تاریخ: ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۲:۰۱
بازدید: ۲۴۲
کد خبر: ۱۳۱۸۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

آغاز جنگ تعرفه ای چین و آمریکا

می متالز - از 13 فروردین امسال چین در واکنش به اقدامات تعرفه ای آمریکا، 128 کالای وارداتی از ایالات متحده را مشمول افزایش 25 درصدی تعرفه واردات اعلام کرد.
آغاز جنگ تعرفه ای چین و آمریکا

به گزارش می متالز به نقل از رویترز، دو هفته پس از صدور دستور تاریخی ترامپ رئیس‌جمهورآمریکا  مبنی بر افزایش تعرفه های واردات فولاد که با انتقاد اغلب کشورها نیز روبرو شد پکن 128 کالای وارداتی از ایالات متحده، را مشمول افزایش تعرفه واردات اعلام کرد.

خبرگزاری دولتی چین( شین‌هوا) در گزارشی از این اقدام دولت چین نوشته است: پکن برای 128 کاالای وارداتی از آمریکا، 25 درصد تعرفه وضع کرده‌است؛ این تعرفه که علاوه بر تعرفه های سابق اعمال خواهد شد شامل برخی محصولات کشاورزی از جمله میوه نیز می شود. برخی کالاهای پرطرفدار در چین مانند گوشت خوک و شراب نیز در این نظام تعرفه ای جدید مشمول افزایش خواهند شد.

کمیسیون تعرفه گمرکی دولت چین در تشریح وضعیت تعرفه های جدید گفته است: این افزایش تعرفه «در واکنش به اقدام مشابه ایالات متحده» برای وضع تعرفه بر آلومینیوم و دیگر کالاهای چینی صورت گرفته‌است.

رئیس‌جمهوری آمریکا، ماه گذشته با امضای دستورالعملی تعرفه‌های جدید بر کالاهای چینی اعمال کرد که حجم مالی این دستور جدید از سوی واشنگتن حدود ۶۰ میلیارد دلار می‌شود. این در حالی است که کل تعرفه های اعمال شده از سوی چین روی کالاهای آمریکایی تنها 3 میلیارد دلار خواهد شد.

ترامپ در توجیه این اقدام ، آن را به دلیل سابقه «رفتارهای غیرمنصفانه تجاری» این کشور  دانسته و معتقد است برای حمایت از اقتصاد آمریکا این امر لازم بود.

معاون رئیس شورای تجارت ملی ترامپ نیز گفته است که سیاست جدید «برای متعادل کردن سودی است که چینی‌ها در جریان معاملات غیرمنصفانه خود» به دست آورده‌اند.

از سوی دیگر پکن می‌گوید این اقدام ایالات متحده، برخلاف قوانین سازمان تجارت جهانی است و شدیدا به منافع چین ضربه می‌زند. وزارت بازرگانی چین روز یک‌شنبه اعلام کرد که وضع تعرفه‌های تازه بر کالاهای آمریکایی «اقدامی عادلانه» است.

اقدامات اقتصادی اخیر دولت آمریکا در برابر چین، و وضع تعرفه‌های تازه، در کنار دیگر تغییرات در کابینه دولت ایالات متحده، به نگرانی‌ها از وقوع «جنگ تجاری»، دامن زده و این موضوع خود بر بر بازارهای بورس، اوراق قرضه و نفت تاثیر گذاشته است.

این جنگ تعرفه ای فارغ از صدماتی که به صنایع و واحدهای تولیدی چین و آمریکا وارد می کند برخی کشورهای واسط میان این دو کشور را نیز دچار صدمات مالی خواهد کرد.

بر اساس گزارشات سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) کشورهایی از قبیل تایوان، مالزی، سنگاپور، عربستان سعودی، فیلیپین به دلیل حضور در بخشی از فرآیند تجاری بین آمریکا و چین با قطع یا کاهش این روابط تجاری متضرر خواهند شد.

عناوین برگزیده