تاریخ: ۰۷ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۳۵
بازدید: ۲۰۸
کد خبر: ۱۳۲۹۸۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ترخیص کالاهای انباشته در گمرک محرک تقاضای ارز نیست

می متالز - وزیر امور اقتصاد و دارایی در شورای گفت‌وگو اعلام کرد: موضوع ترخیص کالاهای انباشته از گمرک، به هیچ وجه چیزی نیست که بخواهد محرک تقاضای ارز باشد.
ترخیص کالاهای انباشته در گمرک محرک تقاضای ارز نیست

به گزارش می متالز، فرهاد دژپسند امروز (دوشنبه، هفتم مهرماه) در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در اتاق بازرگانی ایران، درباره ترخیص کالاهای دپو شده از گمرکات گفت: گزارش مفصلی در نشست چهارشنبه هفته گذشته هیات دولت، به اعضای دولت ارائه شد که این گزارش برگرفته از آمار گمرک بود.

وی افزود: در این نشست مقدار موجودی کالاهای اساسی، مواد اولیه و کالاهای مورد نیاز خط تولید به تفکیک ‌مطرح و بحث مفصلی شد تا فرآیند ترخیص کالاها از گمرکات تسهیل شود.

وزیر امور اقتصاد و دارایی تصریح کرد: روز شنبه معاون اول رئیس جمهوری به اتفاق برخی وزیران و رئیس کل بانک مرکزی از بندر شهید رجایی بازدید کردند بنابراین این موضوع به هیچ وجه چیزی نیست که بخواهد محرک تقاضای ارز باشد.

دژپسند گفت: نخست این موضوع مشمول کالاهایی تا پیش از پنجم مهر است و شامل پس از آن نمی‌شود و همچنین مشمول کالاهای گروه چهار نیست.

وی گفت: برای تسهیل ترخیص کالاهای مانده در گمرک نگرانی بابت تحریک تقاضای ارز نیست، زیرا این موضوع شامل کالاهای اساسی و خط تولید است و بنابراین تقاضای ارز را افزایش نمی‌دهد.

وزیر امور اقتصاد و دارایی افزود: در شرایط ویژه اقتصادی تصمیم گرفته شده تا شرایطی فراهم شود که کالاهای اساسی و مواد اولیه تولید در گمرکات نماند، ضمن اینکه بعضی از اقلام مانده در گمرکات فاسد شدنی بود و بنابراین اتخاذ تدابیری برای ترخیص آنها می‌تواند مفید باشد.

دژپسند تصریح کرد: دولت درباره جلوگیری از تحریک تقاضای ارز اتفاق نظر دارد و بنابراین درباره تصمیم‌گیری ترخیص کالا از مناطق آزاد نیز در دولت باید تصمیم‌گیری شود.

عناوین برگزیده