعودی ادامه نیافت و موجودی انبارهای بورس فلزات لندن با رشد حدود 11 درصدی به 125 هزار و 800 تن در 28 فوریه رسید.

موجودی انبارهای بورس فلزات لندن از شمش روی طی 3 هفته گذشته از ماه مارس عمدتا در محدوده 130 هزار تن بود که با وجود رشد نسبت به ماه فوریه 2017، همچنان در سطح پایینی قرار دارد. علت اصلی افزایش موجودی انبارها، کاهش تقاضا طی 3 هفته اخیر است که قسمت عمده این امر به علت خروج بخشی از سرمایه‌گذاران از بازار کامودیتی‌ها بود. با وجودی که شاخص ارزش دلار آمریکا طی ماه‌های اخیر در کمترین میزان خود طی یک سال گذشته قرار دارد، اما نظر مساعد اعضای فدرال رزو نسبت به افزایش نرخ بهره دلار موجب خروج بخشی از سرمایه‌گذاران از بازار کامودیتی‌ها شد.

در نمودار 1، روند قیمتی شمش سرب در بورس فلزات لندن طی یک ماه اخیر نیز آورده شده است. همان‌طور که در نمودار مشاهده می‌شود، قیمت شمش سرب با شروع ماه مارس 2017 روند نزولی را به خود گرفت و از 2 هزار و 458 دلار به‌ازای هر تن در روز ابتدایی این ماه به 2 هزار و 359 دلار در 23 مارس که آخرین روز معاملات هفته گذشته بود، رسید. این رقم حاکی از کاهش حدود 4 درصدی قیمت شمش سرب در این مدت بود. درحالی کاهش قیمت شمش سرب در ماه جاری میلادی رخ داد که شاخص ارزش دلار آمریکا در 2 ماه اخیر به کمترین میزان خود طی یک سال اخیر رسیده و همین امر باید موجب تقویت بازار کامودیتی‌ها شود.

در روز ابتدایی مارس شاخص ارزش دلار آمریکا معادل 90.324 واحد بود، اما این شاخص در روز 23 مارس به 89.436 واحد کاهش یافت. شاخص ارزش دلار آمریکا در 23 مارس به کمترین میزان خود در ماه جاری رسید و همین امر می‌تواند زمینه رشد قیمت شمش سرب برای هفته آتی را مهیا کند.

عناوین برگزیده