تاریخ: ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۲۷
بازدید: ۱۴۴
کد خبر: ۱۳۱۵۹۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در پنج ماهه اول امسال؛

افزایش ۱۶ درصدی ارزش صادرات گمرک و بازارچه ‌های مرزی خراسان جنوبی

می متالز - مدیر کل دفتر اقتصادی و امور بین الملل استانداری خراسان جنوبی از افزایش ۱۶ درصدی ارزش صادرات گمرکات و بازارچه‌ های مرزی استان خبر داد.
افزایش ۱۶ درصدی ارزش صادرات گمرک و بازارچه ‌های مرزی خراسان جنوبی

به گزارش می متالز، موهبتی مدیر کل دفتر اقتصادی و امور بین الملل استانداری خراسان جنوبی، گفت: میزان صادرات قطعی از گمرکات و بازارچه ‌های مرزی استان در در پنج ماهه اول امسال ، حدود ۶۰۵ هزار تن به ارزش حدود ۴۵ میلیون دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه پارسال از لحاظ وزنی ۲۴ درصد افزایش و از نظر ارزش ۱۶ درصد افزایش داشته است.

او افزود: عمده اقلام صادرات قطعی استان شامل صیفی جات، سیمان، هیدرو کربن حاصل از بازیافت خاک‌ های مستعمل رنگ بر، گازوئیل، نخود آبگوشتی، هیدرو کربن سبک، روغن سوخت تقطیری، تخم مرغ خوراکی، کاشی و سرامیک و نمک بوده است که عمده آن‌ها به کشور‌های افغانستان، عراق، ترکیه، آذربایجان و تایوان صادر شده است.

موهبتی ادامه داد: میزان صادرات ماده ۱۱۶ (سایر مرز‌های کشور و خروج از بازارچه‌های مرزی استان و گمرک ماهیرود)، ۷۲۸ هزار تن به ارزش بیش از ۱۹۰ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال از لحاظ وزنی ۸۱ درصد و از نظر ارزش ۱۴۲ درصد افزایش داشته است.

مدیر کل دفتر اقتصادی و امور بین الملل استانداری خراسان جنوبی تصریح کرد: عمده اقلام خروجی ماده ۱۱۶ شیشه، سیمان، خوراک آماده طیور، ایزوگام و سایر اقلام بوده است که در پنج ماهه اول امسال یک هزار و ۳۳۳ تن کالا از گمرکات و بازارچه ‌های مرزی استان صادر شده است.

او تصریح کرد: این اقلام صادراتی به ارزش حدود ۲۳۵ میلیون دلار از گمرکات و بازارچه‌ های مرزی استان صادر شده است که نسبت به مدت مشابه پارسال از لحاظ وزنی ۵۰ درصد افزایش و از نظر ارزش ۱۰۱ درصد افزایش داشته است.

افزایش میزان ترانزیت از طریق گمرک ماهیرود

موهبتی ادامه داد: میزان ترانزیت از طریق گمرک ماهیرود به کشور افغانستان در این مدت، تعداد ۲ هزارو ۴۹۵ دستگاه کامیون به میزان ۶۹ هزار تن بار بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش داشته است.

مدیر کل دفتر اقتصادی و امور بین الملل استانداری خراسان جنوبی تصریح کرد: عمده اقلام ترانزیتی از گمرک ماهیرود به کشور افغانستان شامل فوفل، کود اوره، پنل خورشیدی، آرد گندم، موتور سیکلت، روغن خوراکی، سیگار، کود شیمیایی، شکر و روغن موتور از کشور‌های اندونزی، چین، ترکمنستان، هندوستان، امارات، روسیه و ترکیه بوده است.

او افزود: میزان واردات به استان نیز در این مدت ۲۱۵ تن به ارزش ۱۶۵ هزار دلار بوده که نسبت به سال قبل از لحاظ وزنی ۷۵ درصد و از نظر ارزش ۹۹ درصد کاهش داشته است.

عناوین برگزیده