تاریخ: ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۱۷
بازدید: ۱۳۰
کد خبر: ۱۳۱۸۷۲
سرویس خبر : انرژی
مشاور عالی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری:

اقتصاد ما وابسته به نفت است/ معاونت علمی فناوری ریاست جمموری آماده همکاری با نظام مهندسی معدن است

می متالز - مشاور عالی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در هجدهمین اجلاس سالیانه هیات عمومی سازمان نظام مهندسی معدن ایران گفت: یکی از معضلات کشور خام فروشی است که در بخش معدن و نفت وجود دارد. متاسفانه اقتصاد کشور اعتیاد نفتی پیدا کرده است، بنابرین تا چه زمانی می‌توان به آن اتکا کرد؟
اقتصاد ما وابسته به نفت است/ معاونت علمی فناوری ریاست جمموری آماده همکاری با نظام مهندسی معدن است

مهدی زاده

به گزارش می متالز، کامبیز مهدی زاده در ادامه افزود: سیاستگذاری برای سرمایه نفتی کشو توسط کسی دیگر انجام میشود و نمیتوان به آن تکیه کرد.

وی افزود: مقام معظم رهبری نیز بارها تاکید کرده اند که معدن می‌تواند جایگزین نفت شود.زیرا با تکیه بر اقتصاد نفتی نمیتوان به پیش رفت.

مهدی زاده گفت: باید به سمت اقتصاد فناورانه به پیش برویم. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این زمینه اقداماتی انجام داده و ساختارها را تغییر داده است.

به گفته وی، زمانی ملاک پیشرفت کشورها تعداد کارخانه های سیمان و ذوب بود اما امروز فناوری است و ما باید به سمت حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و شتابدهنده به پیش برویم‌.همچنین شاهدیم که امروزه بسیاری از کشورها با ترکیب منابع طبیعی و فناوری ها به پیشرفت رسیده اند. ما نیز در ایران باید از خام فروشی دور شده و به سمت فرآوری برویم.چراکه معضل اصلی امروز در بخش معدن عدم سرمایه گذاری است.

وی در ادامه تاکید کرد: باید به سمت اکتشاف عمیق برویم و استراتژی و راهبردجدید در این بخش تعیین کنیم. یکی از این استراتژی‌ها اقیانوس آبی است که بر اساس آن فضای خالی که رقبا به آن توجه نکردند با خلق فناوری و دانش آن را پر کنیم.

به گفته مهدی زاده، معدن اهمیت راهبردی و کیفی دارد و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز اخیرا تفاهمنامه ای را با نظام مهندسی امضا رسانده و آماده همکاری با این سازمان است.

عناوین برگزیده