تاریخ: ۳۱ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۲۷
بازدید: ۱۱۵
کد خبر: ۲۵۵۷۸۵

مدیرعامل شرکت راه آهن: نظام حمل و توزیع کالا‌های اساسی اصلاح می‌شود

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت راه آهن با اعلام امضای تفاهمنامه همکاری بین وزارت راه و وزارت جهاد کشاوزی، این تفاهم‌نامه را نقطه آغازی برای اصلاح و بهینه‌سازی نظام حمل و توزیع کالا‌های اساسی در کشور دانست.

به گزارش می‌متالز، سید میعاد صالحی، از انعقاد تفاهمنامه همکاری بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت جهاد کشاورزی به منظور ایجاد تسهیل در تجارت کالا‌های اساسی با اولویت حمل و نقل ریلی خبر داد وبا اشاره به بند‌هایی از این تفاهمنامه مبنی بر تعهد وزارت جهاد کشاورزی جهت در اولویت اول قرار دادن حمل و نقل ریلی برای حمل کالا‌های اساسی از مبادی ورودی کشور، عنوان کرد: اولویت حمل و نقل ریلی برای حمل کالا‌های اساسی در سفر استانی به هرمزگان و بازدید از بندر شهید رجایی در دیماه سال گذشته و سپس گفتگو با وزیر محترم جهاد کشاورزی مورد تاکید قرار گرفت.

صالحی ادامه داد: در آن سفر بر لزوم شکستن انحصار ۱۵ ساله یک شرکت برای حمل کالا‌های اساسی در داخل کشور و افزایش رقابت‌پذیری و ایجاد جهش در ظرفیت حمل ریلی کالا‌های اساسی تاکید شدکه با حمایت و پیگیری مهندس رستم قاسمی وزیر محترم راه و شهرسازی و همچنین با حمایت دکتر ساداتی نژاد، وزیر محترم جهاد کشاورزی این تفاهم‌نامه در هفته گذشته به امضاء رسید.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در سال‌های اخیر در برخی از شرایط حساس، حمل و توزیع کالا‌های اساسی دچار اختلال می‌شد. با توجه به اینکه فقط یک شرکت اجازه حمل کالا‌های اساسی را در داخل کشور در دست داشت، این انحصار باعث کندی ترخیص کالا‌های اساسی وارد شده به کشور می‌شد و یکی از دلایل رسوب حجم بالایی از کالا‌های اساسی در گمرکات و بنادر کشور، همین انحصار بود.

صالحی در خصوص حمل جاده‌ای کالا‌های اساسی گفت: در رویکرد لجستیک نوین که در جهان مورد اتفاق نظر کارشناسان و مجامع علمی است؛ حمل جاده‌ای از طریق مبادی ورودی و خروجی کشور برای انتقال در شریان‌های اصلی در مسافت‌های طولانی به دلایل متعدد از جمله افزایش ترافیک، سوانح و تلفات جاده‌ای، افزایش هزینه حمل (به ویژه با احتساب هزینه‌های ناشی از میزان مصرف انرژی)، قابلیت اطمینان پایین‌تر در حمل انبوه و توزیع کالا‌های اساسی به ویژه در شرایط حاد آب وهوایی مناسب نیست.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن ادامه داد: استفاده از شیوه حمل و نقل جاده‌ای برای حمل و توزیع مویرگی در مسافت‌های کوتاه و پوشش و تکمیل شبکه حمل و توزیع برای نقاطی که حمل ریلی میسر نیست عملکرد بهینه، هزینه کمتر، قابلیت اطمینان بهتر و ایمنی بالاتری را ایجاد می‌کند.

وی افزود: بر اساس این مبنا، تفاهم‌نامه منعقد شده، نقطه آغازی برای اصلاح و بهینه‌سازی نظام حمل و توزیع کالا‌های اساسی و ایفای نقش موثر حمل و نقل ریلی و ترکیبی و پیاده‌سازی شیوه نوین لجستیک در کشور خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، این تفاهمنامه به منظور استفاده بهینه از موقعیت استراتژیک کشور در حمل و نقل دریایی، ریلی و جاده‌ای و در نظر گرفتن شرایط تحریم برای تأمین کالا‌های اساسی از کشور‌های هدف خصوصا اوراسیا و آسیای میانه و در نظر گرفتن شرایط و امکانات ریلی بین المللی و بنادر شمالی و جنوبی ایران از نظر امکانات و تجهیزات بندری، ریلی و جاده‌ای منعقد شده است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده