به گزارش می متالز، سعید صبوری با بیان این مطلب تصریح کرد: دلالان و واسطهها اسناد موردنیاز واحدهای غیرفعال را نیز تهیه و کارگزاران آنها به عنوان تولیدکننده در بورس شرکت و خرید میکنند ازاینرو مواد اولیه به جای تولیدکنندگان نصیب دلالها میشود و تولیدکننده مجبور است این مواد را از واسطهها تهیه کند.
وی با بیان اینکه قدرت مالی تولیدکننده واقعی محدود و در حد خرید ۲۰ تا ۲۰۰ تن مواد اولیه در بورس است اضافه کرد: در این بین واسطهها به راحتی هزار تا ۲ هزار تن ماده اولیه را از بورس خریداری میکنند و بعد از آن با عرضه کمی که در بورس صورت میگیرد کار به رقابت و افزایش ۶۰ تا ۷۰ درصدی قیمت در بورس میانجامد ازاینرو واسطهها کالاهای خریداری شده از بورس را با قیمتهای دلخواه در بازار آزاد به فروش میرسانند.
رئیس کمیته نقدینگی انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور گفت: مجموعه زنجیره تامین حدود ۳۴ هزار میلیارد تومان بدون تعدیل قیمت از خودروسازان مطالبه دارند که از این میزان ۱۵ هزار میلیارد تومان مطالبات معوق است.
صبوری افزود: اگر نقدینگی به قطعه سازان تزریق و مطالبات آنها پرداخت نشود قطعه سازان مجبورند مواد اولیه مورد نیاز را به صورت مدتدار و با قیمت بالاتر خریداری کنند که این موجب زیان قطعه سازان و افزایش قیمت تمام شده میشود این در حالی است که قطعه سازان اگر از بورس هم خرید کنند باید قبل از خرید پول را به صورت نقد واریز کنند و کالای موردنظر دو تا سه ماه بعد برای آنها ارسال میشود.