به گزارش می متالز، محمدمهدی توسلیپور با بیان اینکه اقتصاد ایران طی سالهای اخیر در حال حرکت از اقتصاد مبتنی بر نفت به سوی اقتصاد مبتنی بر محور گاز است و با شتاببخشی در بهرهبرداری از میدان مشترک پارس جنوبی و تکمیل فازهای در حال توسعه آن، نقش گاز طبیعی بیش از پیش در مدیریت کلان اقتصادی کشور، نمود پیدا میکند، گفت: در مسیر مشخصی که برای بهرهگیری از ظرفیت بالقوه و بالفعل پیمانکاران، سازندگان و تولیدکنندگان تجهیزات و کالاها در داخل کشور، مدیریت نقدینگی و هزینهکرد مناسب منابع مالی توسط وزارت نفت در سال ۹۲ ترسیم شد، بر مبنای برداشت حداکثری از میدان مشترک پارس جنوبی علیالخصوص در بلوکهای مرزی، توسعه فاز ۱۴ به دلیل قرارگیری در شمالیترین بلوک مخزنی، در اولویت آخر و پس از فازهای ۱۳ و ۲۲، ۲۳ و ۲۴ قرار گرفت.
وی مهمترین اقدامات صورتگرفته برای تحقق اهداف طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی را توسعه کامل بخش فراساحلی عنوان کرد و گفت: با توجه به اهمیت برداشت سهم ایران از میادین مشترک و دستیابی به اهداف اصلی طرح که برداشت روزانه ۲ میلیارد فوت مکعب گاز غنی (معادل ۵۶ میلیون مترمکعب) از موقعیت ۴ سکوی دریایی بود، مقرر شد تا در طرح توسعه فاز ۱۴ ابتدا بر روی بخش فراساحلی تمرکز جدی صورت گیرد، بدین ترتیب با تلاش شبانهروزی پیمانکاران و کارفرمای پروژه در بخش دریایی اجرای عملیات حفاری چاههای گازی، عملیات احداث خطوط لوله دریایی، عملیات ساخت، نصب و راهاندازی ۴ سکوی گازی در موقعیت مخزنی این فاز انجام شد، به طوری که در اردیبهشتماه سال ۹۷ نخستین سکوی دریایی، در آبانماه همین سال دومین سکو، در دیماه سال ۹۸ سومین عرشه گازی و در اسفندماه سال گذشته آخرین سکوی بهرهبرداری این طرح عملیاتی شد و در کنار تکمیل چاهها و راهاندازی دو رشته خط لوله انتقال گاز از دریا به پالایشگاه خشکی، در مجموع تاکنون ۲۲.۵ میلیارد مترمکعب گاز از موقعیت بلوک مخزنی این طرح استخراج و با استفاده از ظرفیت آزاد پالایشگاههای مستقر در منطقه پارس ۲ (پالایشگاههای فاز ۱۲ و ۱۹) شیرینسازی و به شبکه سراسری گاز تزریق شده است.
مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی پیشرفت کلی این طرح را ۸۸.۶۶ درصد اعلام کرد و با بیان اینکه سیاست وزارت نفت طی هفت سال اخیر مبتنی بر توسعه فازهای باقیمانده پارس جنوبی و افزایش سهم گاز طبیعی در سبد انرژی کشور بوده است، افزود: با این حال به دلیل چالشهایی که از محل تشدید تحریمهای ظالمانه بینالمللی علیه کشور در سالهای متمادی حادث شده است، تا حدودی امکان دسترسی به برخی از اقلام حیاتی ساخت خارج از جمله کمپرسورها، سیستمهای کنترل و ابزار دقیق، توربواکسپندرها، لولههای CRA و… را با موانعی مواجه کرده است.
وی همچنین عدم چابکی در ساختار دولتی پیمانکار طرح و طولانی شدن فرآیند تأمین کالا را از دیگر چالشهای پیش روی توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی برشمرد و تأکید کرد: بیثباتی مدیریتی در شرکت پیمانکار به عنوان راهبر کنسرسیوم و انتصاب ۹ مدیرعامل از سال ۸۹ تا کنون منجر به نقض تصمیمات مدیران قبلی و به تبع آن دوبارهکاریهای فراوان شده است، با این حال وزارت نفت به دلیل اهداف عالیه تقویت پیمانکاران و افزایش سطح توان شرکتهای داخلی، بدون در نظر گرفتن اختیار خلع ید، مصمم است تا این طرح را که از نیمه راه گذشته، با تجمیع توان ملی، تعامل، همگرایی و همافزایی در میان پیمانکاران فعلی به سرانجام برساند.
توسلیپور با اشاره به پیشرفت ۸۴ درصدی بخش پالایشگاهی طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی، سفارشگذاری کلیه کالاهای فاقد سفارش، تعیین تکلیف و سفارشگذاری مجدد برخی از کالاهای اصلی و استفاده از ظرفیت هر یک از اعضای کنسرسیوم جهت عبور از هزارتوی موانع بلند تحریم در تأمین کالا را از جمله اقدامات انجام شده در ماههای گذشته برشمرد و گفت: بر اساس سنگنشانههای تعریف شده، تا پایان سال جاری واحدهای یوتیلیتی (سرویسهای جانبی شامل آب، برق، بخار)، واحد ذخیرهسازی میعانات گازی، واحد آبگیر مستقل، مشعلهای پالایشگاه و… تکمیل و راهاندازی میشوند.
این مقام مسوول در شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به تلاش حداکثری کلیه عوامل اجرایی این طرح در بخش کارفرمایی و پیمانکاری پیشبینی کرد هر چهار ردیف شیرینسازی پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی تا پایان نیمه اول سال آینده به طور کامل به بهرهبرداری برسد.