تاریخ: ۱۳ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۰۴
بازدید: ۳۵۰
کد خبر: ۱۳۴۱۱۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو هیات‌ مدیره شرکت پالایش نفت اصفهان:

بهره‌برداری پروژه تصفیه گازوئیل «شپنا» در آینده‌ای نزدیک

می متالز - عضو هیات‌ مدیره شرکت پالایش نفت اصفهان (شپنا) از پیشرفت بیش از 40 درصدی پروژه تصفیه گازوئیل خبر داد و گفت: پروژه تصفیه گازوئیل، بالغ‌بر 88/44 درصد پیشرفت داشته است وتمام 20 میلیون لیتر گازوئیل تولیدی شپنا، مطابق با استاندارد بین‌المللی یورو 5 خواهد شد. و در ابتدای سال 1400 به بهره‌برداری می‌رسد.
بهره‌برداری پروژه تصفیه گازوئیل «شپنا» در آینده‌ای نزدیک

به گزارش می متالز، مهدی صرامی با اعلام این خبر گفت:  این طرح در حال نهائی شدن مراحل نصب و پیش راه‌اندازی است، هدف از اجرای آن را بهبود فرآیندهای عملیاتی و افزایش کیفیت سوخت‌های تولیدی و حذف ترکیبات سولفور از دیزل تولیدی و تصفیه گازوئیل است و با بهره‌برداری رسمی از طرح، ترکیبات گوگردی محصول، از ۱۰ هزار به ۱۰PPM، کاهش می‌یابد.

وی طرح تصفیه گازوئیل را که با هزینه‌ای معادل ۴۹۵ میلیون یورو و ۳۱۹۱ میلیارد تومان احداث‌شده، بسیار سودآور دانست و گفت: با اتمام این طرح بالغ‌بر ۱۹۲ میلیون یورو مابه‌التفاوت ناشی از فروش گازوئیل کم گوگرد عاید این شرکت می‌شود.

پروژه گوگردزدایی سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد

معاون اقتصادی و بازرگانی شپنا، بیان کرد: پروژه گوگردزدایی از ته‌مانده برج‌های تقطیر (RHU) از دیگر طرح‌هایی است که باهدف گوگردزدایی از ته‌مانده برج‌های تقطیر شرکت پالایش نفت اصفهان در حال انجام است و انشاءا… در سال ۱۴۰۳ به پایان می‌رسد. صرامی با اعلام اینکه پیش‌بینی هزینه انجام این پروژه حدود ۶۰۰ میلیون یورو است، عنوان کرد: سود ناخالص ناشی از فروش نفت کوره کم گوگرد ۲۴۶ میلیون یورو است.

صرامی تصریح کرد: در سال گذشته باهدف کاهش تنگناهای عملیاتی و کاهش بار ترافیکی خوراک نفت خام در واحدهای تقطیر راه‌اندازی شد. وی هزینه این پروژه را ۴۰ میلیون یورو و ۴۱۵ میلیارد تومان اعلام کرد.

وی به پروژه ملی تصفیه و استفاده صنعتی از فاضلاب شهری اشاره کرد و گفت: این پروژه برای نخستین بار در کشور، در جهت صیانت از منابع ملی و کاهش مصرف منابع (آب شرب) و به ظرفیت ۷۵۰ مترمکعب در ساعت راه‌اندازی شده؛ طرح در مدت‌زمان ۲۴ ماه و با صرف هزینه‌ای بالغ‌بر ۱۰۰ میلیارد تومان به سرانجام رسیده است.

ساخت ۱۸ سکوی بارگیری با سرمایه بیش از ۵۰ میلیارد تومان

معاون اقتصادی و بازرگانی شپنا همچنین با اعلام نهایی شدن طرح خط انتقال ۲۳۰ کیلوولت و پست فشارقوی ۳۳/۲۳۰ کیلوولت اختصاصی، از ساخت ۱۸ سکوی بارگیری با هزینه‌ای بالغ‌بر ۵۰ میلیارد تومان، برای ارائه فرآورده‌های سبک و سنگین خبر داد.

صرامی سهامداران شپنا را که این روزها با فشار فروش مواجه هستند، توصیه به صبوری کرد و تأکید کرد: با توجه به پروژه‌های مهم سرمایه‌ای این شرکت همچون تصفیه دیزل یا گازوئیل منافع آن عاید سهامداران بنیادی و صبور خواهد شد.

وی همچنین بابیان اینکه جلسه مجمع فوق‌العاده شپنا ۱۵ مهرماه با موضوع افزایش سرمایه ۴۹ درصد معادل ۲۵۰۰ میلیارد تومان از محل سود انباشته برگزار می‌شود، درخصوص آخرین وضعیت تجدید ارزیابی از محل زمین شپنا گفت: کار کارشناسی این افزایش سرمایه مراحل پایانی را طی می‌کند و در تلاش هستیم فصل پاییز، تجدید. ارزیابی را انجام دهیم.

عناوین برگزیده