تاریخ: ۰۷ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۹:۱۹
بازدید: ۲۶۷
کد خبر: ۱۳۳۳۷۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
تولیدکنندگان و فعالان بازار فولاد پاسخ دادند

سه دلیل اصلی نوسانات و افزایش قیمت فولاد و آهن در بازار چیست؟

می متالز - تولیدکنندگان و فعالان بازار فولاد سه دلیل اصلی نوسانات و افزایش قیمت فولاد و آهن در بازار را تشریح کردند.
سه دلیل اصلی نوسانات و افزایش قیمت فولاد و آهن در بازار چیست؟

دلایل افزایش و نوسانات قیمت فولاد و آهن در بازار

به گزارش می متالز، در پنج ماهه نخست سال جاری مجموع تولید محصولات فولادی، ۸ میلیون و ۷۹۶ هزار تن بوده است که رشد ۳ درصدی را تجربه کرده است.

اما در این میان علیرغم شرایط تحریم و کرونا که موجب کمبود تقاضا نسبت به سال ۹۸ شده است، قیمت آهن و فولاد با نوسانات زیادی روبرو بوده است بخصوص در یک ماه اخیر که فعالان این حوزه را نیز متعجب کرده است.

اما سوال اینجاست که دلیل این میزان از افزایش و نوسانات قیمت فولاد در بازار چیست، سوالی که پاسخ آن را خبرنگار خبرگزاری صنایع از چند فعال این حوزه جویا شده است.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد/ عدم ثبات مدیریت و افزایش قیمت ارز

 

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در پاسخ به سوال فوق با اشاره به نوسانات قیمت آهن در بازار، اظهار داشت: علت اصلی این است که وزارت صنعت در حال حاضر یک متولی با اختیارات لازم را ندارد و وزیر آن هنوز مشخص نشده است.

علت دوم این افزایش و نوسانات در بازار آهن را باید در نوسانات نرخ ارز جستجو کرد.

هر چقدر بازار ارز نوسان داشته باشد، تاثیر مستقیم خود را بر روی بازار آهن و فولاد و مشتقات آن می‌گذارد.

نادر سلیمانی در بخش دیگری از توضیحات خود پیرامون راهکارهای منطقی کردن بازار نیز، گفت: ثبات مدیریتی، یک موضوع مهم در بازار است، زمانی که بلاتکلیفی در وزارت صنعت وجود دارد، ثباتی در بازار عرضه و تقاضا ایجاد نمی‌شود.

البته با این حال بدلیل تجربه کافی آقای سرقینی که سرپرست وزارت صنعت را برعهده دارد مشکلاتی که وجود دارد در حال کنترل است وگرنه شاهد جا به جایی افسار گسیخته قیمت‌ها بودیم.

مدیرعامل شرکت فولاد جنوب/ نوسانات ارزی

 

مدیر عامل شرکت فولاد جنوب نیز در خصوص دلایل افزایش قیمت آهن و فولاد در بازار، اظهار داشت: آهن و فولاد ارتباط مستقیمی با نرخ ارز دارد، دلیل آن هم این است که نوسانات نرخ ارز روی خرید تجهیزات، لوازم یدکی و بعضی از مواد اولیه اثر می‌گذارد و این نوسان قیمت آهن و فولاد نیز به همین دلیل است.

 

احمد دنیانور در رابطه با راهکار منطقی کردن قیمت‌ها نیز خاطرنشان کرد: تا نرخ ارز به نقطه ثبات نرسد و اقتصاد سلامت نشود، نباید انتظار ثبات قیمت در بازار آهن و فولاد را داشت.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد/ دو دلیل افزایش قیمت فولاد

 

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد در خصوص افزایش قیمت آهن و فولاد در بازار گفت: دو دلیل اصلی برای افزایش و نوسانات قیمت در بازار آهن و فولاد وجود دارد، اول تغییرات نرخ ارز و دوم سیاست‌های توزیعی است که در حال حاضر از انسجام و زمینه‌ واحدی برخوردار نیست.

سید رسول خلیفه سلطان در ادامه افزود: به اصطلاح نظم عرضه و تقاضا با توجه به اینکه از طریق بورس انجام می‌شود و عملا در زنجیره، تولیدکنندگان محصولات را تولید می‌کنند و به یک خریدار می‌دهند که آن خریدار با قیمت بالاتر در بازار آزاد محصولات را می‌فروشد.

در این میان هر کدام احساس ارزان فروشی دارند یا فکر می‌کنند با یک شرایط بهتری می‌توانند بفروشند.

 

انسجام و عدالت در سیستم توزیع فولاد

 

وی در ادامه تصریح کرد: در بورس، کالاها به طور نسبی ارزان‌تر از بیرون فروش می‌رود و با یک شرایط خاص، البته گاهی قیمت بورس نسبت به قیمت کف بازار بیشتر است.

ولی به هر جهت یک انتظارات تورمی در بازار فولاد یا هر کالای دیگری وجود دارد که هر شخصی نسبت به شرایط انتظار دارد از بورس خریداری کند و محصول را گران‌تر بفروشد، این موضوع باعث احساس بد فروشنده در بورس شده است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد در بخش پایانی توضیحات خود با بیان اینکه سیاست به گونه‌ای نیست که یک انسجام و عدالتی در کل زنجیره حاکم باشد، اظهار داشت: بعضی‌ها از عرضه در بورس طفره می‌روند و عملا آنهایی که می‌خرند احساس می‌کنند باید محصولی که خریداری شده است را گران‌تر بفروشند و در حق مشتری بی‌انصافی کنند.

این فضای روانی را باید تغییر داد که در حال حاضر بحث روی آن زیاد است.

کارهایی در شورای وابسته، مجلس و وزارت صنعت در حال انجام است که امیدواریم طی روزهای آینده، اصلاحاتی در این سیاست‌ها صورت گیرد که مقداری از این مسائل حل ‌شود.

 

مدیرعامل سابق شرکت ملی فولاد / نوسانات ارزی عامل سوء‎استفاده دلالان

 

مدیرعامل سابق شرکت ملی فولاد نیز در خصوص بازار تولیدات فولاد و آهن، اظهار داشت: تولید ما در حال حاضرخوب است و مشکلی در آن نیست.

در حال حاضر با توجه به شرایط تحریم‌ها، پروژه‌های عمرانی نسبت‌ به سال‌های قبل فعال نیستند و تقاضا بالایی وجود ندارد و در کل به لحاظ مصرف و تولید مشکلی وجود ندارد.

حسن یونسیان در خصوص تغییرات هر روزه قیمت‌ها در بازار، گفت: این نابسامانی موجود کمی کنترلی است، یعنی اگر کنترل درستی روی آن انجام شود.

البته بیشتر نوسانات این روزهای بازارفولاد به دلیل نوسانات ارز است که موجب این وضع در بازار شده است.

 

سواستفاده دلالان از نوسانات ارزی

 

مشاور بومی‌سازی رییس هیات عامل ایمیدرو در پایان با تاکید بر اینکه نه تنها در تولید و تقاضا هیچ مشکلی وجود ندارد، بیان داشت: این نوسانات بازار باعث سواستفاده هر روز سفته بازها و دلالان از این موضوع شده است.

نوسانات بازار ارز موجب شده که سفته بازها و دلالان کنترل بازار را بدست گیرند و جالبه که این پول اصلا به تولیدکنندگان نمی‌رسد و یک ریال آن به جیب تولیدکننده اصلی نمی‌رود.

با قیمتی که تولیدی‌ها عرضه می‌کنند، اگر با افزایش درصدی هم به دست مردم برسد فوق العاده بازار منظم است و مردم اذیت نمی‌شوند ولی واقعیت این است که قیمت بازار و قیمت کارخانه به شدت تفاوت دارد.

 

 دلایل نوسانات قیمت فولاد و آهن در بازار

 

در نهایت با توجه به توضیحات فعالان بازار آهن و فولاد می‌توان گفت، نوسانات ارزی و نبود یک مدیریت کارامد در سیستم توزیع از دلایل اصلی نوسانات بازار آهن و فولاد در روزها و ماه‌های اخیر است البته جای امیدواری است با مشخص شدن وزیر صنعت، اصلاح روند توزیع و ثبات نسبی ارز، این نوسانات در بازار آهن و فولاد نیز پایان یابد.

عناوین برگزیده