تاریخ: ۱۲ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۲۷
بازدید: ۱۶۴
کد خبر: ۱۳۴۲۸۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

گفتند؛ «به شما ربطی ندارد!»

می متالز - حال و اوضاع محیط‌زیست کشور خوب نیست و در یک‌سال گذشته اتفاقاتی رخ داده که بیش از هر زمان دیگری باعث نگرانی مردم و کنشگران محیط زیستی شده است. اینکه در یک شب ۱۴ هزار پرنده در میانکاله می‌میرند، معدن پوکه ملارد در فاصله بیش از دوهزار متری از سطح زمین در کوه دماوند فعالیت می‌کند و معادن دیگر عرصه‌های طبیعی کشور را تخریب می‌کنند، ۵۶۰۰ هکتار از اراضی جنگلی هیرکانی سند وقف دارند، بیش از ۱۱ پلاک در دماوند وقف می‌شود، حکم اعدام چند محیط‌بان صادر می‌شود و در جریان ۱۱۰۰ مورد آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع کشور چندین نفر از مردم بومی و محیط‌بانان جانشان را از دست می‌دهند، و ده‌ها مورد دیگر. همه این اتفاقات نشان می‌دهد که محیط زیست کشور در شرایط قرمز قرار دارد و هیچ کسی بهتر از رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نمی‌تواند دلایل این اتفاق را بازگو کند. وقتی پای صحبت‌های عیسی کلانتری می‌نشینیم، به یاد فردی می‌افتیم که او را با دست و پای بسته در دریا رها کرده‌اند. کلانتری از عدم اجرای درست قوانین محیط‌زیستی می‌گوید، از افراد صاحب زر و زوری که با احداث معادن و با تکیه بر نمایندگان مجلس، قانون را به ن
گفتند؛ «به شما ربطی ندارد!»

به گزارش می متالز، آلاینده‌های زمستانی با آلاینده‌های تابستانی متفاوت است. آلاینده‌های زمستان بیشتر موارد گازوئیل سوز‌ هستند، مانند کامیون‌ها، اتوبوس‌ها و به‌علاوه صنایعی که مازوت مصرف می‌کنند. اما در تابستان خودرو و موتورسیکلت‌ها باعث آلودگی هوا می‌شوند است، که در زمستان برخلاف تابستان سهم آنها کمتر از ده درصد است و نزدیک به 70 درصد سهم آلودگی هوا مربوط به گازوئیل‌سوزها است که ما باید آنها را مهار کنیم. البته کیفیت گازوئیل کمی بهتر شده و در مورد بنزین نیز باید بگویم که کیفیت آن افزایش چشمگیری پیدا کرده است. امروز آلودگی گازوئیلی به حدود 100 پی پی ام رسیده است که قبلا تا 500 پی پی ام نیز بود، ولی هنوز با استانداردهای هوای پاک فاصله بسیاری داریم.

ما با موارد و صنایعی که باعث آلودگی هوا شده‌اند، مقابله کرده‌ایم، مثلا نیروگاه شهید رجایی و اطراف تهران دیگر در زمستان مازوت نمی‌سوزاند. از طرفی محدودیت‌های لازم برای خودروهای گازوئیل سوز ایجاد شده تا از آلودگی هوای شهرها جلوگیری شود. اگر بتوانیم گازوئیل سوز‌ها را مهار کنیم، هوا نسبتا خوب می‌شود، ولی اگر زورمان به آنها نرسد و کامیون ها شب‌ها و اتوبوس‌های شرکت واحد و مینی‌بوس‌های مسافرکش روزها وارد تهران شوند، احتمال آلودگی بالاتر خواهد رفت. لذا همکاری پلیس، شهرداری، وزارت نفت و راهداری با سازمان حفاظت از محیط زیست ضروری است.

اگر حکومت و مردم محیط زیست مناسب می‌خواهند باید صنایع آلاینده و ورشکسته را متوقف کنیم، ولی نمی‌شود هم بخواهیم محیط زیست خوبی داشته باشیم و هم بگوییم با خودرو و موتور‌سیکلت‌ها با آلایندگی بالا تولید کنیم. از نظر من اگر هوای سالم می‌خواهیم خودروساز‌ها باید تعطیل شوند، ولی کسی جرات تعطیل کردن آنها را ندارد. از نظر ما اگر بخواهیم هوا سالم باشیم، نباید در نیروگاه‌هایمان و کارخانه‌های سیمان‌مان مازوت بسوزانیم، اینها آلاینده هستند. ما می‌خواهیم برق تولید کنیم و سیمان داشته باشیم و مازوت بسوزانیم، ولی در کنار آن هوای پاک نیز می‌خواهیم، که در این صورت محقق نمی‌شود.

عناوین برگزیده