تاریخ: ۱۱ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۰۳
بازدید: ۱۵۳
کد خبر: ۱۳۴۰۰۶
مهمترین عناوین اقتصادی ۱۱ مهر

تکمیل ایستگاه‌ مرزی راه‌آهن ایران- افغانستان تا پایان پائیز امسال/ ارزش صادرات غیرنفتی به ۱۳ میلیارد و ۵۶۶ میلیون دلار رسید

می متالز - الزام ناشران به معرفی بازارگردان ، ارزش صادرات غیرنفتی به ۱۳ میلیارد و ۵۶۶ میلیون دلار رسید، تکمیل ایستگاه‌ مرزی راه‌آهن ایران- افغانستان تا پایان پائیز امسال، ۳۱ درصد متقاضیان، تسهیلات رونق تولید گرفتند برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.
تکمیل ایستگاه‌ مرزی راه‌آهن ایران- افغانستان تا پایان پائیز امسال/ ارزش صادرات غیرنفتی به ۱۳ میلیارد و ۵۶۶ میلیون دلار رسید

به گزارش می متالز، مهمترین اخبار اقتصادی امروز جمعه ۱۱ مهرماه شبستان به شرح زیر است:

ارزش صادرات غیرنفتی به ۱۳ میلیارد و ۵۶۶ میلیون دلار رسید

مهدی میراشرفی، معاون وزیراقتصاد و رییس کل گمرک ایران در تشریح تجارت خارجی کشور در نیمه اول سال، اظهار کرد: مبادلات تجاری ایران با کشور‌های خارجی در ۶ ماهه نخست امسال به ۳۰ میلیارد و ۳۴۹ میلیون دلار و ۶۲ میلیون و ۸۴۲ هزار تن رسید.

رئیس کل گمرک ایران گفت: سهم صادرات قطعی کالا‌های غیرنفتی به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون احتساب صادرات از محل تجارت چمدانی در این مدت بالغ بر ۴۶ میلیون و ۳۱۸ هزار تن به ارزش ۱۳ میلیارد و ۵۶۶ میلیون دلار بود که بنزین همچنان در صدر کالا‌های صادراتی کشور در نیمه نخست امسال قرار دارد و پلی‌اتیلن، گرید فیلم، متانول و اوره بعد از بنزین ۴ قلم نخست کالای صادراتی کشور بودند.

وی در خصوص مقاصد صادراتی کشور بیان کرد: پنج کشور عمده صادراتی ایران در نیمه نخست سال، به ترتیب چین با ۱۳ میلیون و ۱۱۱ هزار تن کالا به ارزش بیش از ۳ میلیارد و ۷۰۹ میلیون دلار و سهم ۲۷.۳ درصدی، عراق با ۹ میلیون و ۲۸۱ هزار تن به ارزش ۲ میلیارد و ۹۷۱ میلیون دلار و سهم ۲۱.۹ درصدی، امارات متحده عربی با ۷ میلیون و ۱۶۴ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۹۳۳ میلیون دلار و سهم ۱۴.۲ درصدی، افغانستان با ۳ میلیون و ۳۳۲ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۱۰۳ میلیون دلار و سهم ۸.۱ درصدی و ترکیه با یک میلیون و ۴۴۹ هزار تن به ارزش ۷۳۱ میلیون دلار و سهم ۵.۳ درصدی بودند.

میراشرفی تصریح کرد: مجموع صادرات کشور با این ۵ مقصد، ۱۰ میلیارد و ۴۴۸ میلیون دلار است که از لحاظ وزنی بیش از ۷۲ درصد و از لحاظ ارزش بیش از ۷۴ درصد صادرات را به خود اختصاص داده است.

الزام ناشران به معرفی بازارگردان

بر اساس ابلاغیه مدیر نظارت بر ناشران مطابق مصوبه ۱۳۹۹/۷/۷ هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، کلیه ناشران ثبت شده نزد سازمان موظفند ظرف مهلت ابلاغی از سوی بورس اوراق بهادار تهران یا فرابورس ایران نسبت به انعقاد قرارداد بازارگردانی و معرفی بازارگردان به بورس اوراق بهادار تهران یا فرابورس ایران اقدام کنند.

در این ابلاغیه آمده است: در صورت عدم اجرای این ابلاغیه از سوی ناشران، ناشر متخلف محسوب و به یک یا چند نوع از ضمانت اجرا‌های ذیل محکوم می‌شوند.

الف-تذکر

ب-اخطار

پ-محدودیت موقت یا دائم در دسترسی به سامانه معاملات

ت-تعلیق یا لغو مجوز‌های صادره توسط سازمان

ث-محرومیت دریافت خدمات از ارکان بازار سرمایه برای مدت معین

ج-جریمه نقدی

چ-محرومیت از تصدی در هیئت مدیره اشخاص تحت نظارت

ح-سلب صلاحیت

خ-لغو پذیرش

تکمیل ایستگاه‌ مرزی راه‌آهن ایران- افغانستان تا پایان پائیز امسال

«خیر اله خادمی» افزود: ساخت راه‌آهن خواف – هرات تا پایان فصل پائیز امسال به اتمام می‌رسد و این پروژه در زمان مقرر افتتاح و به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: اکنون ساخت این پروژه ریلی مراحل پایانی خود را طی می‌کند به‌ طوری که روسازی و زیرکوبی آن در حال انجام است.

خادمی خاطرنشان کرد: ۱۲۵ کیلومتر از این مسیر ریلی مشکلی ندارد و در حال حاضر ایستگاه‌های راه‌آهن مرزی بین دو کشور ایران و افغانستان نیز در حال احداث هستند که در پائیز امسال برای بهره‌برداری آماده می‌شوند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور گفت: تعهدات ایران در این پروژه مراحل پایانی خود را طی می‌کند اما بخشی از ساخت این مسیر ریلی در تعهد کشور افغانستان است که هنوز کار آن انجام نشده است. هر چند گفته می‌شود که قرار است مسوولان افغان کارشان را به زودی انجام دهند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تقاضای ما از کشور افغانستان این است که هر چه زودتر این مسیر ریلی را احداث کند زیرا این اتصال ریلی هم برای خود کشور افغانستان مهم است و هم می‌تواند افغانستان را به جمهوری اسلامی ایران و بنادر جنوبی و شمالی و حتی سایر کشورهای همسایه متصل کند.

خط ریلی خواف – هرات علاوه بر آنکه از لحاظ حمل ‌و نقل داخلی بار و مسافر اهمیت دارد، از منظر اتصال کشور افغانستان از طریق شبکه ریلی جمهوری اسلامی ایران به آب‌های آزاد و حتی کشورهای اروپایی، اهمیت بسیار بالایی دارد و از سوی دیگر حمل و ترانزیت بار و کالا به کشور افغانستان و در ادامه به کشورهای شرقی آسیا نیز برای ایران بسیار مهم ارزیابی می‌شود.

این پروژه به طول حدود ۱۹۱ کیلومتر، به صـورت یـک خطه، بـا سرعـت  ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برای مسافری و ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت برای باری، از کیلومتر ۲۴ راه آهن سنگان – تربت حیدریه  در نزدیکی ایستگاه خواف شروع و در منطقه نسبتاً کم عارضه و هموار پیش می‌رود. مسیر این راه آهن در کیلومتر ۱۲ جاده تایباد – خواف و در کیلومتر ۲۱، جاده معدن سنگان را به صورت زیرگذر قطع می‌کند.

۳۱ درصد متقاضیان، تسهیلات رونق تولید گرفتند

جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد که در ۵ ماهه اول امسال حدود ۳۱ درصد از کل ثبت نام کنندگان دریافت تسهیلات رونق تولید دریافت کرده اند. بر اساس این آمار در پنج ماهه اول امسال بیش از ۲۷۷۱ میلیارد تومان در قالب ۱۲۵۲ فقره تسهیلات برای تامین مالی بنگاه‌های تولیدی کوچک، متوسط و طرح‌های نیمه تمام با پیشرفت بالای ۶۰ درصد، در راستای اقتصاد مقاومتی و بیش از ۲۷۴۶ میلیارد تومان تسهیلات برنامه تولید و اشتغال (تبصره ۱۸) در قالب ۴۶۳ فقره به استان‌های مختلف پرداخت شده است.

 در این مدت ۴۰۴۴ مورد ثبت نام برای استفاده از تسهیلات رونق تولید انجام شده که ۲۲۷۲ مورد برای دریافت بیش از ۷۱۱۵ میلیارد تومان تسهیلات به بانک‌ها معرفی شدند و در نهایت ۱۲۵۲ فقره تسهیلات به ارزش بیش از ۲۷۷۱ میلیارد تومان پرداخت شده است؛ یعنی حدود ۳۱ درصد از کل ثبت نام کنندگان موفق به دریافت این تسهیلات شدند.

همچنین در پنج ماهه اول امسال ۱۶۵۹ مورد ثبت نام برای استفاده از تسهیلات برنامه تولید و اشتغال انجام شده که ۸۶۷ مورد برای دریافت تسهیلات ۶۵۲۱ میلیارد تومانی به بانک معرفی شده اند.  در نهایت ۴۶۳ مورد پرداخت تسهیلات به ارزش ۲۷۴۶ میلیارد تومان صورت گرفته است؛ یعنی حدود ۲۸ درصد از کل ثبت نام کنندگان موفق به دریافت این تسهیلات شدند.

در این میان بیشترین پرداختی تسهیلات رونق تولید مربوط به استان سمنان با مبلغ نزدیک به ۵۴۷ میلیارد تومان، گیلان با ۳۸۰ میلیارد تومان و همدان با ۲۴۷ میلیارد تومان بوده است. بیشترین تسهیلات تولید و اشتغال نیز به قم، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی پرداخت شده؛ به‌طوری که مبلغ پرداختی به این استان‌ها به ترتیب ۲۸۷ میلیارد تومان، ۲۶۶ میلیارد تومان و ۲۲۹ میلیارد تومان بوده است.

کالاهای رسوب کرده در گمرک حداکثر ۳ ماهه ترخیص می‌شوند

«مهرداد جمال ارونقی» افزود: با توجه به تاکید معاون اول رییس جمهوری بر تعیین تکلیف و ترخیص فوری کالاهای موجود در گمرکات و بنادر و پس از تشکیل جلسات کارشناسی بین نمایندگان تام الاختیار گمرک، وزارت صنعت، بانک مرکزی و سازمان بنادر و دریانوردی، درخصوص واردات اعتباری کالاهای اساسی مقرر شد شماره ثبت سفارش در فهرست اعلامی وزارتخانه مربوطه باشد.

وی بیان‌داشت: همچنین مقرر شد در مدت ۴۵ روز پس از تخصیص ارز، کل کالا از گمرک ترخیص قطعی و رفع تعهد واردات انجام شود و پس از رسید مالی پروانه گمرک، بانک مرکزی متعهد به تامین ارز حداکثر در مدت زمان سه ماه است.

به گفته این مقام مسوول، مقرر شد معادل ریالی ارز تخصیص یافته توسط بازرگان به بانک عامل پس از تخصیص ارز واریز شود و بانک عامل و بانک مرکزی، به محض دریافت فهرست اشاره شده اقدام به تخصیص ارز کرده و پس از ارائه اسناد به بانک عامل، اقدام به ثبت برات بدون تعهد و صدور اعلامیه تامین ارز خواهد کرد.

وی اظهارداشت: در صورتی که در زمان ۴۵ روزه یاد شده، کالا مشمول ارز با نرخ ترجیحی باشد، نرخ ارز ترجیحی توسط بانک مرکزی تضمین می‌شود.

ارونقی گفت: مقرر شد درخصوص کالای اساسی موجود در بنادر و اماکن گمرکی تا تاریخ پنجم مهرماه ۹۹ که امکان بهره‌گیری از بند فوق را ندارند، با اعلام ثبت سفارش ها توسط وزارت صنعت در اولویت تخصیص و تامین ارز قرار گیرند.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک افزود: همچنین مقرر شد سازمان بنادر و دریانوردی به شرکت‌های کشتیرانی الزام کند در زمان صدور، احراز و انتقال مالکیت قبض انبار به هر شخصی اعم از حقیقی و حقوقی، ضمن دریافت کد ملی یا شناسه ملی صاحب کالا، در صورتی که صاحب کالا قصد واردات قطعی آن را داشته باشد، شماره ثبت سفارش از ایشان دریافت و در سامانه سازمان بنادر ثبت کند.

عناوین برگزیده