به گزارش می متالز، مهرداد تولائیان در خصوص آخرین وضعیت تولید ریل این شرکت و دریافت گواهینامه استاندارد ملی ایران برای تولید آن، اظهار کرد: در حال حاضر ریل ذوب آهن مطابق با استاندارد روز دنیا تولید میشود ضمن این که این شرکت موفق شدگواهینامه استاندارد ملی برای ریل خود را دریافت کند.
وی با تاکید بر این که از نظر کیفیت امکان صادرات محصول ریل ذوب آهن وجود دارد، گفت: با توجه به نیازهای داخل کشور و قراردادهای موجود ذوب آهن برای تحویل ریل، این شرکت در سال جاری برنامهای برای صادرات ریل خود ندارد و با توجه به تعهدات موجود اولویت ذوب آهن تامین نیاز داخل است، تا وزارت راه و شهرسازی ناچار به واردات ریل نشود.
معاون بهره برداری ذوب آهن اصفهان با بیان این که حتی تا نیمه نخست سال آینده نیز تعهد تحویل ریل برای ۶ محور مهم کشور در دستور کار ذوب آهن قرار دارد، اظهار کرد: با توجه به سیاست وزارت راه و شهرسازی بر توسعه حمل و نقل ریلی، شرکت ذوب آهن در حال حاضر با توجه به نیازهای موجود کشور ذوب آهن میتواند ۱۰۰ درصد نیازهای ریلی داخل را تامین کند و در این خصوص با وزارت راه و شهرسازی در تعامل و هماهنگی کامل قرار دارد.
وی افزود: شرکت ذوب آهن اصفهان اکنون برای تمام پروژههایی که تا یک سال و نیم آینده در برنامه وزارت راه و شهرسازی است، قرارداد منعقد کرده و ماهانه با دستور این وزارتخانه برای محورهای مختلف ریل را ارسال میکند.
وی با بیان این که در دنیا برای محصولات استانداردهای زیادی تعریف شده است، تصریح کرد: زمانی که یک محصول برای نخستین بار در کشور تولید میشود، با توجه به این که در آینده رقبایی وارد بازار میشوند، استانداردی برای آن محصول مطابق با استانداردهای جهانی تعریف میشود تا محصول کیفی وارد بازار شود.
معاون بهره برداری شرکت ذوب آهن اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر ذوب آهن برای صادرات ریل با استاندارد DE اروپا در تلاش است، افزود: زمانی که محصول جدیدی تولید میشود استاندارد آن باید با استانداردهای آن کشور و منطقه تطابق داده شود و بعد از دریافت استاندارد ملی برای صادرات آن تلاش میشود.
وی با اشاره به ضرورت دریافت استاندارد ملی ریل ذوب آهن، گفت: اگر در آینده مجموعه و کارگاه دیگری اقدام به تولید ریل کرد، ملزم به رعایت این استانداردها خواهد بود تا هر نوع ریلی وارد بازار نشود.
تولائیان با تاکید بر این که در حال حاضر شرکت ذوب آهن تنها تولیدکننده ریل در کشور است، خاطرنشان کرد: با وجودی که ذوب آهن رقیبی در تولید ریل ندارد، به عنوان تنها فروشنده به بورس کالا ورود کرده است و خریداران براساس قیمت تعیین شده در بورس کالا محصول مورد نظر خود را خرید میکنند.
وی با بیان اینکه راه آهن جمهوری اسلامی ایران خرید ریل مورد نیاز خود را از طریق مناقصه انجام میدهد که ذوب آهن اصفهان در تمام مناقصهها شرکت و تنها برنده آن است، افزود: البته شرکتهای کوچکی وجود دارند که نیازمند ریل گذاری در کارخانه و مجموعه خود هستند که بدون برگزاری مناقصه، ریل مورد نیاز خود را از بورس کالا خرید میکنند.
معاون بهره برداری ذوب آهن اصفهان در خصوص قیمت گذاری ریل ذوب آهن در بورس کالا، گفت: برای این که در حق خریداران اجحاف نشود و ذوب آهن متهم به انحصار نشود، ریل تولیدی این شرکت در بورس کالا عرضه و فروخته میشود.
وی با بیان این که سیاست موجود وزارت صمت، جلوگیری از واردات ریل مترو و راه آهن به کشور است، اظهار کرد: اگر هر مجموعهای تمایل به واردات ریل داشته باشد تا زمانی که شرکت ذوب آهن تاییدیه کتبی آن مبنی بر نداشتن شرایط تولید آن و. را صادر نکند، وزارت صمت نیز مجوز واردات ریل را نخواهد داد.
تولائیان با بیان این که پیش از این، ریل از روسیه، هند، چین، ترکیه و ... وارد کشور میشد، تاکید کرد: در حال حاضر واردات ریل به کشور نداریم و این موضوع موجب جلوگیری خروج ارز از کشور میشود.
وی در مورد ورود ذوب آهن برای تامین ریل راه آهن قطار سریع السیر اصفهان- تهران، اظهار کرد: ریل تولید ذوب آهن برای خطوط پرسرعت ذوب آهن قابل استفاده است و جای هیچ نگرانی وجود ندارد و ریل مورد نیاز این پروژه مطابق استاندارد تولیدی ذوب آهن است.